نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

انتخاب بهترین ماشین سال ۲۰۲۳ اروپا

جیپ اونجر Avenger

جیپ اونجر Avenger

اخبار اقتصادی / این هفته در جهان خودرو: اعلام نتیجه رای‌گیری برای انتخاب بهترین ماشین سال اروپا، معرفی فن‌آوری مدل‌های آینده ب‌ام‌و، ششمین مدل الکتریکی فولکس‌واگن و ابتکار تویوتا برای الکتریکی و هیدروژنی کردن قوای محرکه ماشین‌های قدیمی.

ماشین سال اروپا

جیپ اونجر (Avenger) با رای خبرنگاران خودرو به عنوان بهترین ماشین سال ۲۰۲۳ اروپا انتخاب شد. در این رای‌گیری پس از جیپ، فولکس‌واگن الکتریکی آی‌دی.باز (ID.Buzz) و نیسان الکتریکی آریا دوم و سوم شدند.

اونجر اولین مدل الکتریکی جیپ است که کارخانه آمریکایی می‌گوید با توجه به نیاز‌ مشتریان اروپایی ساخته شده است. ماشین یک شاسی‌بلند کوچک است و جیپ می‌گوید با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

فولکس‌واگن الکتریکی آی‌دی‌. باز پس از جیپ دوم شد

اونجر به اندازه مدل‌های دیگر جیپ امکان حرکت در جاده‌های ناهموار را ندارد و بیشتر برای رانندگی در شهر است. با این حال جیپ امکاناتی به آن اضافه کرده تا از رقیبانش عملکرد بهتری در جاده‌های ناهموار داشته باشد.

جیپ که اکنون زیرمجموعه‌ای از گروه خودروسازی استلانتیس است، اعلام کرده همه مدل‌هایش در اروپا از سال ۲۰۳۰ الکتریکی خواهد بود. این کارخانه همچنین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از مدل‌هایش در آمریکا هم الکتریکی باشد.

نیسان آریا در رای‌گیری خبرنگاران خودروی به عنوان سومین ماشین برتر سال انتخاب شد

رقابت برای انتخاب ماشین برتر اروپا امسال شصت ساله شد. به دلیل حمله به اوکراین رای خبرنگاران نشریات روسیه شمرده نشد و ماشین برتر با رای ۵۷ خبرنگار از ۲۲ کشور انتخاب شد. هر داور ۲۵ امتیاز داشت که آنها را بین هفت ماشینی که به مرحله پایانی رسیده‌اند تقسیم می‌کند.

جیپ در رای گیری ۳۲۸ امتیاز گرفت. فولکس‌واگن آی‌دی.‌باز با ۲۴۱ امتیاز دوم و نیسان آریا با ۲۱۱ امتیاز سوم شدند. کیا نیرو، رنو آسترال، پژو ۴۰۸ چهارم تا ششم شدند. سوبارو سولترا و تویوتا bZ4X، شاسی‌بلند الکتریکی که به طور مشترک توسط دو کارخانه ژاپنی ساخته می‌شود هفتم شد.

فن‌آوری‌های آینده ب‌ام‌و

کانسپت ب‌ام‌و فن‌آوری‌های مدل‌های آینده کارخانه را نمایش داد

ب‌ام‌و در نمایشگاه لوازم الکتریکی در لاس‌وگاس از کانسپتی رونمایی کرد که قرار است مبنایی برای نسل بعدی سری ۳، پرفروش‌ترین مدل کارخانه باشد. نام این کانسپت آی‌ ویژن دی (i Vision Dee) است و فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای را نمایش می‌دهد که خودروساز آلمانی می‌گوید با آنها ترکیبی از دنیای حقیقی و مجازی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

اشاره کارخانه به سیستمی است که اطلاعات و تصاویر را روی شیشه جلوی ماشین نمایش می‌دهد. راننده می‌تواند میزان این اطلاعات را در پنج مرحله تنظیم کند. در کمترین حالت تنها اطلاعات ضروری نمایش داده می‌شود. در بیشترین حالت سراسر شیشه به دنیایی مجازی تبدیل می‌شود که اطلاعات مکان‌های دیدنی، فیلم، خبر و مطالبی از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

اطلاعات در پنج حالت مختلف روی شیشه ماشین نمایش داده می‌شود

الیور زیپسه، مدیر ب‌ام‌و در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه گفت که نمایشگرهای روی داشبورد حواس راننده را پرت می‌کند و از دلایل اصلی تصادف است. او پیش‌بینی کرد که عمر این نمایشگرها کوتاه است و تا ده سال دیگر در هیچ ماشینی استفاده نخواهد شد.

ب ام‌و می‌خواهد براساس کانسپت آی ویژن دی یک محصول جدید در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند که همه پیش‌بینی می‌کنند جانشینی برای سری ۳ کارخانه خواهد بود. این ماشین الکتریکی بر روی پلتفرمی جدید ساخته می‌شود. ب‌ام‌و به یاد ماشین‌هایی که در دهه شصت کارخانه را متحول کرد، این پلتفرم را نیو کلاس (Neue Klasse) نامیده است.

با فن‌آوری جوهر الکترونیکی راننده می‌تواند رنگ پنل‌های بدنه را در ۳۲ رنگ مختلف تغییر دهد

ظاهر ماشین ساده و با الهام از مدل‌های پیشین ب‌ام‌و طراحی شده است. جلوپنجره دو نمایشگر دیجیتال است که آرم ب‌ام‌و را نشان می‌دهد. چراغ‌های ماشین شکل‌هایی را نشان می‌دهد که شبیه حالت‌های مختلف چشم است و به ماشین شخصیتی انسانی می‌دهد.

