نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مصوبات مالیاتی مجلس برای سال آینده

اعتبارات و بودجه پژوهشی

اعتبارات و بودجه پژوهشی

اخبار اقتصادی / نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، همه واحدهای آموزشی مدارس دولتی را در صورت رعایت الگوی مصرف، از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند.
براساس بند “ض” تبصره ۶ کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.
نمایندگان مجلس همچنین بند مربوط به افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور در سال آینده را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف کردند. در این بند آمده بود که تعرفه عوارض خروج از کشور ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند.
نمایندگان مجلس همچنین برای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی سقف معینی تعیین کردند.
براساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر معادل ۴ برابر سقف مالیاتی ماده ۸۴ قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. در بند “ل” ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذی‌ ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف ‌است.
مجلس در مصوبه دیگری،سازوکار مالیاتی تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات را تعیین کرد. براساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، مشمول حکم جزء ۳ بند “ب” ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده نمی‌باشد. براساس جزء ۳ بند “ب” ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کالاها و ارائه خدمات زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف است: خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات؛۶- معافیت بند “ب” ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه صرفاً نسبت به واحدهای صنعتی و معدنی که پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج آنها طی دوره اجرای قانون مذکور صادر شده باشد، جاری است.
با تصویب نمایندگان مجلس انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.
نمایندگان در مصوبه دیگری، معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله موسسات کنکور را در سال ۱۴۰۲ لغو کردند.
*مراکز درمانی مکلف به کسر ۱۰ درصد مالیات از حق‌الزحمه پزشکان شدند
همچنین با تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
بر این اساس، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده‌ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده ۱۹۹ قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری می‌باشد.
نمایندگان مجلس همچنین واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی را نیز در سال آینده از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف کردند.
در مصوبه دیگری،اشخاص حقیقی دارای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، به ازای هر فرزند مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.
براساس این مصوبه، در راستای تحقق ماده ۱۸ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، به ازای هر فرزند مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.
براساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶ هم، وزارت راه‌ و شهرسازی مجاز است در راستای نگهداری راههای کشور وتجهیزات توسعه راهدارخانه‌ها جهت مقابله و پیشگیری نسبت به واردات ماشین آلات وتجهیزات مورد نیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام نماید.
طبق بندالحاقی ۴ این تبصره، درآمد ناشی از فروش اموال منقول و غیرمنقول در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به استثنای اموال در اختیار ولی فقیه به مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ میلیاردریال افزایش می‌یابد و درآمد حاصل را پس از گردش خزانه بابت غذا و پوشاک زندانیان واریز کند.
همچنین در بخش درآمدی بند الحاقی ۵ تبصره ۶ آمده است: عوارض و مالیات ارزش افزوده پرداختی بابت خرید کالاها و خدمات کلیه طرحهای زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه‌های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستائی و شهری اجرا می‌شود، با درخواست سازمان بسیج سازندگی و پس از تایید ذیحسابی سپاه پاسداران با ارائه اسناد و مدارک مثبته و با رعایت مفاد ماده ۸۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مسترد می‌گردد.
نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند: شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودروهای خارجی باید‌ی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس را به گونه‌ای تعیین نمایند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن شود.
نمایندگان بند الحاقی ۱۱ تبصره ۶ را که مقرر می‌دارد” هزینه دادرسی شوراهای حل اختلاف در دعاوی مالی معادل۸۰درصد هزینه دادرسی در محاکم دادگستری تعیین می‌شود” حذف کردند.
براساس مصوبه مجلس،شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفا با رعایت شرایط زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند. ۱- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تایید حسابرس) و براساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
۲- شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.۳- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرائم سنگین مالی برای ایشان.
*حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک کاهش یافت
نمایندگان مجلس با کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک به یک درصد موافقت کردند.
در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند “ب” تبصره ۷ ماده واحده این لایحه موافقت شد که بر طبق آن، درسال ۱۴۰۲ نرخ ۴درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند “د” ماده ۱ قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو و شیرخشک مخصوص اطفال با مجوز وزارت بهداشت به یک درصد تقلیل می‌یابد.

خروج از نسخه موبایل