نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

گمانه زنی‌ها درباره سفر الکاظمی به تهران برای بهبود روابط تهران – ریاض

ایران و عراق

همزمان با سفر نخست‌وزیر عراق به تهران گمانه زنی‌ها از بهبود روابط تهران – ریاض به عنوان یکی از اهداف این سفر حکایت دارد.
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیروز و پس از سفری چند ساعته به عربستان،وارد تهران شد. نخست‌وزیر عراق در سفر به عربستان، با مسئولان عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
سفر الکاظمی به دو کشور ایران و عربستان در راستای گفتگوهای اخیر ریاض و تهران در بغداد و برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران ارزیابی شده است. وزیر خارجه عراق نیز پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.
به گفته منبع عراقی که از مسیر گفتگوهای ایران و عربستان آگاه است، سفر مصطفی الکاظمی در پی تلاش‌های تازه ازسوی بغداد برای باز کردن راه‌های تازه به منظور سازماندهی مجدد مذاکرات میان دو طرف تحت میانجی‌گری عراق انجام می‌شود.
گفتگوها میان هیئت‌های مذاکره‌کننده از تهران و ریاض با هدف مهار تنش‌های گذشته بین این دو کشور منطقه‌ای، سال گذشته در بغداد آغاز شده بود. پنجمین و آخرین دور مذاکرات میان تهران و ریاض،فروردین گذشته در بغداد برگزار شد و پس از آن دوباره به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه به حالت تعلیق درآمد.
عربستان در این گفتگوها به دنبال راهی برای عادی سازی مناسبات و پایان دادن به جنگی است که خود در یمن بطور مستقیم و غیرمستقیم درگیر آن شده است.
شبکه “المیادین” هم گزارش داده که در سفر الکاظمی مسائل مهمی در ارتباط با روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق این گزارش، مسائل مهم بسیاری از جمله روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران در جریان سفر‌های الکاظمی مطرح خواهد شد.
خبرگزاری روسی “اسپوتنیک” به نقل از یک منبع سیاسی عراقی نوشت: الکاظمی با تعدادی از مقامات ایرانی به منظور بررسی روابط دوجانبه، پرونده آب، انرژی و همچنین مهم‌ترین مسائل منطقه و جهان گفتگو خواهد کرد.
عراق با ایران و عربستان هم مرز است و اغلب تلاش دارد که خود را درگیر تبعات ناشی از جنگ‌های نیابتی دو کشور نکند.

خروج از نسخه موبایل