نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

چالش جدی کمبود معلم نقطه‌ضعف یک سیستم آموزشی

دانش آموزان و کلاس درس

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : روزنامه شرق/ عبدالجلیل کریم‌پور: آموزش‌ و پرورش که به‌عنوان سکان اصلی اندیشه‌ورزی در یک جامعه به حساب می‌آید و با برنامه‌ریزی دقیق خود می‌تواند شاهراه اصلی این باور جدی باشد، اگر مؤلفه‌های رشد را نداشته باشد، اندیشه رشد در آن آب در هاون کوفتنی بیش نیست.

در سیستم آموزشی کشور چنان چه متولیان اصلی آموزش یعنی معلمان به‌درستی و به اندازه انتخاب نشوند، سیستم دچار ایستایی بی‌حدی می‌شود و چالش‌های زیادی را به همراه می‌آورد.

کمبود معلم، نقطه‌ضعف یک سیستم آموزشی است و آموزش‌وپرورش در کشور ما به‌شدت درگیر این آسیب است.

در سال‌های گذشته که دانشسرا و تربیت‌معلم فعال بودند، در فاصله زمانی کوتاهی، معلم وارد سیستم آموزشی می‌شد و به کار آموزش می‌پرداخت، کلاس درس با حضور متخصص امر پر می‌شد و دانش‌آموز از نیروی کارآمد برخوردار بود اما با حذف این مجموعه‌ها هر‌ساله با چالش جدی کمبود معلم مواجه هستیم.

شاید یکی از دلایل اصلی این کمبودها بی‌برنامگی فرادستان این مجموعه باشد؛ کسانی که خود به‌درستی انتخاب نشده‌اند و نگاه‌های جناحی آنها را وارد سیستم مدیریتی کرده و بر اساس همان نگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

کمبود معلم، شعار امسال روز جهانی معلم است که چالش جدی امروز جوامع بوده و شاید بتوان گفت این چالش می‌تواند ناشی از ‌بی‌توجهی به بحث آموزش‌وپرورش در یک جامعه باشد.

معلم در جامعه ما متأسفانه به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از تورم به استثنای شهرهای کوچک از استقبال خوبی توسط داوطلبان شرکت در کنکور برخوردار نیست و دانش‌آموزان علاقه‌ای به ادامه تحصیل و حضور در این مجموعه ندارند. اینکه آموزش، نگاه اصلی مجموعه تصمیم‌گیرنده نیست، نقطه‌ضعف این مجموعه به حساب می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز معضلات فرهنگی شود.

شوربختانه سیستم آموزشی کشور که بر اثر بی‌برنامگی درگیر این وضعیت شده، ‌گاهی از طرق غیراستاندارد اقدام به جذب نیرو می‌کند و چه‌بسا نیروهای ناکارآمدی را وارد مجموعه می‌کند؛ به‌طوری‌که انگار سیستم آموزشی کشور بنگاه جذب نیروی ناکارآمد شده است. کمبود معلم جز از راه منطقی و از محل جایگاه‌های تخصصی امکان‌پذیر نیست؛ آن‌هم نه با این وضعیت معیشتی-اعتباری که الان معلم با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و نه معیشت خوب و نه کاریزمای خوبی ندارد. باید دوباره جایگاه‌های تخصصی اعم از دانشسرا و تربیت‌معلم در رشته‌های مختلف با همان روند دوساله قبلی فراهم شود تا کمبود معلم از طریق جذب معلم‌های علاقه‌مند رفع و معلمان خیلی زود وارد کلاس‌های درس شوند.

خروج از نسخه موبایل