نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

هوشنگ ابتهاج شاعر نامدار ایرانی درگذشت

هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج، شاعر و ترانه‌سرای بزرگ معاصر، پس از تحمل یک دوره بیماری روز گذشته دار فانی را وداع گفت. زنده‌یاد ابتهاج متولد اسفند ۱۳۰۶ در رشت بود و بامداد دیروز، ۱۹ مردادماه، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
«ایران‌ای سرای امید»، «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.
کوتاه از زندگی سایه
امیر هوشنگ ابتهاج، شاعر ایرانی اسفند سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد. او دوران کودکی را در رشت گذراند و دوران دبیرستانش را به تهران آمد. ابتهاج از همان جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و با موسیقی آشنا شد.
وی مدتی را به‌عنوان سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران مشغول به کار شد. ابتهاج در آن زمان به فعالیت خود در رادیو ادامه داد و برنامه گلچین هفته که مربوط به موسیقی بود، را بنا نهاد.
او سال ۱۳۴۶ بر سر مزار حافظ مراسم شعرخوانی اجرا کرد که با استقبال مردم روبه‌رو شد که وصف این مراسم در بخشی از سفرنامه معروف «از پاریز تا پاریس» اثر «دکتر باستانی پاریزی» آمده است.
امیر هوشنگ ابتهاج همواره دانش‌آموزی خودآموخته بوده و سراسر زندگی خود را وقف خواندن و سرودن کرده است. او در سالهای اخیر به همراه خانواده‌اش در شهر کلن آلمان زندگی می‌کرد.
پیام تسلیت رئیس جمهور
رئیس جمهور در پیامی درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر هوشنگ ابتهاج را به خانواده، جامعه فرهنگی و هنری و مردم ادب‌پرور ایران تسلیت گفت.
سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، مرحوم امیر هوشنگ ابتهاج افزود: این غزل‌سرا و پژوهشگر ادبی که فصل ماندگاری در غزل فارسی ایجاد کرد، با خلق آثار ادبی فراوان به ویژه با مضامین اجتماعی و حماسی و ترویج روحیه آزادی‌خواهی و استکبارستیزی در کنار لطافت عاشقانه آثارش، نقش موثری در حفظ گنجینه غنی ادبیات فارسی و ترویج و گسترش فرهنگ ایران داشت. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درگذشت مرحوم ابتهاج را تسلیت گفت.
اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای انتقال پیکر «سایه» به ایران
دستیار وزیر فرهنگ از آمادگی این وزارتخانه برای انتقال و تشییع پیکر زنده یاد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) به ایران خبر داد.
محمود شالویی، دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی به نمایندگی از وزیر فرهنگ در تماس تلفنی با یلدا ابتهاج، دختر زنده یاد امیرهوشنگ ابتهاج ضمن ابلاغ پیام تسلیت اسماعیلی، وزیر فرهنگ به ایشان، از آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه همکاری در انتقال پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج (سایه) به ایران و تشییع این شاعر معاصر در وطن خبر داد.
دستیار وزیر فرهنگ در این زمینه گفت:««یقیناً سایه یکی از افتخارات شعر و ادب کشور ماست و اینک که او را از دست داده‌ایم موجب تاسف و تاثر است.
شالویی در ادامه گفت: از زمان بستری شدن استاد سایه در بیمارستان بنا به تاکید وزیر محترم فرهنگ ما از طریق خانم یلدا ابتهاج همواره جویای آخرین وضعیت سلامتی او بودیم. بلافاصله پس از دریافت خبر درگذشت او، در تماس تلفنی با دختر آن زنده یاد، پیام تسلیت وزیر محترم را به خانواده اوابلاغ و مراتب همکاری و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به منظور انتقال پیکر سایه به ایران اعلام کردیم.
شادروان ابتهاج وصیت کرده بود که زیر درخت ارغوان، در خانه خودش واقع در شهر رشت به خاک سپرده شود.
نصب بنرهای درگذشت هوشنگ ابتهاج در تهران
مدیر ارتباطات و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران از آغازنصب و اکران بنرهای فرهنگی درگذشت هوشنگ ابتهاج در سطح شهر تهران خبر داد.
محمدجواد زمان آبادی در این باره گفت: درپی درگذشت شاعر و پژوهشگر ادبی ایرانی هوشنگ ابتهاج نصب بنرهای مرتبط با این واقعه در سطح شهر تهران آغاز شده و بنرهای فرهنگی درگذشت ابتهاج در تهران اکران خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل