نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی

همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی

اخبار فرهنگی / «همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» توسط مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمد اسماعیل نباتیان، دبیر علمی همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، گفت: این همایش با هدف تبیین نقش انقلاب اسلامی در جامعه معاصر و بررسی عوامل ایستایی و پویایی جامعه و فرصت‌ها و چالش‌های آن، در سه محور اصلی «انقلاب اسلامی و جامعۀ ایران پیش از انقلاب»، «انقلاب اسلامی و جامعه پس از انقلاب» و «انقلاب اسلامی؛ نقطه عزیمت تمدن‌سازی نوین اسلامی» برگزار می‌شود.
وی اعلام کرد: مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. محققان لازم است مقالات خود را تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
دکتر نباتیان افزود: در بررسی جامعه پیش از انقلاب اسلامی، موضوعاتی مانند وضعیت‌شناسی جامعه ایران، زمینه‌ها و علل چرخش فرهنگی در جامعه ایران، مسئله آزادی و استقلال در جامعه، غرب‌زدگی، فرهنگ استبدادی، هویت و … مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بررسی و تحلیل جامعه پس از انقلاب اسلامی، محورهایی مانند ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پویایی و پیشرفت جامعه در ابعاد علمی، فرهنگی، نظامی و …، عدالت اجتماعی، معنویت انقلابی و هویت اسلامی و ایرانی، سرمایه اجتماعی، تغییر و تبدّل در گروه‌های مرجع، جنگ شناختی و ترکیبی نظام سلطه و…، از جمله محورهای فرعی است.
دبیر علمی همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها افزود: در بررسی محور سوم، یعنی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عزیمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، مسائلی مانند وحدت میان جوامع مسلمان، چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع مسلمان، فرصت‌های تمدن‌ساز در این جوامع، نقش حوزه و دانشگاه‌ در تمدن‌سازی نوین اسلامی و … مورد توجه قرار گرفته است، که علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در این زمینه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

رئیس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی با اعلام اینکه این همایش در دو بخش زبان فارسی و زبان انگلیسی در حال پیگیری برنامه‌های خود است، گفت: کمیته بین‌الملل همایش، مانند کمیته داخلی همایش، در حال هماهنگی با محققان خارجی جهت ارائه مقاله، مصاحبه و سخنرانی به زبان انگلیسی در همایش است.
دکتر نباتیان گفت: در راستای برگزاری همایش، علاوه بر فراخوان مقاله در محورهای یادشده، مصاحبه‌هایی با محققان و متفکران به ویژه پیشکسوتان در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در قالب مجموعه مصاحبه‌ها منتشر خواهد شد و همچنین از مقام علمی اساتید پیشکسوت در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود.

خروج از نسخه موبایل