نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

قدرتهای هسته‌ای جهان : جنگ هسته‌ای مردود و بی‌برنده است

بمب هسته ای انرژی هسته ای

بمب هسته ای انرژی هسته ای

اخبار سیاسی / کشورهای دارای قدرت هسته‌ای در جهان در دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای ضمن اذعان به نا کار آمدی توان هسته‌ای در ایجاد امنیت،جنگ هسته‌ای در جهان را مردود، بی‌فایده و بدون برنده دانستند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای در نیویورک گفت: امروز بشریت تنها به اندازه یک سوء تفاهم و یا یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد.
او در مقر سازمان ملل در نیویورک از کشورهای جهان خواست تا بشریت را در مسیری جدید به سوی جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای قرار دهند.دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که درگیری‌ها در سراسر جهان، نقض حقوق بشر، بحران آب‌وهوایی و همه‌گیری کووید-۱۹،جهان را تحت فشار بیشتری نسبت به دوران زندگی‌مان قرار داده است.
وی افزود: خطرات جنگ هسته‌ای در بالاترین سطح از زمان اوج جنگ سرد قرار دارد. بشریت در خطر فراموشی درس‌هایی است که از آتش وحشتناک هیروشیما و ناکازاکی به دست آمده است. تنش‌های ژئوپلیتیکی درحال رسیدن به اوج‌های جدیدی هستند. رقابت بر همکاری غلبه کرده و بی‌اعتمادی جایگزین گفتگو و تفرقه جایگزین خلع سلاح شده است.
گوترش ابراز تاسف کرد که کشورها به غلط، با سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری برای ذخیره «سلاح‌های روز قیامت که جایی در سیاره ما ندارند» به دنبال امنیت هستند.
دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) سازمان ملل سرانجام پس از تعویق‌های مکرر، دیروز در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.این اجلاس طی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به تاخیر افتاده بود که اکنون همزمان با جنگ اوکراین آغاز به کار کرده است.
قرار بود این نشست در سال ۱۳۹۹ برگزار شود اما به دلیل همه گیری کرونا بارها به تعویق افتاد.آخرین باری که در کنفرانس بازنگری ان.پی.تی سندی نهایی تصویب شد، سال ۲۰۱۰ (۸۹ش) بود که سندی مشتمل بر یک برنامه اقدام ۶۴ ماده‌ای با هدف نزدیک شدن به جهانی بدون سلاح هسته‌ای بود.
نشست قبلی بررسی ان.پی.تی در سال ۲۰۱۵ (۹۴ش) بدون تصویب سندی از طریق اتفاق نظر پایان یافت و مذاکره کنندگان نتوانستند اختلافاتشان را بر سر پیشنهاد تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح هسته‌ای رفع کنند.
این کنفرانس چهار هفته‌ای قرار است در پی اتفاق‌ نظر واحدی در قبال گام‌های بعدی باشد اما منابع دیپلماتیک می‌گویند انتظارات چندان بالایی در مورد حصول به یک توافق اساسی در آن وجود ندارد.
معاهده ان پی تی که از سال ۱۹۷۰ (۳۹ش) اجرایی شده، در بین توافق‌های کنترل تسلیحاتی موجود در جهان بیشترین امضاکننده‌ را دارد و بیش از ۱۹۱ کشور به آن پیوسته‌اند.براساس این معاهده، کشورهای بدون تسلیحات هسته‌ای متعهد شده‌اند که این سلاح را به دست نیاورند و کشورهای مسلح به این تسلیحات نیز موافقت کرده‌اند برای از بین بردن زرادخانه‌های خود مذاکره کنند اما همگی حق برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را پذیرفته‌اند.
مجموع سلاح‌های هسته‌ای جهان در اواسط دهه ۱۹۸۰ به اوج خود رسید اما از آن زمان تا کنون به میزان بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته که محرک آن عمدتا پایان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد شوروی سابق بود.کارشناسان تخمین زده‌اند که حدود ۱۳ هزار کلاهک هسته‌ای دیگر همچنان در سراسر جهان باقی مانده که بخش عمده آن به آمریکا تعلق دارد.
بیانیه سه قدرت هسته‌ای برای کنفرانس بازنگری ان پی تی
سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه نیزدر بیانیه‌ای به دهمین کنفرانس بازنگری تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای ضمن اذعان به نا کار آمدی توان هسته‌ای در ایجاد امنیت،جنگ هسته‌ای در جهان را مردود، بی‌فایده و بدون برنده دانستند.
