نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

طلاق صوری برای دریافت ارث پدر

طلاق صوری

طلاق صوری

اخبار اجتماعی / ایسنا: مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد مقررات مربوط به پرداخت مستمری به «بازماندگان اناث» یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های این حوزه است. در همین راستا یکی از چالش‌هایی که هم‌اکنون صندوق‌های بازنشستگی در رابطه با مستمری بازماندگان با آن روبه‌رو هستند، بحث «طلاق‌های صوری» است. یکی از شرایط بهره‌مندی از مستمری بازماندگان برای فرزندان و نوادگان اناث، عدم تأهل آنهاست؛ این مورد موجب شده است تا برخی از فرزندان و نوادگان دختر متوفی برای دریافت مستمری بازماندگان اقدام به طلاق صوری از همسر خود کنند، درحالی‌که اراده جدی زوجین جداشدن از یکدیگر نیست. این موضوع ضمن تحمیل بار مالی به صندوق‌های بازنشستگی، موجب آسیب به بنیان نهاد خانواده می‌شود. ایجاد اختلاف درون خانواده‌ها، عدم تعهد به زندگی زناشویی و رواج فرهنگ مذموم دروغ‌گویی بخشی از معضلات اجتماعی رواج طلاق‌های صوری است. این پدیده در سالیان اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید اقشار، افزایش یافته است حال آنکه آمار دقیقی از این امر در دسترس نیست؛ چراکه تشخیص صوری‌بودن طلاق و در نتیجه قطع مستمری ناحق برقرار شده، بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، سال گذشته اظهار کرده بود «اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید، به بحث طلاق‌های صوری می‌رسیم. گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاق‌ها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند؟ از اینجا که طبق گفته مسئولان دفاتر، همان افرادی که طلاق می‌گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹‌ساله می‌کنند تا به زندگی‌شان ادامه دهند؛ طلاق می‌گیرند تا طلاق‌نامه ارائه کرده و زن، حقوق پدر فوت‌شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینه‌هایی پرداخت شود. همچنین صندوق تأمین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلایی که سر صندوق‌های لشکری و کشوری آمد بر سر تأمین اجتماعی بیاید، باید کل منابع کشور را به این صندوق بدهیم».

دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، روان‌شناس اجتماعی، گفته است: «اگر دلیل طلاق صوری را گرفتن مستمری پدر از سوی زنان فرض کنیم، علت آن می‌تواند شرایط اقتصادی زوجین باشد تا با استفاده از این ترفند درآمد خود را افزایش دهند. از جمله دلایل دیگر این امر عدم استقلال مالی بسیاری از خانم‌هاست. ازاین‌رو زنان از این ترفند برای مجاب‌کردن شوهر در جدایی و طلاق استفاده می‌کنند و تجربه نشان داده است بعضا برخی زنان پس از این طلاق‌ها به همسر خود رجوع شرعی نیز نمی‌کنند».

خروج از نسخه موبایل