نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

صدا و سیما و تبلیغ تک فرزندی در سریال‌ها و تبلیغات تلویزیونی

تبلیغ تک فرزندی در صدا و سیما

تبلیغ تک فرزندی در صدا و سیما

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : روزنامه دولتی ایران از آنچه «مغفول» ماندن سیاست فرزندآوری در صداوسیما خوانده، ابراز نارضایتی کرده است.

به گزارش ایران، در بخش‌های خبری و برنامه‌های کارشناسی معمولاً کم مخاطب در مورد فرزندآوری و بحران جمعیت می‌شنویم و کارشناسان از مضرات تک فرزندی یا دوفرزندی می‌گویند اما در سایر برنامه‌هایی که اتفاقاً پر مخاطب‌تر هم هستند به صورت مستقیم و غیر مستقیم سیاست‌های جمعیتی نقض می‌شود. مثلاً در حالی که فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما باید نقطه قوت برای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور باشد، اما تقریباً در تمام سریال‌های تولیدی، خانواده‌هایی به مخاطب نشان داده می‌شود که کم جمعیت هستند. درواقع بیشتر سریال‌های ما ترویج سبک زندگی تک فرزندی یا درنهایت دو فرزندی است. به ندرت فیلم یا سریالی در رسانه ملی پخش می‌شود که خانواده‌ای در آن سه فرزند یا بیشتر فرزند داشته باشد.

روزنامه ایران در ادامه این گزارش نوشته است: البته این نقد فقط متوجه سریال‌ها نیست و انتقادات شامل میان برنامه‌های تبلیغاتی هم می‌شود. میان برنامه‌های تبلیغاتی در حال پخش در رسانه ملی کاملاً بر خلاف سیاست‌های جمعیتی تهیه می‌شود. مثلاً برای تبلیغ یک کالا معمولاً خانواده‌هایی کم جمعیت با زندگی لاکچری به مخاطب نشان داده می‌شود. سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ایرانی چه در تلویزیون چه در شبکه نمایش خانگی و چه در سینما با نشان‌دادن خانواده‌های متمول و زندگی تجملاتی، این ذهنیت را در جامعه القا می‌کنند که اگر می‌خواهید زندگی متمولی داشته باشید نباید فرزند بیشتری داشته باشید. کم‌رنگ‌شدن بعد خانواده و فرزندآوری در بیشتر برنامه‌های نمایشی جامعه می‌تواند ذهن مخاطبان را از فرزندآوری دور کند، اغلب سریال‌ها و فیلم‌ها خانواده‌هایی را به تصویر می‌کشند که یا فرزندی ندارند، یا حداکثر یک یا دو فرزند دارند.

خروج از نسخه موبایل