نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شگفتی‌های نظام آفرینش از نگاه تلسکوپ جیمز

تلسکوپ جیمز

تلسکوپ جیمز

اخیراً مدیر سازمان فضائی ناسا گزارشی از اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب را به مسئولین دولت آمریکا از جمله رئیس‌جمهور این کشور ارائه کرده است که بدین شرح است.
بیایید نگاهی به اولین تصویر از این تلسکوپ شگفت انگیز (جیمز وب) بیندازیم.
نلسون، مدیر ناسا این عکس را به شما می‌سپارم. در مورد چیزی که داریم می‌بینیم، می‌شود توضیحی به ما بدهی؟
آقای رئیس‌جمهور؛ اگر یک دانه شن را نوک انگشتتان بگیرید و بعد آرنجتان را باز کنید (با فاصله به آن نگاه کنید)، اندازه همین بخش از جهان که در عکس می‌بینید، می‌شود. این عکس فقط یک ذره خیلی کوچک از جهان هست و چیزی که در تصویر می‌بینید، کهکشان‌ها هستند.
کهکشان‌هایی که اطرف بقیه کهکشان‌هایی که نورشان به شکل خمیده درآمده، می‌درخشند و چیزی که می‌بینید، فقط یک بخش خیلی کوچکی از جهان هست.
آقای رئیس جمهور! خانم معاون رئیس‌جمهور صد سال پیش، فکر می‌کردیم فقط یک کهکشان وجود دارد ولی الان می‌دانیم که تعدادشان نامحدود است. ما در کهکشانمان میلیاردها ستاره و خورشید داریم و میلیارد‌‌ها کهکشان با میلیاردها ستاره و خورشید وجود دارند و همینطوری که گفتید، آقای رئیس جمهور، داریم اولین نگاه‌هایمان را می‌کنیم، داریم به بیشتر از ۱۳ میلیارد سال پیش نگاه می‌کنیم. نور با سرعت ۱۸۶ هزار مایل در ساعت حرکت می‌کند و آن نوری که روی یکی از آن ذرات کوچک می‌بینید،‌ بیشتر از ۱۳ میلیارد سال در حرکت بوده البته ما از این هم بیشتر به عقب برمی‌گردیم چون تازه این اولین عکس است. آنها حدوداً ۱۳٫۵ میلیارد سال به عقب برمی گردند و از آنجایی که می‌دانیم عمر جهان ۱۳٫۸ میلیارد ساله پس تقریباً قرار است به آغاز جهان برگردیم. این همان اکتشافی است که با این تلسکوپ درحال انجامش هستیم. یک چیز دیگر هم که با این تلسکوپ پیدایش می‌کنید اینست که این (تلسکوپ) آنقدر دقیق است که می‌توانیم بفهمیم آیا سیارات به خاطر ترکیب شیمیایی که می‌توانیم با این تلسکوپ، در اتمسفرشان تعیین‌شان کنیم، قابل سکونت هستند یا نه و وقتی به چیزی با این عظمت نگاه می‌کنیم، در آینده می‌توانیم به سوالاتی جواب بدهیم که حتی هنوز نمی‌دانیم چه سوالاتی هستند. این چیزی هست که الان دارد اتفاق می‌افتد و به خاطر این تیم فوق‌العاده است که بخشی از تیم به رهبری «توماس زوربوکن» هست که ۵ سال پیش، مشکل مالی داشت. پروژه را تحویل گرفت و کارگردانیش را به «گرگ رابینسون» (که بعداً ملاقاتش می‌کنید) سپرد و نتیجه‌اش همین چیزی که دیدید شد و یک تیم باورنکردنی، با شریک‌های بین المللی‌مان گرد هم آمدند با آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا. بنابراین، این تیم یک تیم بین‌المللی بود و فوق‌العاده‌ است. مطبوعات قرار هست خیلی این موضوع را بپسندند.

خروج از نسخه موبایل