نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

میرزا کوچک ‌خان شهید راه اعتلای دین و استقلال کشور

میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی

مقالات اجتماعی / ویژه سالروز شهادت رهبر نهضت جنگل شهید میرزا کوچک ‌خان است. در روز ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰ میرزا کوچک خان رهبر نهضت جنگل با توطئه دو قدرت استعمارى روس و انگلیس به دستور رضاخان پهلوی به شهادت رسید. یونس، معروف به میرزا کوچک خان فرزند میرزاى بزرگ در سال ۱۲۹۸ هجرى قمرى چشم به جهان گشود و در سالهاى اولیه عمر به مدرسه حاجى حسن واقع در صالح‏آباد رشت رفت و تحصیلات دینى خود را آغاز نمود. پس از آن مدتى در مدرسه جامع رشت ومدتى هم در مدرسه محمودیه تهران به تحصیل پرداخت. او طلبه‌ای فعال بود که حوادث ناگوار کشور که ناشى از نفوذ بیگانگان بود، آرام و قرارش را ربوده بود و تشخیص داد که در آن شرایط باید درس و تحصیل را رها نموده وبراى نجات ایران از سلطه استعمارگران سلاح بر دوش بگیرد. بر این اساس میرزا نهضت جنگل را پایه‏گذاشت و در اواخر سال ۱۳۳۴ هجری قمرى کمیته‏اى به نام «اتحاد اسلام» در حوالى تالش تشکیل داد تا نهضت را هدایت نماید.
افکار میرزا کوچک خان ملهم ازاندیشه‏هاى پیشروان نهضت‏اسلامى همچون سیدجمال‏الدین اسدآبادى بود و با این اندیشه بود که هیئت اتحاد اسلام که مغز متفکر جنگل به شمار مى‏رفت را تشکیل داد.
نهضت جنگل به رهبرى میرزا کوچک ‏خان تحمل نشد و سرانجام با توطئه دو قدرت استعمارى روس وانگلیس به شکست کشانده شد. حکومت تازه تاسیس کمونیستى در روسیه که از طرف انگلیس مورد فشار و هجوم قرار گرفته بود، تصمیم گرفت با نهضت جنگل که علیه هرگونه سلطه خارجى مى‏جنگید مدارا نکند و امتیازى به انگلستان بدهد تا دست دولت انگلیس براى روى‏کار آوردن عامل سرسپرده‏اش رضاخان و در نتیجه سرکوب نهضت جنگل باز باشد. لذا نهضت میرزا کوچک خان با سازش شرق وغرب مورد هجوم قرار گرفت و سرانجام او بدست عوامل استعمار به شهادت رسید و نهضت چندساله جنگل از هم پاشید. مسلماً اگر توافق و توطئه مشترک شرق وغرب (روس و انگلیس) در سرکوبى نهضت جنگل نبود، دولت ظالم وقت هرگز قادر به خاموش کردن شعله نهضت نمى‏شد و این نهضت فراگیر مى‏گردید. سرپرسى سایکس یکى ازمورخین خارجى درباره نهضت جنگل اعتراف مى‏کند: «حکومت ایران در مقابل این جنبش تقریبا ناتوان بود واگر اقدامات بریتانیاى کبیر نبود احتمال مى‏رفت سلطنت را منقرض کند.»
میرزا کوچک خان مردى ساکت و متفکر و آرام بود، از غایت حجب برخوردار و مردى نطاق و صریح‏اللهجه بود وبا این وجود پیوسته سخن‏هاى سنجیده مى‏گفت و این سخنان را اغلب با لطیفه و مزاح شیرین و جذاب مى‏کرد. میرزا شخصیتى جذاب داشت بطوریکه کمتر اتفاق مى‏افتاد که افراد مسحور بیاناتش نشوند. از لحاظ اجتماعى مودب و متواضع و خوش برخورد و از جنبه روحى عفیف و با عاطفه و معتقد به فرایض دینى ومومن به اصول اخلاقى ‏بود. میرزا کوچک خان همراه با پرورش روح و روان به پرورش جسم نیز اهمیت مى‏داد لذا هر روز تمرینات ورزشى را به‏عنوان عملى که مى‏تواند نیروى رزمى شخص را افزایش دهد، مورد توجه قرار مى‏داد. تقید او به مبانى دینى فراوان بود و هیچگاه واجبى را ترک نمى‏گفت و مردى متوکل به خدا بود و آیات قرآن زیرلب زمزمه مى‏کرد و همیشه قرآن کریم را همراه داشت.
میرزا طرفدار عدالت بود و از مظلومان دفاع مى‏کرد و به همین جهت باظالمان آن روزگار در افتاد. نهضت جنگل که رهبرى آن رامیرزا کوچک خان بر عهده داشت روزنامه‏اى داشت که افکار نهضت را تبلیغ مى‏کرد. در سرلوحه این روزنامه ‏نوشته شده بود: «این روزنامه فقط نگهبان حقوق ایرانیان و منور افکار اسلامیان است.» میرزا کوچک خان با شهید مدرس و شیخ محمد خیابانى به گونه‏اى ارتباط داشتند و هر سه در حقیقت در یک جهت کلى حرکت مى‏کردند. مرحوم مدرس بارها میرزا کوچک ‏خان را تشویق به فتح تهران کرد. همچنین شیخ محمدخیابانى نماینده‏اى نزد میرزا فرستاد و خواستار برقرارى ارتباط بین قیام آذربایجان و گیلان گردید تا سریع‏تر به هدف مشترک برسند. ولى این ارتباط بواسطه مشکلاتى که وجود داشت مقدور و عملی نشد.

خروج از نسخه موبایل