نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

فاطمی‌امین از استیضاح گریخت

فاطمی امین وزیر صنعت

فاطمی امین وزیر صنعت

مقالات اقتصادی : بعد از مدتها کش و قوس بالاخره روز گذشته جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در صحن علنی مجلس برگزار و در نهایت فاطمی امین برای دومین‌بار، رای اعتماد را از نمایندگان مجلس گرفت و از استیضاح گریخت.
پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف استیضاح و دفاع وزیر صنعت از عملکردش، با ۸۴ رای موافق استیضاح، ۱۸۲ رای مخالف استیضاح، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۷۴ رای، فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا شد.
وضعیت تولید و بازار خودرو دو علت مهم نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صنعت بود. نمایندگان موافق استیضاح، از دو برابر شدن قیمت خودرو و آرزوهای دست‌نیافتنی برای خرید خودرو سخن گفتند و اینکه درحال حاضر میلیون‌ها دلار از جیب سهامداران به جیب دلالان خودرو می‌رود. حتی گفته شد که فاطمی‌امین، گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرده و اینکه هر روز میلیون‌ها تومان به قیمت خودرو افزوده و کیفیت آن بدتر شده است.
در مقابل اما مخالفان استیضاح فاطمی امین عنوان می‌کردند اینکه ما مخالف استیضاح هستیم، به معنای این نیست که چک سفید امضا داده‌ایم.
در مجلس مطرح شده بود جلسه‌ای که روز دوشنبه یعنی یک روز قبل از استیضاح، مجمع نمایندگان تهران با وزیر صنعت داشته در رای اعتماد دوباره وی موثر بوده است. مالک شریعتی یکی از نمایندگان تهران هم گفته فاطمی امین با حضور در جمع بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان، توانست آنها را درباره منتفی کردن رای به استیضاح قانع کند. هاجر چنارانی نماینده موافق استیضاح نیز دیروز در مجلس اعلام کرد که برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود،گزینه ۲ یعنی مخالف استیضاح را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این ۲ از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب (دوشنبه شب) و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!
*اظهارات نمایندگان موافق استیضاح
*نماینده مرودشت: پژو۲۰۷ در بازار ۲۵۰ میلیون تومان گران شد
نماینده مرودشت در مجلس با بیان اینکه خرید خودرو تبدیل به آرزو برای مردم شده است، گفت: قصه خودرو غصه پردردی است اجازه دهید فرد جدیدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کند تا این وزارتخانه را به مسیر خود برگرداند.
جلال رشیدی کوچی که به عنوان موافق استیضاح فاطمی‌امین سخن می‌گفت، افزود: در مهرماه سال گذشته قیمت پژو پارس ۲۸۰ میلیون بود که این میزان در آبان‌ماه امسال به ۴۶۰ میلیون تومان رسید ساینا ۱۶۰ میلیون بود ۲۴۰ میلیون تومان شده است همچنین قیمت پژو ۲۰۷ در مهرماه سال ۱۴۰۰، ۳۷۰ میلیون بود که در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ به ۶۲۰ میلیون تومان رسید؛ خرید خودرو برای مردم به ویژه جوانان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است.
وی با انتقاد از آیین‌نامه واردات خودرو ادامه داد: بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاها معترض اولین اعتراض‌شان به موضوع معیشت و بعد موضوع خودرو است. یکی از آنها می‌گفت که حتی به فرض داشتن کار با حقوق ماهی ۲۰ میلیون تومان بعد از ۱۲ سال نمی‌تواند حتی یک پراید بخرد. چرا در این شرایط آیین‌نامه خودرو را به گونه‌ای تنظیم کردید که خودروی ۸۰ هزار دلاری در داخل کشور به ۷۰۰ هزار دلار به فروش برسد یا قیمت خودروی ۲۴ هزار دلاری با مونتاژ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؟ چرا واردات خودرو باز هم در اختیار شرکت‌های خودروسازی داخلی قرار گرفته آیا نمی‌شد با منشاء ارز خارجی واردات خودرو صورت گیرد.
*نماینده رباط کریم: روزانه میلیون‌ها دلار از جیب سهامداران خودرو به دلالان می‌دهید
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در موافقت با تقاضای استیضاح وزیر صنعت، گفت: فاطمی‌امین علاوه بر آنکه برخلاف قول خود شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلیشان واگذار نکرد، در حوزه مبارزه با فساد نیز ضعیف ظاهر شد.
حجت الاسلام حسن نوروزی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می‌رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می‌کنید، در واقع روزانه میلیون‌ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می‌کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن‌ها واگذار نمی‌کنید؟
وی اضافه کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول‌ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه‌گذاران و سهامداران چرا صورت می‌گیرد.
*نماینده نیشابور: خدایا از امیرکبیر به روابط‌عمومی خندوانه رسیده‌ایم
نماینده نیشابور در مجلس اما در انتقادی تند، با تاکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است، گفت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند.
هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح افزود: شخصی سقف خانه‌اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی می‌خواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه‌اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمی‌امین در روز رای اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از ۲۰ بار تاکید کرد که ان شاء‌الله درستش می‌کنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است، لذا نباید منتظر ماند و بی‌تدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.
وی خطاب به وزیر صنعت افزود: آقای وزیر دوران انشاء‌الله و ماشاء‌الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.
چنارانی متذکر شد: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ در اولین نمایشگاه لندن برای ایران ۹۲ متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط‌عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است؟
*نماینده میانه: چرا مردم باید ارابه مرگ سوار شوند؟
نماینده میانه در مجلس هم گفت: مردم از دولت سیزدهم انتظار داشتند بتوانند مانند سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند، چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه‌های مرگ استفاده کند.
سید مرتضی حسینی خطاب به فاطمی‌امین تصریح کرد: شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید، بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن‌ها حرکت کردید و مردم بعد از سال‌ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن‌ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.
*نماینده فلاورجان: فاطمی‌امین گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرد
در ادامه نماینده فلاورجان در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد فاطمی‌امین در وزارت صنعت، با بیان اینکه یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی به کارگیری متخصصان و بستن سرچشمه‌های فساد بود، اظهارداشت: آقای فاطمی‌امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس‌جمهور کرده است.
حجت الاسلام موسوی لارگانی افزود: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی وارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان تان را از خارج از وزارتخانه آوردید که برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند؛ موضوعی که منجر به انهدام فضای این وزارتخانه و ناامیدی پرسنل آن از دولت شد.
این نماینده مجلس گفت: پس از مدت‌ها تاخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد‌کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

خروج از نسخه موبایل