نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اتهام یک نماینده به قالیباف بخاطر دخالت در عزل و نصب مدیران دولت

محمد باقر قالیباف

محمد باقر قالیباف

مقالات سیاسی و اجتماعی / : نماینده شازند در مجلس در جلسه علنی دیروز و در نطق میان دستور خود اتهاماتی را به رئیس مجلس بخاطر آنچه دخالت در عزل و نصب‌های مدیران دولتی خواند،وارد کرد.
محمود احمدی بیغش گفت: گزارشات نگران کننده‌ای‌ در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها، مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است. انتظار می‌‎رود در این زمینه شفاف سازی شود.
وی افزود: ملاک و معیار ارزیابی بر کیفیت رفتار، عملکرد و شیوه بیان مسائل کلیدی کشور و مهم‌تر از همه سطح درک آن نسبت به جایگاه مجلس و نمایندگان ملت توسط رئیس مجلس چیست؟ اکنون با گذشت ۲ سال و نیم از عمر مجلس یازدهم، فرصت برای ارزیابی عملکرد ریاست مجلس، مطابق اصل ۸۴ قانون اساسی و ماده ۲۰ آیین نامه داخلی مجلس فراهم آمده که مورد نقد جدی است.
نماینده شازند در مجلس تصریح کرد: نخست اینکه، جذب و به کارگیری بی‌ضابطه نیرو در بخش‌های مختلف به ویژه ساختمان ریاست، بسیار تعجب برانگیز است و مشخص نیست جذب این حجم از نیرو با چه هدف و چه توجیهی صورت گرفته؛ این درحالی است که برخوردهای غیرحرفه‌ای با نیروهای با سابقه، کاردان و باتجربه مجلس منجر به خروج قابل توجهی از آنان از مجلس و ماموریت اجباری آن‌ها به دستگاه‌های دولتی شده است.
وی خطاب به قالیباف گفت: مصرانه می‎خواهم با صراحت اعلام کنید، در ۲ سال و نیم چند نفر نیرو برای مجلس جذب کرده و ضرورت آن چه بوده است، بنده و همکاران نگران این هستیم که خانه ملت هم به سرنوشت شهرداری تهران تبدیل شود و این ترافیک و تورم نیرو معضلی برای مجلس شود.
احمدی بیغش ادامه داد: دوم اینکه، مطابق ماده ۲۰ بند ۶ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس موظف است هر سه ماه یکبار گزارش کاملی از تصمیمات و اقدامات هیات رئیسه در رابطه با مسائل مختلف و واحدهای تابعه آن از جمله مرکز پژوهش‌‎ها در صحن علنی به نمایندگان ارائه کند، بفرمایید در این حدود ۳۰ ماه چندبار از تریبون مجلس نسبت به این قانون عمل کرده و نمایندگان و مردم که اعتقاد دارید خادم آن‌ها هستید را در جریان امور قرار داده‌اید. این موضوع مهم در مجلس یازدهم به شدت مغفول مانده است و ابهامات زیادی در ارائه نشدن گزارشات به وجود آورده است.
این نماینده مجلس، سومین نکته را ضعف مجلس در رابطه با مسائل اخیر دانست و گفت: موضع گیری‌های مختلف نمایندگان و نبود که یک نظر واحد که به دلیل ضعف مدیریت ریاست مجلس و همچنین گزارشات نگران کننده‌ای‌ در خصوص مداخلات در عزل و نصب‌های مدیران و امور دیگر به گوش می‌رسد که یکی از آن‌ها، مربوط به شایعات گسترده مداخله رئیس در برکناری دبیر مناطق آزاد کشور است. انتظار می‌‎رود در این زمینه شفاف سازی شود، قطعا خوشحال می‌شویم که این موارد صحت نداشته باشد.
وی، چهارمین نکته را نحوه اداره مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی برشمرد و افزود: این موضوع با ضعف‌ها و نواقص شدیدی مواجه است، این مسئله در نوع نگارش متن‌ها و قرائت آن‌ها توسط رئیس کاملا مشهود بوده و مکرر دست آویز رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است. آقای رئیس همانطور که قبلا تذکر داده بودیم بهتر است در مشاوران خود تجدید نظر اساسی کنید.


احمدی بیغش یادآور شد: نباید ملاحظات سیاسی و سلیقه‌ای خودمان را بر منافع ملت ترجیح دهیم، البته حرکت شما در هفته گذشته نسبت به وزیر اقتصاد که در صحن حضور داشت، به جا بود و‌ای کاش همیشه و نسبت به آن دسته از وزرای ناکارآمد اینطور موضع گیری می‌‎کردید. قوه مقننه جایگاهی نیست که بشود با غرور بی‌مورد به آن نگاه کرد.
وی اضافه کرد: ازسوی دیگر نگاه از بالا به مجلس، این قوه نظارتی را از جایگاه اصلی خود دور کرده و یکی دیگر از موارد آن، حضور تعداد قابل توجهی از پرسنل هیات رئیسه در داخل صحن بوده که با نگاهی به سوابق مدیریتی مجلس، در هیچ دوره‌ای این تعداد افراد در صحن حضور نداشتند.
*پاسخ‌ نیکزاد به نطق احمدی بیغش
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که مسئولیت اداره جلسه علنی را بر عهده داشت در واکنش به نطق احمدی بیغش، گفت: نطق حق هر نماینده بوده اما انصاف حکم می‌کرد شما این نطق را زمانی که رئیس مجلس بود، می‌فرمودید.
نیکزاد تصریح کرد: گزارش عملکرد هیات رئیسه هر سه ماه یکبار در قفسه کار همکاران قرار گرفته و به صورت مرتب به نمایندگان گزارش داده شده است.
وی در خصوص جذب نیرو در مجلس نیز گفت: براساس ماده ۲۰ آیین نامه داخلی مجلس، موضوع جذب نیرو که در مجالس قبل به تصویب رسیده نیز کاملا سازوکاری مشخص دارد و مباحثی در حوزه اداری، حراستی، احکام، استخدام و ماموریت در اختیار رئیس مجلس است.
وی در خصوص دبیرخانه مناطق آزاد نیز گفت: در این باره ما اطلاعی نداریم اما می‎شد این موضوع را از خود رئیس مجلس سوال کنید.

محمد باقر قالیباف
خروج از نسخه موبایل