نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شورای عالی کار: خواستار ابطال فوری مصوبه افزایش سن بازنشستگی هستیم

افزایش حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان

ایلنا: نمایندگان کارگری از تصمیم دولت و مجلس برای افزایش سن بازنشستگی انتقاد کردند.

مصوبه مجلس برای افزایش پلکانی سن و سابقه بازنشستگی، با انتقادات بسیار مواجه شده است؛ تشکل‌های کارگری در نامه‌های جداگانه به شورای نگهبان خواستار عدم تایید این مصوبه‌ی ضد کارگری شده‌اند.
مصوبه مجلس، ضمن افزایش سن بازنشستگی مردان و زنان، سابقه بازنشستگی را تا مرز ۵ سال افزایش داده است؛ به این ترتیب که کارگران جدید‌الورود به بازار کار باید ۵ سال بیشتر کار کنند تا بازنشست شوند.

کارگران به از میان رفتن حقوق قانونی خود در این مصوبه انتقاد دارند؛ آیت اسدی (عضو رسمی کارگری در شورایعالی کار) و محمدرضا تاجیک (نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور در شورایعالی کار) در گفتگو با ایلنا، ضمن انتقاد از دولت و مجلس، خواستار عدم تایید افزایش سن بازنشستگی توسط شورای نگهبان شدند.

آیت اسدی در این رابطه گفت: در هفته‌های قبل، ما اعضای کارگری شورایعالی کار نشستی در فراکسیون کارگری مجلس داشتیم؛ در این نشست، مطالبات و خواسته‌های کارگران را مطرح کردیم ولی متاسفانه پاسخ درستی نگرفتیم؛ به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس به جای اینکه حامی کارگران باشند، پشت دولت و وزارت کار ایستاده‌اند.

او با بیان اینکه بحث در زمینه ترمیم مزد و بهبود معیشت با نمایندگان مجلس به نتیجه‌ای نرسید؛ افزود: نمایندگان مجلس باید به وضعیت بحرانی معاش کارگران و عقب‌افتادگی دستمزد توجه کنند؛ آن‌ها هیچ راهکاری برای بهبود معیشت ندارند و علاوه بر اینها، تصویبِ افزایش سن و سابقه بازنشستگی جای انتقاد بسیار دارد.

اسدی اضافه کرد: انتظار داشتیم نمایندگان مجلس تحقیق جدی کنند و ببینند چرا صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی کشور به این روز افتاده‌اند نه اینکه بار بحران را بر دوش کارگران و بیمه شدگان بیندازند و بخواهند از جیب بیمه‌شدگان بحران صندوق‌ها را درمان کنند.

عضو کارگری شورایعالی کار تصریح کرد: نمایندگان مجلس در مقام نمایندگان مردم، بایستی ریشه مشکلات صندوق‌ها را دریابند و به مساله‌ی برداشت‌های بی‌رویه و عدم پرداخت بدهی‌های هنگفت دولت ورود کنند؛ اما به جای عمل به این وظایف آمده‌اند سن و سابقه بازنشستگی را به صورت یکطرفه و بدون نظرخواهی از جامعه کارگری افزایش داده‌اند؛ این افزایش هم ناعادلانه است و هم غیرقانونی.

اسدی در ادامه گفت: وقتی دستمزد کارگران به اندازه‌ی نرخ تورم و سبد معیشت افزایش نمی‌یابد، وقتی دولت بدهی‌های چند صد هزار میلیارد تومانی خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد، بدیهی‌ست که بحران اتفاق می‌افتد؛ چرا می‌خواهند این بحران را با سخت‌تر کردن شرایط زندگی کارگران حل کنند؟

او تاکید کرد: ما به افزایش سن و سابقه بازنشستگی به شدت اعتراض داریم و خواستار ابطال فوری این مصوبه‌ی ضد کارگری هستیم.

محمدرضا تاجیک نیز در این رابطه ضمن انتقاد از نمایندگان مجلس و بی‌توجهی به مطالبات کارگران گفت: بسیاری از مطالبات قانونی کارگران سالهاست که بر زمین مانده است؛ در دولت گذشته و در این دولت بارها موضوع امنیت شغلی کارگران پیگیری شد و جلسات زیادی هم در این رابطه برگزار شد؛ در نهایت مصوبه‌ای از سوی وزارت کار به مجلس ارسال شد ولی تا امروز به نتیجه نرسیده ولی جای تعجب است که افزایش سن و سابقه بازنشستگی به این سرعت به تصویب می‌رسد.

وی افزود: منابع صندوق تامین اجتماعی از قدیم‌الایام متعلق به کارگران و بیمه شدگان بوده است؛ این صندوق و منابع آن بیت المال نیست بلکه حق الناس است؛ توجه به همین مسئله، مسئولیت شرعی و اجتماعی دولت را پررنگ می‌کند؛ از یک طرف بدهی دولت، از طرف دیگر عدم افزایش مناسب دستمزد با تورم و از سوی دیگر عدم جذب منابع از سوی مشاغل غیر رسمی، اوضاع را در دهه‌های اخیر به گونه‌ای پیش برده که تامین اجتماعی برای پاسخگویی به مصارف دچار بحران شده است.

رییس مجمع نمایندگان کارگری کشور ادامه داد: متاسفانه تا صحبت از عدم تعادل منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی می‌شود دولت و مجلس به فکرِ افزایش سن بازنشستگی و اصطلاح پارامتریک می‌افتند.
این فعال کارگری گفت: کارگرانی که امروز مشغول کار هستند در یک قرارداد نانوشته‌ی سی ساله با صندوق تامین اجتماعی طبق قانون موجود انتظار بازنشستگی دارند و تغییر یکطرفه‌ی این مناسبات، ناعادلانه و خلاف قانون است.

تاجیک در پایان تاکید کرد: ما از شورای نگهبان خواستاریم که با لغو این مصوبه‌ی ضد کارگری از نگرانی‌های کارگران زحمتکش بکاهند.

خروج از نسخه موبایل