نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

واکنش مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به اخراج اساتید

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

اخبار سیاسی / مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه در واکنش به اخراج اساتید بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور صادر کرد.

متن این بیانیه را به نقل از جماران بخوانید:

«وَأَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ، فِی تَثْبیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بلاَدکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بهِ النَّاسُ قَبْلَکَ. (نامه ۵۳ نهج البلاغه)

ترجمه: با دانشمندان، زیاد به گفت وگو بنشین و با اندیشمندان نیز بسیار به بحث بپرداز تا بدین وسیله، امور کشور اصلاح شود و آنچه پیش از تو باعث پیشرفت کار مردم بوده است به طور شایسته انجام گردد.

اخراج برخی اساتید دانشگاه، از تصمیمات بسیار تلخ و ناگواری است که دولت سیزدهم را به شدت زیر سوال برده است. هر گاه ‌بنیانهای فرهنگ جامعه، سست، بی‌محتوا و دستخوش ارباب قدرت شود، نتیجه ای جز یاس و هراس و بی اعتمادی و دانش کشی و تصمیمات نادرست نخواهد داشت.

چرا در این دولت، تصمیم‌های غیر معقول وغیرمقبول گرفته شده، استادان دلسوز، اخراج و به جای آن سخن از جذب چند هزار افراد جدید میشود؟ با اخراج استادان مستقل و منتقد، اندک استقلال دانشگاهها نیز از بین رفته، دانشگاه فاقد توانمندی لازم در جهت کمک به پیشرفت کشور می گردد. با گزینش گروهی احیانا کم صلاحیت به عنوان استاد، سرنوشت علم و تحقیق در این دولت به کدام سو میرود؟

آقای رئیس جمهور که همواره از آینده روشن و توام با پیشرفت سخن می گوید، با کدام نشانه ای به چنین نظری رسیده است؟ سپردن سرنوشت دانشگاه به دست گروهی خاص و ایجاد موانع برای آزادی اندیشه، روشن است که چه آینده ای را رقم خواهد زد.

امیدواریم مسئولان مربوطه دست از تصمیمهای جناحی از سر دانشگاه‌ها بر دارند، و باعث خروج بیشتر مغزها از کشور نشوند. آقایان میدانند که قدرت برای هیچ کس پایدار نیست، جز این که نام نیک برای خود بر جای گذارند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، قطع همکاری با برخی اساتید دلسوزی که برای اصلاح روند نظام تصمیم‌گیری کشور به ابراز نظر پرداخته اند، به زیان کشور دانسته و محکوم می نماید. جا دارد دولت سیزدهم به توصیه امیرالمومنین(ع) در نامه به مالک اشتر گوش داده و به جای اخراج این اساتید، هشدارها و نظراتشان را بشنود و برای بهبود وضعیت از آنان کمک گیرد.

امیدواریم که حداقل در امور فرهنگی و علمی، مسیر جناحی دنبال نشود و گرنه جز تاریکی و ناامیدی و انجماد فکری نتیجه ای نخواهد داشت. علم و دانش و تحقیق تاکنون با هیچ قدرتی عقد اخوت نبسته است. به گواه تاریخ این شیوه های برخورد، به زیان حکومت و مردم تمام شده است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

خروج از نسخه موبایل