نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

وقتی جو بایدن کهولت خود را دست می‌اندازد

جوبایدن

جوبایدن

اخبار سیاسی / دویچه وله: رئیس‌جمهوری آمریکا در ضیافت شام ویژه خبرنگاران در واشنگتن، با سن خود شوخی کرد و در عین حال برخی طعنه‌ها را در این باره شنید. او در این مراسم، برخلاف سلف خود از آزادی رسانه‌ها دفاع کرد.
از سنت‌های ضیافت شام خبرنگاران کاخ سفید این است که رئیس‌جمهور باید به این یا آن نکته طنزآمیز گوش فرا دهد. جو بایدن امسال مخاطب سخنان کنایه‌آمیزی از “روی وود جونیور”، کمدین و خبرنگار “دیلی شو” بود.

این کمدین گفت: «در فرانسه مردم به دلیل اینکه نمی‌خواهند تا ۶۴ سالگی کار کنند، شورش می‌کنند. در حالی که ما در آمریکا یک پیرمرد ۸۰ ساله داریم که از ما می‌خواهد بگذاریم چهار سال دیگر ادامه دهد.»

بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا کاندیدا شده و اگر پیروز شود در دور دوم ریاست جمهوری خود ۸۲ ساله خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جواب با سن و سال خودش شوخی کرد و از غول رسانه‌ای روپرت مرداک نام برد و گفت: «شاید شما فکر می‌کنید که من از روپرت مرداک خوشم نمی‌آید، اما اینطور نیست. چطور می‌توانم کسی را دوست نداشته باشم که مرا شبیه هری استایلز می‌کند؟»

مرداک ۹۲ ساله است و استایلز خواننده و بازیگر بریتانیایی ۲۹ سال دارد.

بایدن افزود که به متمم اول قانون اساسی آمریکا اعتقاد دارد، آن‌هم نه فقط به این دلیل که جیمز مدیسون، که این بند را در قرن هیجدهم نوشت، دوست خوب او بوده است.

اظهارات بایدن در این ضیافت با ۲۶۰۰ مهمان نکته‌ای جدی نیز در بر داشت و آن دفاع از آزادی مطبوعات بود که در متمم اول قانون اساسی به آن اشاره شده است.

بریتنی گرینر در میان مهمانان

بایدن گفت که آزادی رسانه از ارکان یک جامعه آزاد است نه دشمن آن. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بارها روزنامه نگاران را “دشمنان مردم” توصیف کرده بود.

جشن مطبوعاتی امسال خبرنگارانی را در کانون توجه داشت که به ناحق به دلیل انجام حرفه‌شان زندانی شده‌اند، از جمله ایوان گرشکوویچ از وال استریت ژورنال، که در روسیه در حبس به سر می‌برد. بایدن گفت: «ما هر روز برای آزادی او تلاش می کنیم.»

در میان مهمانان افتخاری این ضیافت شام بریتنی گرینر، بسکتبالیست آمریکایی نیز دیده می‌شد که سال گذشته پس از گذراندن ده ماه حبس در روسیه در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شد.

خروج از نسخه موبایل