نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شهید آیت‌الله بهشتی و تبیین رسالت رادیو تلویزیون

صدا و سیما رادیو و تلویزیون

صدا و سیما رادیو و تلویزیون

صفحه عقیدتی : رادیو تلویزیون باید منعکس‌کننده و بیانگر واقعیت‌های این جامعه برای مردم ما، ونیز منتشر‌کننده پیام انقلاب اسلامی در سرتاسر ایران و آن طرف مرزها باشد. وباید هنر، سخن، علم و آگاهی و اطلاعات را به میدان گسترده جامعه نیازمند ما وارد کند. اما همه اینها در خدمت آرمان انقلاب باشد. هیچ تعارفی در کار نیست! اگر قرار باشد رادیو تلویزیون یک طرفه بخواهد در اختیار کسانی باشد که با هر سخنشان یک سم‌پاشی بر علیه انقلاب و آرمان انقلاب می‌کنند، آیا شما مردم اجازه می‌دهید؟ آیا شما مردم اجازه می‌دهید که رادیو تلویزیون وسیله تبلیغ ضد اسلام وانقلاب باشد؟
ما می‌گوئیم رادیو تلویزیون باید در خطی باشد که خط امت و امام است. یکی از ویژگیهای خط امام (همانطور که خطاب به مسئول جدید رادیو تلویزیون گفتم) این است که ما برای گفتگو در زمینه‌های عقیدتی، مکتبی، سیاسی، اقتصادی واجتماعی با همه گروه‌ها آماده هستیم. بنده شخصاً بعنوان یک فرد از این جامعه اعلام می‌کنم که آماده هستم تا در هر زمینه‌ای از همین زمینه‌ها با افراد و هواداران و رهبران مکتب‌ها وسازمان‌های گوناگون که با ما، یا با اصل اسلام اختلاف نظر دارند، مناظره سازنده (در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه، کارخانه و…) داشته باشیم. ولی به دو شرط: یکی اینکه، مناظره واقعاً مناظره باشد نه میدان مانور.
می‌دانید مناظره یعنی چه؟ یک نمونه‌اش مناظره‌ای بود که در مورد دو مرحله‌ای بودن انتخابات انجام شد، که بنده توانستم در آن شرکت بکنم. واقعاً آنجا می‌کوشیدم ببینم، دلائل طرف مقابل چیست و دلائل ما چیست؟ کسانی که آن مناظره را دیده‌اند، به من می‌گفتند که فلانی! در همه مدتی که آنجا صحبت می‌کردی می‌دیدیم که واقعاً یا دارید مطالب دیگران را یادداشت می‌کنی و یا دارید، توضیح می‌دهید بدون آنکه آنجا مانوری در کار باشد. به آنها گفتم مگر من برای مانور دادن آنجا رفته بودم.رفته بودم برای اینکه مطالب را بشنوم و توضیح بدهم. نقطه‌نظرها را بگویم و در مقابل نقطه‌نظرها را بشنوم.
و اما مناظره، مثل مناظره مجاهدین در اسفندماه نباشد که بنده را دعوت کرده بودند به مناظره در باره کارنامه شورای انقلاب، با یک آقائی که آن زمان نامزد انتخابات نمایندگی مجلس بود. خوب آیا اینها نمی‌دانستند که این آقا نمی‌تواند آن موقع به رادیو تلویزیون بیاید؟ (در زمان ممنوعیت تبلیغات برای کاندیداها). پس این دعوت چه بود؟ مانور بود یا تبلیغات انتخاباتی؟ جالب اینجاست که بعد هم گفتند از فلانی دعوت کردیم ولی نیامد! با اینکه من توضیح داده بودم که اولاً، ایشان تا نامزد است نمی‌تواند حتی تا مرحله دوم انتخابات هم تمام نشده برنامه رادیو تلویزیونی داشته باشد. ثانیاً، اگر قرار است در باره کارنامه شورای انقلاب بحث شود باید همه اعضاء شورای انقلاب شرکت کنند تا در باره آن بحث کنند در حالیکه در آن دعوت قید شده بود که، بشرط آنکه فقط فلانی باشد.
در این طرف مسئله، وقتی مناظره‌ای صورت می‌گیرد و ملت می‌نشیند و وقت صرف می‌کند، و رادیو تلویزیون از بودجه و خزانه ملت فیلم تهیه می‌کند، چرا فقط در این طرف باید یک نفر شرکت کند؟
لذا باید گفت که این رسم مناظره نیست. اینها یا بوی فریب می‌دهد یا واقعاً فریب است. خوب حالا دیگر همه محظورها برطرف شده و طبق قراری که گفتیم، روزهای مسئولیت شورای نگهبان رو به انجام است، و به یاری خدا کارنامه شورای انقلاب با نقطه‌های قوت و ضعفش ارائه خواهد شد. چرا که ما همواره گفته‌ایم که انسان اسلام، از گهواره تاگور خودسازی می‌کند ودر این خودسازی، هم نقطه قوت دارد و هم نقطه ضعف. اگر این انسان اسلام، موفق شود که نقطه‌های قوتش بر نقطه‌های ضعفش بچربد، آن وقت در این امتحان الهی قبول می‌شود. و اگر خدای ناکرده عکس این جریان واقع شود، در این امتحان مردود خواهد شد.
ما کارنامه شورای انقلاب را به یاری خداوند در پایان کار این شوری بر ملت عزیز و شریف و قهرمان و مبارزمان عرضه می‌کنیم و خود ما قبلاً نقطه‌های قوت و ضعف آن را بیان می‌نماییم. واین شجاعت و صداقت را هم داریم که از زبان منتقدان بی‌غرض و مرض نظرشان را در باره نقطه‌های قوت و ضعف بشنویم.
منبع – مجموعه جاودانه تاریخ، ج ۳، گفتارها ۱، ص ۱۱۸
از انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی

*رادیو تلویزیون باید در خطی باشد که خط امت و امام است. یکی از ویژگیهای خط امام این است که ما برای گفتگو در زمینه‌های عقیدتی، مکتبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با همه گروه‌ها آماده هستیم

خروج از نسخه موبایل