در این بیانیه آمده است: “برای بیش از پنجاه سال، معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) جزء غیرقابل جایگزین و حیاتی نظم مبتنی بر قوانین جهانی بوده است. ما مجدداً ان پی تی را به عنوان سنگ بنای رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و به عنوان پایه‌ای برای پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای تایید می‌کنیم. ما تلاش‌های پایدار خود را برای کاهش خطرات هسته‌ای در پیشبرد تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود براساس ماده ششم ان پی تی یادآوری می‌کنیم.
با آغاز دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی، ما مجدداً بر اهمیت تداوم آن تاکید می‌کنیم و متعهد می‌شویم که به طور مثبت در جهت اجرای کامل همه مفاد و تحقق کامل اهداف آن کار کنیم. از جمله پیشبرد صلح و امنیت بین‌المللی که ما به عنوان کشورهای دارای سلاح هسته‌ای ان پی تی و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعهد به حفظ و ارتقای آن هستیم.
رهبران فرانسه، انگلیس و ایالات متحده قاطعانه به اهداف مندرج در بیانیه ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۴۰۰ش) مبنی بر جلوگیری از جنگ هسته‌ای و اجتناب از مسابقات تسلیحاتی متعهد هستند. ما با درک عمیق اعلام می‌کنیم که جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و هرگز نباید وارد آن شد. ما آرمان‌های مرتبط با حفظ پیشینه عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سال ۱۹۴۵ (۱۳۲۴ش) را تایید می‌کنیم. سلاح‌های هسته‌ای تا زمانی که وجود دارند، باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تهاجم و جلوگیری از جنگ باشند. ما کسانی را که از سلاح‌های هسته‌ای برای اهداف نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می‌کنند یا تهدید به استفاده از آنها می‌کنند، محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی عمیقا خطرناک و مغایر با اهداف ان پی تی و منشور سازمان ملل متحد است. به دنبال جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین، ما از روسیه می‌خواهیم که از لفاظی‌ها و رفتارهای غیرمسئولانه و خطرناک هسته‌ای خود دست بردارد، به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و مجدداً – در گفتار و عمل – به اصول مندرج در بیانیه اخیر رهبران در ممانعت از جنگ هسته‌ای و اجتناب از مسابقات تسلیحاتی متعهد شود.
پوتین: جنگ هسته‌ای برنده ندارد
رئیس‌جمهور روسیه نیزدر نامه‌ای به شرکت‌کنندگان کنفرانسی درباره پیمان عدم اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) گفت که هیچ برنده‌ای در جنگ هسته‌ای وجود ندارد و هرگز نباید چنین جنگی آغاز شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در نامه خود تاکید کرد: ما بر مبنای این واقعیت حرکت می‌کنیم که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و هرگز نباید آن را آغاز کرد و از امنیت برابر و غیرقابل تقسیم برای همه اعضای جامعه جهانی دفاع می‌کنیم.
او همچنین تاکید کرد: روسیه به‌ عنوان یکی از طرف‌های معاهده ان‌پی‌تی و یکی از ضامن‌های آن، پیوسته به این معاهده پایبند بوده و به تعهدات خود در توافق‌های دوجانبه با ایالات متحده در زمینه کاهش و محدود کردن تسلیحات مربوطه کاملاً عمل کرده است. روسیه امیدوار است این کنفرانس کمک قابل توجهی به تقویت رژیم عدم اشاعه هسته‌ای برای تضمین صلح، امنیت و ثبات در جهان کند.
به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد سخنان او در مجمع ان‌پی‌تی که با گذشت پنج ماه از آغاز جنگ در اوکراین مطرح می‌شود، با هدف اطمینان‌بخشی و نشان دادن روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای مسئول است. این صحبت‌ها با اظهارات قبلی پوتین و دیگر سیاستمداران روسی که در غرب به عنوان تهدیدات هسته‌ای ضمنی تفسیر شده بود، در تضاد بودند.

خروج از نسخه موبایل