نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

آموزش فتوشاپ / رزولوشن در فتوشاپ

آموزش فتوشاپ

رزولوشن در فتوشاپ نکته مهمی است و باید عددی باشد که کیفیت عکس را به خوبی نشان دهد. رزولوشن در فضای دیجیتال خیلی مهم نیست ولی برای چاپ مسئله بسیار مهمی است. در این مطلب در مورد بالا بردن رزولوشن، نحوه تغییر رزولوشن و بهترین رزولوشن در فتوشاپ یاد می‌گیرید.

رزولوشن در فتوشاپ


برای تغییر Resoulation در نرم‌افزار فتوشاپ باید پنجره Image size را فعال کنید. می‌توانید آشنایی کامل با پنجره Image size را در آموزش تغییر اندازه عکس در فتوشاپ ببینید، از منوی Image روی گزینه Image size کلیک کنید تا پنجره باز شود. در عکس‌های که برای وبسایت یا فضای دیجیتال آماده می‌کنید رزولوشن خیلی مهم نیست اما اگر عکس را برای چاپ تهیه می‌کنید عدد رزولوشن بسیار مهم است و باید به دقت تعیین گردد.

رزولوشن در فتوساپ برای چاپ


همانطور که گفته شد برای دسترسی به گزینه رزولوشن باید از پنجره Image size اقدام کنید. در پنجره Image size اولین کاری که لازم است انجام دهید، این است که پارامتر را از روی پیکسل برداشته و روی اینچ یا سانتی‌متر تنظیم کنید، که هر دو برای چاپ استفاده می‌شود و البته در ایران از سانتی‌متر استفاده می‌شود پس پارامتر را روی سانتی‌متر تنظیم کنید.

تعریف Resolution در فتوشاپ


رزولوشن به تعداد پیکسل‌های عکس در اینچ روی کاغذ گفته می‌شود یعنی به عنوان مثال داخل هر مربع به ابعاد یک اینچ ۷۲ پیکسل عکس چاپ می‌شود. برای به دست آوردن ابعاد دقیق عکس به پیکسل کافیست اعداد طول و عرض را در عدد رزولوشن ضرب کنید. یا به عبارت دیگر ابعاد پیکسل برابر است با رزولوشن ضربدر طول یا عرض.

بهترین رزولوشن در فتوشاپ


عدد رزولوشن باید چه عددی باشد و چگونه باید تنظیم کرد؟ کادرآموزش در فیلم رایگان آموزش مقدماتی فتوشاپ به سوال بهترین Resoulation پاسخ داده و توضیح کامل را می‌دهد.

هر چقدر تعداد پیکسل‌ها در داخل یک مربع بیشتر باشد عکس چاپی با کیفت‌تر می‌شود. پس برای چاپ عکس با کیفیت باید عدد رزولوشن را بالا ببرید. برای هر نوع چاپی بسته به هدف چاپ عدد رزولوشن متفاوت است. به عنوان مثال در چاپ برای بیلبورد خیلی کیفیت مهم نیست چون از فاصله دور تصویر دیده می‌شود، اما در چاپ کارت ویزیت کیفیت مهم است و باید رزولوشن بالا باشد چون تصویر از فاصله نزدیک دیده می‌شود.

پس اندازه رزولوشن در تصاویر متفاوت است رزولوشن مورد نیاز برای چاپ کارت ویزیت ۳۰۰dpi یا ۳۰۰ پیکسل بر اینچ مناسب است. برای چاپ استند یا چاپ‌ بنر‌های که فاصله نزدیکی دارند عدد ۱۲۰ تا ۱۵۰ تقریبا مناسب است. اما برای بنرها یا سردرهای که از دور دیده می‌شوند عدد ۷۲ مناسب است.

خروج از نسخه موبایل