نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

چشم‌انداز جهان ۲۰۲۳

جهان دنیا

جهان دنیا

اخبار سیاسی و اجتماعی / مرکز پژوهشي «نشنال اينترست» به عنوان يک انديشکده آمريکايي با توجه به پايان سال ۲۰۲۲ ميلادي در گزارشي به شرح مهم ترين مسايل و مشکلات سال جديد ميلادي پرداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پژوهشگران اين گزارش مدعي هستند با تکيه بر تجربه چندين ساله خود در پيش بيني مخاطرات و روندهاي جهاني در شوراي اطلاعات ملي جامعه اطلاعاتي ايالات متحده که وظيفه ارائه تحليل‌ها و بينش‌هاي بلندمدت به رهبران اين کشور را دارد، بزرگترين خطرات براي جهان در سال ۲۰۲۳ را فهرست کرده است. از نگاه نويسنده گزارش، در سال ۲۰۲۲ انواع کوويد در واقع منبع نگراني بود، همچنين پيش بيني‌ها از کاهش رشد چين در کنار حمله روسيه به اوکراين و رسيدن قيمت نفت به بشکه‌ اي ۱۰۰ دلار از جمله پيش بيني‌هايي بودند که رخ دادند. البته قيمت‌هاي انرژي در نيمه دوم سال ۲۰۲۲ تا حدودي کاهش يافت. بحران کمبود مواد غذايي، تشديد مشکلات اقتصادي و افزايش بدهي کشورهاي در حال توسعه نيز از ديگر موضوعات مهم براي سال گذشته بودند.
برخي از اقتصاددانان پيش‌بيني مي‌کنند که بحران بدهي کشورهاي با درآمد پايين و متوسط، همچون سريلانکا و پاکستان را دچار مشکل خواهد کرد. کاهش توجه‌ها به تعهدات اقليمي هم در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت ضمن آنکه به دليل تنش‌‌هاي فزاينده در مساله تايوان و همچنين تحريم ايالات متحده بر صادرات تراشه و نيمه‌‌هادي‌هاي پيشرفته، اختلافات پکن و واشنگتن تشديد خواهد شد.
گره کور جنگ اوکراين
وقوع بحران‌هاي چندگانه ناشي از جنگ اوکراين يکي از خطرات در سال آينده برآورد شده است. اين خطرات شامل يک درگيري مداوم و بن بست در ادامه مسير مي‌شود.تشديد تنش در صورتي رخ خواهد داد که ايالات متحده/ناتو در پاسخ به بمباران پوتين تسليحات پيشرفته بيشتري به کي‌يف بفرستد يا اينکه در صورت تلاش کي يف براي تصرف کريمه روسيه از سلاح‌هاي هسته اي استفاده کند؛ دلسردي اوکراين از اروپا به دليل رکود و شکاف ايالات متحده و اتحاديه اروپا بر سر کميت و کيفيت کمک‌هاي نظامي به کي يف از ديگر بحران‌ها خواهد بود.
بحران انرژي اروپا
بحران انرژي اروپا در سايه جنگ اوکراين احتمالا جدي‌تر خواهد شد. کارشناسان باور دارند که تورم کم‌سابقه در اروپا و بحران انرژي که در پي جنگ روسيه و اوکراين به وجود آمده، احتمالا در ۲۰۲۳ نه تنها بهبود نمي‌يابد، بلکه تشديد خواهد شد.اروپا رفته‌رفته از بزرگترين تامين‌کننده انرژي خود فاصله مي‌گيرد: گاز و نفت روسيه. هزينه اين جدايي براي اروپا بسيار سنگين بوده و بهاي انرژي در اين قاره افزايش شديدي يافته است. دولت‌هاي اروپايي هم در تخصيص صدها ميليارد دلار يارانه سوخت براي خانواده‌ها و تجارت‌ها با مشکل مواجه هستند.
رشد تنش‌هاي آمريکا و چين
با وجود نشست ماه نوامبر روساي جمهوري چين و آمريکا، تشديد تنش اين دو کشور در سال ۲۰۲۳ با احتمال زياد مطرح است. پکن و واشنگتن هنوز اختلافات اساسي در مورد تايوان، قوانين و استانداردهاي فناوري، تجارت، حقوق بشر و تنش‌هاي جغرافيايي در درياهاي چين جنوبي و شرقي وجود دارد.«شي جين‌پينگ» در سالي که گذشت، قدرت خود را در حزب کمونيست چين بيش از پيش تثبيت کرد و سومين دوره رياست جمهوري خود را آغاز کرد. در ۲۰۲۲ فشارهاي چين بر جزيره خودگردان تايوان افزايش يافت. برخلاف مقاومت گسترده اين جزيره، پکن آن را بخشي از خاک خود خوانده و حمله نظامي را يکي از راه‌هاي پس گرفتنش مي‌داند. احتمالا اين فشارها در ۲۰۲۳ افزايش يابد.از سوي ديگر، چين نتيجه جنگ اوکراين را ديده و از آن درس گرفته است. شي جينپينگ از متحدان نزديک پوتين است، اما برخلاف او، خواستار رهبري جهاني است، نه انزوا. به همين دليل است که در حمايت خود از مسکو محتاطانه رفتار کرده است.
کرونا بحران بزرگ چين

خروج از نسخه موبایل