نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مصرف دارو و تغییر سبک زندگی دو روش تسکین علائم میگرن

علائم و نشانه های میگرن

علائم و نشانه های میگرن

اخبار پزشکی و سلامت / ایسنا/زنجان یک متخصص مغز و اعصاب، میگرن را آزاردهنده‌ترین نوع سردرد عنوان کرد و گفت: مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی، می‌تواند به تسکین علائم میگرن کمک کند.

نوشین یمانی در گفت‌وگو با ایسنا، میگرن را بیماری شایعی معرفی کرد که عمدتا از سنین کودکی آغاز می‌شود و از هر پنج زن، یک نفر و از هر پانزده مرد، یک نفر را درگیر می‌کند، افزود: میگرن، سردرد متوسط و یا شدیدی است که به صورت درد در یک سمت سر احساس می‌شود و در بسیاری از افراد با علائمی مانند احساس مریضی، ناخوشی و یا افزایش حساسیت به نور و صدا بروز می‌یابد.

وی با بیان اینکه معمولا سردرد میگرن زمانی که فرد حرکت می‌کند، شدت می‌گیرد و می‌تواند مانع از انجام کارهای روزانه فرد شود، اظهار کرد: در برخی موارد، این درد می تواند در دو سمت سر احساس شود و گردن و صورت را نیز درگیر کند. همچنین برخی افراد هنگام حملات میگرن با علائمی مانند تعریق، پایین آمدن سطح تمرکز، دردهای شکمی و یا اسهال روبرو می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب، میگرن بدون پیش‌هشدار را شایع‌ترین نوع میگرن عنوان کرد که بدون هیچ‌گونه علائم هشداردهنده‌ای آغاز می‌شود، اظهار کرد: میگرن پیش‌هشدار یکی دیگر از انواع میگرن است که در آن، علائم هشداردهنده خاصی مانند مشاهده درخشش نورها، قبل از شروع میگرن دیده می‌شوند.

وی به بروز میگرن خاموش در برخی افراد اشاره کرد و افزود: در این نوع میگرن، علائم پیش‌هشدار و یا دیگر علائم مشاهده می‌شوند اما سردرد ایجاد نمی‌شود.

یمانی با بیان اینکه علت اصلی بروز سردرد میگرن مشخص نیست، اظهار کرد: این سردرد می‌تواند نتیجه فعالیت غیرطبیعی و موقتی مغز باشد که بر روی سیگنال‌های عصبی، مواد شیمیایی و رگ‌های خونی موجود در مغز تاثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به طور مرتب دچار میگرن می‌شوند یا دارای علائم شدید هستند، باید نسبت به درمان آن اقدام کنند و توجه داشته باشند که علی‌رغم مفید بودن برخی مسکن‌ها مانند نوافن، مصرف بیش از حد مسکن‌ها به طور مرتب می‌تواند درمان سردرد را به مرور زمان سخت‌تر کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی افراد به طور مرتب و برخی دیگر چند مرتبه در طول هفته دچار میگرن می‌شوند و گاهی ممکن است فاصله یک سال مابین حملات میگرن مشاهده شود، اظهار کرد: افرادی که به طور مرتب (بیش از پنج مرتبه در ماه) دچار میگرن می‌شوند، حتی اگر سردرد با مصرف دارو کنترل می‌شود، می‌توانند از مزایای درمان‌های ارائه شده از سوی پزشک متخصص بهره‌مند شوند.

وی عوامل هورمونی، عاطفی، فیزیکی، محیطی و یا دارویی را جزو محرک‌های میگرن عنوان کرد و گفت: استرس، اضطراب، تنش، افسردگی و شوک به عنوان محرک‌های روانی و خستگی، تغییرکار، کیفیت پایین خواب، پایین بودن قند خون و ورزش‌های سنگین را به عنوان محرک‌های فیزیکی میگرن، می‌توان برشمرد.

یمانی با اشاره به اینکه برخی خانم‌ها در نزدیکی سیکل قاعدگی و به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌هایی مانند استروژن با میگرن روبه‌رو می‌شوند، افزود: این نوع میگرن معمولا دو روز قبل از شروع سیکل قاعدگی و یا سه روز بعد از آن مشاهده می‌شود و در برخی موارد، علائم میگرن بعد از یائسگی بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد، مصرف داروهای خواب‌آور و یا قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند از جمله عوامل موثر در بروز سردرد میگرن باشد، خاطرنشان کرد: نامنظم بودن وعده‌های غذایی، عدم مصرف آب و مایعات به میزان کافی، مصرف الکل، مصرف محصولات حاوی کافئین مانند چای و قهوه و مصرف برخی مواد غذایی مانند شکلات و میوه از محرک‌های مربوط به رژیم غذایی در بروز میگرن است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه برخی افراد هنگام حمله میگرنی، با خوابیدن و دراز کشیدن در اتاق تاریک احساس بهتری دارند و در برخی دیگر، غذا خوردن می‌تواند به تسکین علائم کمک کند، افزود: در بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، مصرف داروهای مسکن مانند آسپیرین و ژلوفن می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. اگر این داروها بعد از ظاهر شدن اولین علائم مصرف شوند، تاثیر بیشتری خواهند داشت و توصیه نمی‌شود مصرف دارو تا زمان تشدید علائم به تعویق بیفتد چرا که دارو تاثیر خود را نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مصرف مسکن کمکی به تسکین علائم نکند، نوع دیگری مسکن به نام تریپتان در نظر گرفته خواهد شد. این داروها می‌توانند تغییراتی در مغز که منجر به بروز سردرد میگرنی می‌شوند را تعدیل کنند. این داروها به شکل قرص، تزریق و اسپری بینی در دسترس هستند. گاهی ممکن است ترکیبی از داروهای مسکن و تریپتان‌ها برای بیمار تجویز شود، اما دوز داروی مصرفی نباید بالا باشد.

خروج از نسخه موبایل