ب‌ام‌و با آی ویژن دی نمونه پیشرفته‌تری از جوهر الکترونیکی را نمایش داد. با این فن‌آوری رنگ پنل‌های ماشین به انتخاب راننده تغییر می‌کند. در نمونه قبلی این فن‌آوری که دو سال پیش نمایش داده شد تغییر رنگ به طیف بین سفید و سیاه محدود بود، اما در کانسپت جدید امکان انتخاب ۳۲ رنگ وجود دارد.

این دومین کانسپتی است که ب‌ام‌و با پلتفرم جدید الکتریکی خود ساخته است

آی ویژن دی دومین کانسپتی است که ب‌ام‌و برای نمایش امکانات مدل‌های آینده‌اش طراحی کرده است. قرار است امسال کانسپت سومی هم با پلتفرم جدید ساخته شود که قابلیت‌های فنی ماشین‌های آینده ب‌ام‌و را نمایش خواهد داد.

رقیب آلمانی تسلا مدل ۳

تولید فولکس‌واگن ID.7 از چند ماه دیگر آغاز می‌شود

فولکس‌واگن یک مدل استتار شده از سدان الکتریکی جدیدش، ID.7 را در نمایشگاه لوازم الکتریکی در لاس‌وگاس نمایش داد. این ماشین ششمین مدل الکتریکی کارخانه است و سال آینده به بازار می‌آید.

فولکس‌واگن ID.7 تقریبا هم‌اندازه مدل پاسات کارخانه است و با تسلا مدل ۳ رقابت می‌کند که در سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین ماشین الکتریکی جهان بود. ماشین ظاهری شبیه به دیگر مدل‌های الکتریکی فولکس‌واگن دارد و براساس کانسپتی طراحی شده که تابستان در چین رونمایی شد.

فولکس‌واگن ID.7 براساس کانسپتی ساخته شده که تابستان گذشته رونمایی شد

ID.7 از پلتفرمی استفاده می‌کند که همه مدل‌های الکتریکی فولکس‌واگن با آن ساخته شده است. خودروساز آلمانی می‌گوید با تغییراتی که در این پلتفرم داده، ID.7 می‌تواند با هر بار شارژ حدود ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند.

بیشترین تغییرات نسبت به مدل‌های دیگر الکتریکی کارخانه در اتاق دیده می‌شود. کیفیت ساخت اتاق و سیستم عامل نمایشگری که فولکس‌واگن در ماشین‌های الکتریکی‌اش استفاده کرده با انتقاد زیادی روبرو بود. در واکنش به این انتقادها، فولکس‌واگن سیستم جدیدی تدارک دیده که در ID.7 با نمایشگری ۱۵ اینچی روی داشبورد کنترل می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع فولکس‌واگن ID.7 هوشمند است و می‌توان آن را با صدا کنترل کرد

مدل جدید فولکس‌واگن همچنین سیستم تهویه مطبوع کاملا جدیدی طراحی کرده که نزدیک شدن راننده به ماشین را تشخیص می‌دهد و ماشین را پیش از رسیدن او گرم یا خنک می‌کند. این سیستم را می‌توان با فرمان صوتی کنترل کرد. مثلا اگر راننده بگوید که دست‌هایش سرد است، ماشین گرم‌کن فرمان را روشن می‌کند و جهت هواکش‌ها را به سمت دست راننده تغییر می‌دهد.

ID.7 تا چند ماه دیگر به طور کامل رونمایی خواهد شد و فولکس‌واگن قرار است یک مدل استیشن از آن هم به بازار عرضه کند. این کارخانه اعلام کرده که تعداد مدل‌های الکتریکی خود را تا سال ۲۰۲۶ به ده مدل افزایش خواهد داد.

تبدیل ماشین‌های بنزینی به الکتریکی

آکیو تویودا (راست) مدیر تویوتا می‌گوید باید الکتریکی کردن ماشین‌های قدیمی را جدی گرفت

تویوتا در نمایشگاه لوازم جانبی خودرو در توکیو، دو مدل قدیمی‌اش را نمایش داد که موتور الکتریکی و هیدروژنی دارند. بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن می‌گوید با این ماشین‌ها می‌خواهد نشان دهد که علاقه‌مندان به ماشین‌های قدیمی هم می‌توانند از انرژی‌های پاک استفاده کنند.

این دو تویوتا مدل کرولا سال ۱۹۸۶ هستند که با این که قدیمی‌اند، اما هنوز طرفدار دارند. یکی از این ماشین‌ها از موتور الکتریکی وانت تاندرا هیبرید استفاده می‌کند که قدرت زیادی ندارد، اما گشتاورش بالا است. باتری در عقب و به جای ردیف دوم صندلی گذاشته شده است. با این که ماشین الکتریکی است، ولی دنده دستی آن حفظ شده و برخلاف ماشین‌های الکتریکی راننده باید دنده عوض کند.

آکیو تویودا، مدیر کارخانه تویوتا هنگام رونمایی این دو ماشین گفت که اگر قرار باشد میزان تولید دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد، باید تبدیل موتورهای درون‌سوز ماشین‌های قدیمی به موتور الکتریکی را به طور جدی بررسی کرد. در ژاپن از هر بیست ماشین تنها یک ماشین جدید است و ماشین‌های قدیمی‌تر اکثرا موتور بنزینی یا دیزل دارند.

تویوتا اعلام کرده که در ساخت ماشین‌های الکتریکی بیش از هفتاد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و هدفش این است که در سال ۲۰۳۰ فروش ماشین‌های الکتریکی‌اش دست‌کم سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه باشد.

منبع: بی بی سی

خروج از نسخه موبایل