نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خُلقِ حسن از نگاه حضرت آیت‌الله جوادی آملی

جوادی آملی

جوادی آملی


مقالات فرهنگی: کسب ، کار هر کسی نیست و در جامعه نیازمند افرادی هستیم که دارای خُلق حسن باشند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند،‌ بهترین و مناسب‌ترین مکان برای صاحبان خُلق حسن، حوزه‌های علمیه هستند. همان‌طور که در مسائل حوزوی مجتهد و در دانشگاه دانشمند لازم است، در اخلاق نیز کسانی که پیرو خلق حسنه باشند، لازم می‌باشد. به ما نگفتند که فقط کار خوب کنید، بلکه گفتند که آدم خوبی هم باشید. گفتار حسنه داشتن به غیر از خلق حسنه داشتن است و ما موظفیم در جامعه افرادی که دارای خلق حسنه هستند را داشته باشیم.
از اوصاف افرادی که دارای خلق حسنه هستند، فرهیختگی و سجایان اخلاقی می‌باشد و خداوند، رسول‌الله (ص) را با اوصاف خوب معرفی نکردند، بلکه فرمودند هویت درونی پیامبر اکرم(ص) حسنه است. خداوند هویت درونی رسول اکرم(ص) را حَسن و زیبا ساخته بود و از آن حُسن درونی بود که این اوصاف تراوش می‌کرد. اگر بخواهیم پیامبر اکرم(ص) را اسوه قرار دهیم، باید با انجام، ممارست و تمرین کارهای خوب این اخلاق حسنه را در خود ملکه کنیم تا زمینه برای خلق حسنه در ما به وجود آید. خداوند انسان را خلیفه خود قرار داده، اگر انسان خلیفه‌‌الله شد، یعنی مظهر خدا بوده و آیینه‌ای است که فیض خدا در این آینه ظهور پیدا می‌کند، وگرنه خدا غیبت نکرده که به جانشین احتیاج داشته باشد. این خلافت از بهترین اوصاف نفسانی ما است، امروز کسی که خلیفه واقعی خدا است، وجود حضرت حجت(عج) می‌باشند. وقتی بشر می‌گوید، هر کاری که بخواهم انجام می‌دهم، به جای این که خلیفه خدا شود، جایگزین خدا شده است. ما در درون می‌توانیم و موظفیم که خُلق را به وجود آوریم، ما اگر خلیفه‌الله هستیم می‌توانیم خُلقی را بسازیم که به وسیله آن، اوصاف ما نیز ظهور کند.
برخی انسان‌ها در خود خُلق درندگی و حیوانی ایجاد می‌کنند و وقتی این پوسته برآید، صورت حیوانی آن‌ها نیز نمایان می‌شود. خداوند به رسول خود فرمود: “تو را با خلق حسن آفریدیم”، ما در جامعه به این افراد احتیاج داریم، یعنی به کسانی که دارای خلق حسنه باشند. کسب خلق عظیم، کار هر کسی نیست و در جامعه نیازمند افرادی هستیم که با خُلق حسنه باشند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند، در همین راستا بهترین و مناسب‌ترین مکان برای صاحبان خُلق حسن، حوزه‌های علمیه هستند.
بنابراین برای این که جامعه به صورت تمدنی الهی در بیاید، به دو چیز احتیاج داریم، اولاً باید دارای اوصاف حسنه باشیم و دیگر اینکه مردان صاحب نظری به عنوان خلیفه‌الله وجود داشته باشند تا خلق حسن بیافرینند. انسان هم می‌تواند خُلقی مانند فرشته یا مانند درندگان بسازد، ما باید عده‌ای از صاحبان خلق حسن را داشته باشم تا مرجع ما باشند و حرف آن‌ها بر ما اثر کرده و دیدار آن‌ها، تحولی در انسان ایجاد نماید.

خروج از نسخه موبایل