نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

کودکان معتاد، نتیجه آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند

سیگار مصرف سیگار اعتیاد

سیگار مصرف سیگار اعتیاد

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : افخم صباغ در روزنامه شرق نوشت : یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش رو به فزون حاشیه‌نشینی را باید در افزایش فقر اقتصادی که گریبان جامعه را گرفته، جست‌وجو کرد. می‌توان به وفور کلکسیونی از آسیب‌های اجتماعی را در مناطق حاشیه‌نشین شهری دید. یکی از آسیب‌های اجتماعی عیان و خانمان‌سوز اعتیاد است. اعتیاد والدین نه فقط زندگی خودشان را نابود می‌کند بلکه تأثیر مستقیم در زندگی فرزندان دارد.

معتادان، قربانیان فقر ساختاری و نبود مدیریت علمی و کارآمد در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند. موضوع اعتیاد کودکان به‌ویژه در مناطق حاشیه‌نشین، موضوع تازه‌ای نیست و به واسطه شرایط و بستری که برایشان ساخته شده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کودکانی که در این مناطق سکونت دارند، با هر قدمی که در کوچه و خیابان می‌گذارند شاهد توزیع و مصرف هستند. والدین معتاد از اولین بسترهای ابتلای کودکان به اعتیاد هستند. در معرض بودن مواد در این خانواده‌ها و الگوبرداری از والدین به راحتی کودکان را در این دام می‌اندازد. کودکان توانایی آینده‌نگری درباره مصرف مواد مخدر را ندارند و سرخوشی لحظه‌ای استفاده از مواد می‌تواند به راحتی گرفتارشان کند.

فعالیت در منطقه حاشیه تهران و در میان زنان و کودکانی که از کم‌برخوردارترین‌های جامعه هستند نمونه‌های زیادی را پیش چشم ما قرار داده تا بتوانیم به جرئت بگوییم که بزرگ‌ترین درد افراد ساکن این مناطق فقر است و اعتیاد معلول آن.

تعداد قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در مناطق حاشیه‌نشین شهری را خانواده‌هایی تشکیل می‌دهند که در میان خود یک یا چند فرد معتاد دارند. هرچند خانواده ازهم‌گسیخته بستر مناسبی برای سوق‌دادن کودکان به اعتیاد است اما نباید از بقیه عوامل محیطی چشم پوشید. والدین معتاد اغلب متوجه مشکلاتی که ایمنی کودکان را تهدید می‌کند نمی‌شوند. در این خانواده‌ها کودکان در معرض خطرات فیزیکی و قربانی خشونت‌ورزی والدین می‌شوند. کودکانی که والدینشان مواد مخدر مصرف می‌کنند، بیش از سایر همسالان خود مشکلات تحصیلی و بحران و آشوب در خانواده و خشونت خانگی را تجربه می‌کنند.

اینها نمونه‌هایی است از تجربه‌های مددکارانی که هر روزشان را میان این همه آسیب به شب می‌رسانند به امید آنکه کورسویی باشند برای رهایی کودکان برای بهتر زیستنشان که حق ذاتی همه کودکان است.

در مجموع عوامل متعددی است که کودکان را به اعتیاد می‌کشاند که به اختصار می‌توان به چند مورد آن اشاره کرد:

-خوراندن مواد مخدر به کودکان توسط والدینی که از کودکان برای تکدی‌گری در خیابان استفاده ابزاری می‌کنند

خروج از نسخه موبایل