نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

«زاپوریژیا» بر لبه فاجعه؛ جهان در آستانه یک رویارویی هسته‌ای

نیروگاه هسته ای اوکراین

نیروگاه هسته ای اوکراین

اخبار سیاسی / روزشمار وقایع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین، قطعات پازلی است که فاجعه‌ای جهانی را ترسیم می‌کند و به گفته مسئولان روس، حمایت‌ نظامی و رسانه‌ای آمریکا و متحدانش از رفتارهای غیرمسئولانه در این منطقه، وقوع بحران و فاجعه هسته‌ای جدیدی مخرب‌تر از چرنوبیل را شتاب می‌بخشد.
به گزارش ایرنا، نگرانی از حملات اخیر به این نیروگاه هسته‌ای در اوکراین موضوع داغ رسانه‌ها و نگرانی اصلی رهبران جهان است؛ چالشی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آن را “خودکشی” و لحظه احیای یک رویارویی هسته‌ای توصیف کرده و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نهایت خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در اطراف آن شده است.
نخستین نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای سیزدهم اسفند سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که سخنگوی این نیروگاه و شهردار انرگودار اوکراین اعلام کرد زاپوریژیا در لحظات آغازین روز مورد اشاره پس از حمله نیروهای روس دچار آتش‌سوزی شد و یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دید و بخشی از آن آتش گرفت.
تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته نیز انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌داد؛ جایی که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا لقب گرفته و ۶ راکتور اتمی در سایت آن مستقر است.
همان زمان دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستند و این مکان هم‌اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر از نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید هرچه سریعتر به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش‌نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.
همزمان با این رویدادها، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری با موضوع حمله به نیروگاه زاپوریژیا تشکیل داد که سازمان ملل متحد عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای را غیرقابل قبول و بسیار غیرمسئولانه خواند، سفیر اوکراین آن را تروریسم هسته‌ای و روسیه آن را بخشی از کارزار دروغ ضد روسی خواندند.
در ادامه نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیستم اسفند پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین توسط روسیه، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با آژانس برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است و در روزهای اخیر نگرانی‌ها در این ارتباط افزایش یافته است.
اما پس از چند ماه آرامش در زاپوریژیا، ورق برگشت و شانزدهم مرداد این روسیه بود که حملات اوکراین به اطراف این نیروگاه را محکوم می‌کرد. رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور گلوله‌باران اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط نیروهای اوکراینی را یک اقدام تروریستی هسته‌ای براساس کنوانسیون سازمان ملل متحد می‌داند.
بروز یک حادثه در این نیروگاه هسته‌ای می‌تواند عواقبی بزرگ‌تر از حوادث چرنوبیل و فوکوشیما به دنبال داشته باشد و کل خاک اوکراین، جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوگانسک و همچنین روسیه، بلاروس، مولداوی، بلغارستان و رومانی را در معرض آلودگی هسته‌ای قرار دهد.
در بحبوحه این نگرانی‌ها، دبیرکل سازمان ملل متحد هرگونه حمله به نیروگاه‌های اتمی را “انتحاری” توصیف کرد و خواستار دسترسی بین‌المللی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به آن دسترسی پیدا کند.
در یک هفته گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل متحد به نگرانی در مورد خطرات هسته‌ای برای بشریت ادامه داده است؛ خطراتی که به اعتقاد وی تنها یک “سوء تفاهم” یا “اشتباه قضاوت” تا “نابودی هسته‌ای” فاصله دارد.
گوترش تاکید کرد: این لحظه‌ای است که خطر یک رویارویی هسته‌ای که ما دهه‌هاست آن را فراموش کرده‌ایم، بار دیگر احیا می‌شود.
وی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند تصور کند که جنگ هسته‌ای جدید ممکن است رخ دهد. این جنگ نابودی زمین را به دنبال خواهد داشت و اگر کسی برای اولین بار از این سلاح‌ها استفاده نکند، جنگ هسته‌ای وجود نخواهد داشت.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گلوله باران (اطراف) نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین را محکوم کرد و گفت این اقدام خطر یک فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد.
حال باید دید نتیجه مذاکرات طرف‌های درگیر، دخالت طرف‌های غربی به ویژه کاخ سفید و پادرمیانی نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه نتیجه‌ای برای آینده سلامت و امنیت جهان و انسانیت رقم خواهد زد.

خروج از نسخه موبایل