نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نصب دوربین‌های مداربسته هوشمند در جهان

دوربین های هوشمند

دوربین های هوشمند

اخبار فناوری / پیشرفت‌های اخیر در سیستم‌های نظارتی و امنیتی موجب شده است دوربین‌های مداربسته جذابی در جهان متولد شوند. طراحی و نصب دوربین مداربسته هر دو در طی زمان با به کارگیری فناوری‌های جدید دچار تحولات بزرگی شده‌اند. از طریق دوربین‌های مداربسته شما می‌توانید چهره افراد را شناسایی و از حضور یا غیاب فردی خاص در جلسات مطلع شوید.

به گزارش ایسنا به نقل از تارتن دژ آریانا، آمار تعداد افراد شرکت‌کننده در یک جشنواره بزرگ از طریق دوربین‌های هوشمند به راحتی میسر شده است‌ حتی به واسطه دوربین‌های هوشمند می‌توان به الگویی از فروشگاه و روند فروش دست یافت و برای ارتقاء کسب و کار از آن استفاده کرد. این‌ها چند نمونه ساده از کاربردهای دوربین‌های هوشمند امروزی است. در این مطلب به شرح برخی از عملکردهای دوربین‌های هوشمند در جهان می‌پردازیم.

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

دوربین‌های هوشمند با مجهز شدن به فناوری‌های هوش مصنوعی همانند یک انسان می‌توانند آموزش ببینند. این آموزش‌ها در مراحل بعد کمک می‌کند تا به راحتی آمار یا گزارشی که موردنظر است از طریق گزارشات دوربین مداربسته به دست آورد. شاید باورکردنی نباشد اما بله دوربین‌های مداربسته می‌توانند یاد بگیرند. این یادگیری به مرور زمان و با افزایش اطلاعات می‌تواند دقیق‌تر شده و با سرعت بیشتری ما را به پاسخی که می‌خواهیم برساند.

به زبان ساده هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قدرت پردازش و تحلیل داده و اطلاعات را به دوربین می‌دهد؛ به عنوان مثال دوربین می‌تواند با یک بار ثبت اطلاعات یک خودرو مانند مشخصات مالک و تصاویری از آن در چند جهت (تصاویر نوع دیگری از اطلاعات هستند) در مکان‌های دیگر آن خودرو را شناسایی کند. به این ترتیب طی یک گزارش می‌توانید مشخصات کامل خودرو و اطلاعات مالک آن را نیز دریافت کنید.

از طریق نصب دوربین مدار بسته هوشمند می‌توانید از اشیاء جامانده در محل مطلع شوید. همچنین از پرسه زدن و حرکت‌های مشکوک در یک مجتمع اطلاع پیدا کنید و به بررسی شرایط و آن مکان بپردازید. این کارها توسط انسان مستلزم به کارگیری افراد زیاد با توانایی دیداری بالا و صرف زمان بیشتر است. هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته سهم زیادی در بالا بردن امنیت در مکان‌ها و سریع شدن کار نظارت دارد.

فروش دوربین‌های مداربسته حرارتی

دوربین‌های مداربسته حرارتی به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید فروش دوربین مداربسته حرارتی بعد از شیوع بیماری کرونا رونق بیشتری یافت. محبوبیت این نوع از دوربین‌های مداربسته به علت عملکرد آنها با توجه به رفتار ویروس کرونا بود. از این دوربین‌های مداربسته برای بررسی دمای افراد بدون تماس در مکان‌های مختلف از جمله مکان‌های تجاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اگرچه تشخیص تب بدون تماس یکی از کاربردهای دوربین‌های مداربسته حرارتی است، اما این نوع از دوربین‌ها را برای کاربردهای مختلفی از جمله تشخیص آتش‌سوزی نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین برخی از آنها برای کنترل تردد به طور هوشمند استفاده می‌شوند.

