نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

هزینه زبان مردم بودن

روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی : اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قطع کردن سهمیه روزنامه جمهوری اسلامی از آگهی‌های دولتی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی داشت. این اقدام وزارت ارشاد که همزمان با آغاز چهل و چهارمین سال انتشار روزنامه جمهوری اسلامی صورت گرفت، هرچند روزنامه را از نظر مالی تحت فشار قرار می‌دهد زیرا درآمد روزنامه فقط از چاپ آگهی‌ها و فروش نسخه‌های چاپ شده است و در شرایط سخت اقتصادی، این اقدام می‌تواند مشکلات مادی ما را افزایش دهد ولی قطعاً بر اراده ما برای ادامه راهی که انتخاب کرده‌ایم تاثیری نخواهد گذاشت.
راه مورد نظر روزنامه جمهوری اسلامی، تقویت نظام جمهوری اسلامی از طریق تلاش برای تصحیح سیاست‌های حکمرانان در زمینه‌های مختلف است. این هدف، با انعکاس مشکلات مردم و گوشزد کردن واقعیت‌های جامعه تحقق خواهد یافت نه تعریف و تمجیدهای بی‌اساس و سفارشی و فرمایشی عمل کردن که با رسالت روزنامه‌نگاری و ماهیت فعالیت رسانه‌ای در تضاد است. پیمودن این راه، هزینه دارد که برخوردهائی از قبیل قطع کردن سهمیه آگهی‌های دولتی یکی از آنهاست.
چنین برخوردهائی اعتماد مردم به روزنامه را افزایش می‌دهد کمااینکه متاسفانه و برخلاف میل ما چهره دولت را مخدوش می‌نماید. دولت جمهوری اسلامی باید پاسدار قانون اساسی باشد که آزادی قلم و بیان را تضمین نموده و فقط در صورتی که این آزادی‌ها مخل نظام باشند، آنها را محدود می‌کند. روشن است که نقد سیاست‌های دولت‌ها نه‌تنها مخل نظام نیست بلکه یکی از بارزترین مصادیق حمایت از نظام و حتی از اقدامات اساسی و مفید در جهت کمک به دولتمردان و حکمرانان است. ایکاش دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان درباره این قبیل موضوعات، با نگاه بازتری به واقعیت‌های جامعه بنگرند و با تصمیمات نادرست خود، برگ‌های غیرقابل دفاع در کارنامه دولت‌ها برجای نگذارند.
نکته بسیار جالب اینکه با انتشار خبر قطع شدن سهمیه روزنامه جمهوری اسلامی از آگهی‌های دولتی، بسیاری از مردم اعلام آمادگی کردند با تلاش برای جلب آگهی‌های خصوصی به روزنامه کمک کنند تا مشکل مادی به وجود آمده جبران شود. ضمن تشکر از این عزیزان، لازم می‌دانیم چند نکته را برای خنثی کردن تبلیغات بدخواهان و تنویر افکار عمومی یادآور شویم.
۱- روزنامه جمهوری اسلامی، همواره شفاف‌ترین مرزبندی را با دشمنان انقلاب و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی و کشور و ملت ایران داشته و دارد. بر همین اساس، اگر مواضع روزنامه در مواردی توسط بعضی از رسانه‌های بیگانه بازخوانی شود، بهیچوجه به معنای مقبولیت آنها نیست کمااینکه انعکاس سخنان بزرگان نظام در آن رسانه‌ها نیز هرگز چنین مفهومی را نمی‌رساند.
۲- رسالت نقد دولت‌ها توسط روزنامه جمهوری اسلامی چیز تازه‌ای نیست. این روزنامه، بیشترین انتقادها را از دولت‌های گذشته حتی دولت‌های آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی نیز داشته و آرشیو مطالب روزنامه شاهد صادقی برای اثبات این واقعیت است. بنابراین، ادعاهای کسانی که تلاش می‌کنند روزنامه را حامی آن دولت‌ها و مخالف دولت فعلی جلوه دهند کاملاً بی‌مبنا و دور از واقعیت است.
۳- برای روزنامه جمهوری اسلامی، دولت سیزدهم با سایر دولت‌ها تفاوتی ندارد. عمل به روش حمایتی در موارد قابل حمایت و روش انتقادی در مواردی که انتقاد لازم باشد، رسالتی است که روزنامه جمهوری اسلامی مثل گذشته درباره این دولت و دولت‌های بعدی نیز اعمال خواهد کرد. اعتقاد دست‌اندرکاران روزنامه جمهوری اسلامی بر اینست که حضور داشتن در عرصه رسانه‌ای بدون عمل به رسالت واقعی زبان مردم بودن، زیبنده حرفه روزنامه‌نگاری نیست و رسانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی باید به این رسالت عمل کنند حتی اگر مجبور به پرداخت هزینه‌های آن شوند.

خروج از نسخه موبایل