نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مهارتهای ده گانه زندگی

مهارتهای زندگی

آموزش مهارتهای زندگی

۱- خودآگاهی: دانش‌آموزان در آموزش خودآگاهی با بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی، مسئولیت‌ها، وظایف و حقوق خود آشنا می‌شوند، به تصویری واقع‌بینانه از خود می‌رسند و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه می‌شوند.
۲- همدلی: هدف از آموزش این مهارت در مدارس علوی برقراری ارتباط گرم با سایرین با توجه به تفاوت‌های فردی، فیزیکی و شخصیتی آن‌ها است. همدلی یعنی درک احساسات و عواطف دیگران و نشان دادن واکنش مثبت نسبت به آن‌ها. دانش‌آموزان با این مهارت می‌آموزند تفاوت‌های دوستان خود را بپذیرند و احساسات آن‌ها را درک کنند و به آن‌ها احترام بگذارند. این مهارت در آینده کمک بسیاری به آن‌ها می‌کند.
۳- ارتباط مؤثر: در ارتباط مؤثر دانش‌آموز وجود خود را ابراز می‌کند، با اصول مذاکره آشنا می‌شود و با ارتباط کلامی و غیر کلامی با هم‌کلاسی‌هایش گفت‌وگو می‌کند.
۴- ارتباط بین فردی: در آموزش‌های این مهارت دانش‌آموز با مفهوم همکاری و مشارکت آشنا می‌شود، ارتباط دوستانه با سایرین برقرار کرده و روابطش را حفظ می‌کند. در صورت عدم آموزش این مهارت و تمرین کردن آن دانش‌آموزان به افرادی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل خواهند شد.
۵- تصمیم‌گیری: در مهارت تصمیم‌گیری دانش‌آموزان با تعیین اهداف و پذیرش مسئولانه آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند در چه مواقعی بهترین تصمیم را بر مبنای آگاهی از حقایق بگیرند. این تصمیم‌ها ممکن است احساسی، اضطراری، واکنشی، مطیعانه، منطقی و … باشند.
۶- مقابله با استرس: اضطراب و استرس در زندگی روزانه اغلب افراد وجود دارد. اگر آموزش‌های مقابله با استرس از کودکی به دانش‌آموزان داده شود، آن‌ها می‌آموزند چطور با فشارها و تنش‌های زندگی و اضطراب‌های دوران تحصیل روبرو شوند. این آموزش‌ها به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند تا عوامل استرس‌زا را پیش‌بینی و شناسایی کرده و با تنظیم زمان از به وجود آمدن آن ها پیشگیری کنند. آموزش مقابله با استرس در کاهش آمار ترک تحصیل مؤثر است.
۷- مقابله با هیجانات: متأسفانه برخی هیجانات منجر به خشم و پرخاشگری می‌شوند. در مدارس هوشمند علوی، برای جلوگیری از تصمیم‌های مبتنی بر هیجانات دانش‌آموزان آموزش‌هایی به آن‌ها داده می‌شود. به این ترتیب آن‌ها با انواع هیجانات آشنا شده و توانایی مقابله با هیجان خود و دیگران را در خود تقویت می‌کنند.
۸- تفکر انتفادی: با آموزش این مهارت در مدارس غیر انتفاعی علوی دانش‌آموزان در کلاس فعال بوده، سؤالات خود را مطرح می‌کنند و نسبت به مطالب آموزش داده شده با استدلال و هدف می‌اندیشند. همچنین با نقش خود به عنوان یک شهروند آشنا می‌شوند.
۹- حل مسئله: با آموزش مهارت حل مسئله، دانش‌آموزان مشکلات خود را شناسایی، راه‌حل‌های موجود را بررسی کرده و با کمک اطرافیان به حل مشکل می‌پردازند. نوجوانان و کودکان در سنین مختلف با مشکلاتی در خانواده و مدرسه مواجه می‌شوند که با آموزش و تمرین این توانایی آن‌ها می‌توانند از پس آن‌ها درآیند.
۱۰- تفکر خلاق: با آموزش تفکر خلاق دانش‌آموزان یاد می‌گیرند خلاف شیوه‌ی معمول فکر کنند، مثبت بیاندیشند و راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل ارائه دهند.

خروج از نسخه موبایل