نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نقش و تاثیر دعا در زندگی

دعا و مناجات

دعا و مناجات

غلام حیدر حسینی / حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: دعا کلید رسیدن به رستگاری است و بهترین دعا آن است که از سینه پاکیزه و قلب پرهیزکار برخیزد و مناجات سبب رسیدن به فلاح و رستگاری است… (محجه‌البیضاء، ج۲، ص۲۸۴)
ازجمله موضوعاتی که در تعالیم دینی بخصوص در قرآن و روایات فراوان مورد تاکید و توصیه و سفارش قرار گرفته دعا است. دعا از نگاه اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد. دعا یعنی خواندن و طلب کردن و در اینجا منظور این که انسان در برابر مشکلات و سختی‌ها و شدائد خدا را بخواند و از خدا بخواهد معضلات و موانع را از پیش پایش بردارد تا بتواند مسیر درست را پیدا کرده و بپیماید…
خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: مرا بخوانید و از من بخواهید تا اجابت کنم شما را….
در جای دیگر فرموده اگر دعای شما نبود هیچ توجهی به شما نمی‌شد. بنابراین ما باید همواره از خدا بخواهیم و پیش از آمدن بلا دعا کنیم.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
بلا ندیده دعا را شروع باید کرد
رسول خدا(ص) دعا می‌کرد، امیرالمومنین(ع) دعا می‌کرد، یک نمونه دعای کمیل است از یادگارهای آن حضرت با مضامین بلندی که دربردارد. حضرت زهرا(س) دعا می‌کرد. این حکایت معروف است که در پاسی از شب برای همسایه‌ها دعا می‌کرد و زمانی که فرزندش امام حسن می‌پرسد مادرجان شما همه شب برای دیگران دعا می‌کنید؟ فرمود: فرزندم اوّل همسایه سپس خود ما…
صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین (ع) دلیل بسیار روشنی است بر عظمت و اهمیت دعا. در روایتی می‌خوانیم دعا معدن و کانون اجابت است همانگونه که ابر مرکز باران است. در روایات سفارش شده به الحاج و اصرار در دعا، نه اینکه انسان خسته شود و به دعا اهمیت ندهد. رسول خدا(ص) فرمود: خدا را بخوانید و یقین به اجابت داشته باشید. دعا در هر حال خوب است، ولی بعضی زمانها و مکانها مناسب‌تر است مانند شب و روز جمعه و مساجد و اعتاب مقدّسه و حرم امامان و جاهای مخصوص.
ای دل تو ز عشق خدا دوری
از عالم قدس تو مهجوری
زین رنج عظیم خلاصی جو
دستی به دعا بردار و بگو
مشتاق جمال تو یارانند
وز غفلت تو همه حیرانند

خروج از نسخه موبایل