تشخیص هویت با دوربین مداربسته

تشخیص چهره یکی از کاربردهایی است که دوربین‌های مداربسته هوشمند می‌توانند انجام دهند. این قابلیت نیز برگرفته از هوش مصنوعی است و دوربین با این قابلیت در واقع از فناوری پردازش و تحلیل تصویر بهره‌مند شده است. شناسایی افراد توسط دوربین مداربسته به این ترتیب است که در ابتدا باید داده اولیه به آن داده شود؛ به عنوان مثال تصاویر کارکنان یک مجموعه به دوربین داده می‌شود. سپس این تصاویر می‌توانند با مشخصات پرسنلی این افراد تکمیل شوند. حال فرض کنید در سالن ورزشی این مجموعه محدودیت تردد وجود دارد و تنها افرادی که در یک واحد مشخص شاغل هستند اجازه ورود به سالن را داشته باشند. از طریق دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره می‌توانید افراد مجاز و غیرمجاز را تشخیص داد و از حضور افراد بدون مجوز جلوگیری کرد.

هوشمندسازی پارکینگ با نصب دوربین مداربسته

هوشمندسازی پارکینگ‌ها از طریق دوربین مداربسته کار جالب و فوق‌العاده‌ای است. شما به سرعت می‌توانید برای خودروی خود محل پارک پیدا کنید و دیگر نیازی به گردش در بین طبقات پارکینگ نیست. زیرا مکان‌های پارک از طریق دوربین مداربسته ثبت و به خودروها داده می‌شود. با پارک هر خودرو آن مکان از لیست مکان‌های آماده برای پارک خارج می‌شود. با خروج خودرو از پارکینگ، لیست مکان‌های پارک به روز شده و جاهای خالی تکمیل می‌شود. همچنین محاسبه هزینه پارکینگ از بدو ورود تا آخرین لحظه حضور به طور اتوماتیک محاسبه می‌شود.

در صورتی که شما فراموش کرده باشید که در چه بلوکی از طبقات پارکینگ خودرو را پارک کرده‌اید، پلاک اتومبیل شما از طریق دوربین هوشمند پارکینگ ثبت شده است. کافیست اطلاعات خودرو را به کاربر بدهید تا او از طریق دوربین مداربسته شما را به محل پارک خودرو راهنمایی کند. حال شما فرض کنید اگر چنین دوربین‌هایی نبودند چقدر زمان باید صرف پارک کردن و خارج شدن از پارکینگ می‌شد.

نصب دوربین مداربسته با قابلیت شمارش افراد

از جذابیت‌های دوربین‌های مداربسته هوشمند، شمارش افراد است. این کار توسط انسان کار دشواری است. البته احتمال خطا و اشتباه در آن بسیار است. ضمن این که باید نیروی انسانی و هزینه زمانی بیشتری پرداخت شود تا به نتیجه مطلوب دست یافت. این کار به ویژه در مجتمع‌های پر رفت و آمد و مراسم‌های ویژه که گزارش حضور افراد نقش مهمی دارد، بسیار با اهمیت است. این دوربین‌ها به راحتی و با دقت بالا تعداد افرادی را که وارد منطقه مشخص شده و می‌شوند را شمارش می‌کنند. همچنین افرادی که از این محل خارج شده‌اند را در نیز در گزارش خود ثبت می‌کنند.

جذابیت این دوربین‌های زمانی بیشتر می‌شوند که شما می‌توانید به دوربین بگویید فقط افراد بزرگسال را شمارش کند و کودکان، حیوانات و اشیاء را در شمارش خود نیاورند. زمانی که شما با حجم زیادی از افراد در حال حرکت مواجه می‌شوید، شمارش کار بسیار سختی می‌شود و ممکن است یک نفر چندین بار شمرده شود و یا افرادی به شماره نیایند. اهمیت استفاده از دوربین‌های مداربسته با قابلیت شمارش افراد در این مواقع بیشتر به چشم می‌آید.

خروج از نسخه موبایل