نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شناسایی ۱۲ گروه متخلف در کنکور امسال

کنکور سراسری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ۱۲ گروه متخلفی که برای تقلب، به دست آوردن سوالات کنکور و فرستادن پاسخ سوالات به افراد سازماندهی شده و از هر داوطلب مبالغ میلیاردی می‌گرفتند، شناسایی شدند.
عبدالرسول پورعباس اظهار داشت: در مجموع آزمون سراسری از آزمونهای بسیار مهم کشور است و برخی سودجویان برای فروش صندلی برخی رشته‌های بسیار حساس با ارقام نجومی، تبلیغ کرده و به طریقی تلاش دارند تا در آزمون نفوذ کنند.
وی ادامه داد: آنها برای اینکه به آزمون نفوذ کنند سعی می‌کنند به سوالات دسترسی پیدا کنند. البته سوالات آزمون با روشهای قرنطینه و پلمب، تا صبح روز آزمون غیرقابل دسترسی است اما وقتی روی میز داوطلب قرار گرفته و باز شود با کمک ابزارهای فوق تکنیکی، فوق سری، فوق تخصصی جاسوسی و دوربین‌های کوچک باکیفیت بسیار بالا در حد یک ثانیه از آن عکس گرفته و مخابره می‌کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه با پیشرفت تجهیزات، انتظار داشتیم سوالات کنکور به بیرون مخابره شود، افزود: ما تمام انرژی خود را گذاشتیم که داوطلب نتواند از بیرون جلسه آزمون به پاسخها دسترسی پیدا کند.
وی ادامه داد: بر این اساس، سامانه‌ای را طراحی کردیم که شامل چند لایه پوششی بود. اولین لایه شناسایی ۲۶ هزار نفری بود که در سامانه‌های تقلب سازماندهی شده بودند. در دومین لایه، دفترچه و پاسخنامه را تفکیک کردیم که فرصت در دسترس بودن دفترچه و پاسخنامه از حدود چهار ساعت و نیم به یک ساعت و ربع کاهش یافت.
پورعباس افزود: در لایه سوم از دستگاههای ویژه سیگنال یاب و آشکارساز استفاده کردیم که تمام الکترونیکی و جدید است و تمام سیگنال‌هایی را که در جلسه آزمون رد و بدل می‌شد، کشف می‌کرد. در همین راستا تعداد زیادی از داوطلبان را با دستگاههای فوق مدرن دستگیر کردیم و به هیاتهای مرتبط سپردیم تا به پرونده آنان رسیدگی شود.
وی اظهار داشت: لایه آخر نیز سامانه‌ای است که تمامی پاسخنامه‌ها را از نظر فنی با هم مقایسه کرده و ارتباطات نامتعارف را کشف می‌کند و اگر داوطلبی با کلیدهای تقلب مرتبط شده باشد، شناسایی می‌شود تا به جزای خود برسد.

خروج از نسخه موبایل