نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مالک فیس‌بوک و رونمایی از هوش مصنوعی

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

اخبار فناوری / مِتا، شرکتی که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، روز جمعه، ‌پنجم اسفندماه، هوش مصنوعی خود با نام لاما LLaMA را معرفی کرد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، گفت: «امروز ما یک مدل جدید زبان هوش مصنوعی به نام لاما را منتشر می‌کنیم که برای کمک به محققان در پیشرفت کارشان طراحی شده است. این هوش مصنوعی در تولید متن، گفت‌وگو، خلاصه کردن مطالب نوشته شده و کارهای پیچیده‌تر مانند حل قضایای ریاضی را نیز انجام خواهد داد.»

متا هوش مصنوعی خود را مدل کارآمدی توصیف کرده که به قدرت محاسباتی و منابع بسیار کمتری نسبت به سایر مدل‌های دیگر هوش مصنوعی نیاز دارد.

متا اعلام کرده این مدل روی ۲۰ زبان جهانی و با کمک داده‌های عمومی وب‌سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا آموزش داده شده است.

مدل لاما، مخفف «مدل زبانی بزرگ هوش مصنوعی متا»، فعلا در هیچ‌ یک از محصولات متا مانند اینستاگرام پیاده نشده است.

در حالی که چت‌جی‌پی‌تی طوفانی در جهان تکنولوژی به پا کرده است، مایکروسافت و گوگل هم پیش از متا ابزارهای مشابهی را برای رقابت با این سامانه معرفی کرده‌اند.

مایکروسافت نسخه جدیدی از موتور جستجوی خود بینگ را معرفی کرده است که با نسخه ارتقا یافته همان فناوری هوش مصنوعی که زیربنای ربات چت‌جی‌پی‌تی است، پشتیبانی می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً با ربات چت بینگ صحبت کنند و از آن در یک رابط چت مانند چت‌جی‌پی‌تی هر سوالی را بپرسند.

استفاده از امکانات چت‌جی‌پی‌تی که با کمک هوش مصنوعی به کاربران خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد می‌تواند جهان تکنولوژی را متحول کند.

مایکروسافت در حالی در مرورگر خود از هوش مصنوعی استفاده و از روش چت‌جی‌پی‌تی تقلید کرده که گوگل هم رقیب این سامانه را به‌تازگی معرفی کرده است. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که گوگل معرفی کرده «بارد» Bard نام دارد.

بارد سرویس هوش مصنوعی مکالمه‌محور گوگل است که فعلا به صورت آزمایشی عرضه شده است و توانایی دارد تا به سوال‌های کاربران پاسخ دهد و در گفت‌وگوها مختلف شرکت کند.

از نوامبر سال ۲۰۲۲ که چت‌جی‌پی‌تی روی وب راه اندازی شد، علاقه به تولید متن با هوش مصنوعی افزایش یافته است.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند سیستم‌های زبان هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی تمایل به ارائه اطلاعات نادرست به جای واقعیت دارند. اگرچه محققان سال‌ها در مورد این مشکل هشدار داده‌اند، اما از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی در وب، نمونه‌های بی‌شماری از خطاهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی مشاهده شده است.

خروج از نسخه موبایل