نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

واکنش آمریکا به ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر

کاخ سفید آمریکا و تحریمها

کاخ سفید آمریکا و تحریمها

اخبار سیاسی / معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با تکرار ادعاهای دولت این‌ کشور علیه وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در منطقه، به منصوب شدن سفیر ایران در ژنو به به عنوان رئیس مجمع اجتماعی سال ۲۰۲۳ شورای حقوق بشر واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این که چه نظری درباره انتخاب سفیر ایران در ژنو به عنوان رئیس «مجمع اجتماعی» سال ۲۰۲۳ شورای حقوق بشر دارد، با تکرار ادعای نقض حقوق بشر در ایران گفت: مشخص است که این موضوع عمیقا نگران‌کننده است.‌ منصوب کردن سفیر ایران، نماینده کشوری که به طرز فاحش و مداوم حقوق بشر را نقض می‌کند برای ریاست چنین گروهی، تنها موجب تضعیف کارآیی محدود آن می‌شود.

براساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس «مجمع اجتماعی» شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ به مدت دو روز در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است طی دو روز و در قالب جلسات کارشناسی مختلف، کارشناسان، مقامات بین المللی، نمایندگان دولت ها و سازمان های غیردولتی موضوع «نقش علم، فن آوری و نوآوری در ارتقاء حقوق بشر به ویژه در دوره بازیابی از همه گیری کرونا» را مورد بررسی قرار دهند.

واکنش پاتل به این موضوع با تکرار ادعای نقض حقوق بشر در ایران در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به ادعای مشابه مقامات آمریکایی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفته بود که رژیم آمریکا «بهتر است بجای قضاوت درباره آزادی بیان و حقوق اساسی دیگر ملت‌ها، نسبت به تعهدات بین‌المللی خود و نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل ‎آمریکا، خاصه اقلیت‌ها و رنگین پوست‌ها احساس مسئولیت کند و با رعایت اصول منشور ملل متحد از مداخله در امور داخلی کشورها خودداری نماید.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات پشت‌پرده‌ای درباره احیای توافق هسته‌ای(برجام) در حال انجام گرفتن است و چه اطلاعات جدیدی در این باره وجود دارد؟ گفت: همان طور که می‌دانید، رییس جمهور بایدن تماما نسبت به اطمینان یافتن از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند، متعهد است. ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است اما در حال حاضر هیچ مطلبی برای اعلام کردن در این باره نداریم.

خروج از نسخه موبایل