نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

آیا وضعیت برجام امروز روشن می‌شود؟

مذاکرات برجام

مذاکرات برجام

مقالات برجام / پاسخ مکتوب ایران به پیشنهاد برجامی اتحادیه اروپا دیشب ارائه شد و به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد وضعیت برجام امروز روشن ‌شود ولی آیا اینکه این امر محقق می‌شود یا خیر باید در انتظار نشست.
در همین ارتباط، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طرف آمریکایی به صورت شفاهی با دو موضوع ایران موافق کرده، گفت:دوشنبه شب (دیشب) پیشنهادات نهایی‌مان را به اروپا ارسال کردیم.
حسین امیر عبداللهیان افزود: تصمیم نظام بر این قرار گرفت که مذاکرات وین را بر زندگی مردم گره نزد لذا نخواستیم روزشمار هیجانی به کشور ارائه بدهیم، مذاکرات واقعی را به مردم نشان بدهیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مسائل ملی، همه نظراتشان یکی است و چپ و راست به دنبال منافع ملی هستند و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده است.
امیرعبداللهیان در مورد چیدمان تیم مذاکره‌کننده هم گفت: برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکاران ما در وزارت خارجه بوده که می‌تواند به عنوان سند ایرادات اساسی هم داشته باشد. اما آنچه مربوط به ما میشود راستی‌آزمایی است و باید انجام شود.
وی افزود: در مذاکره ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، پس توافقی که حاصل می‌شود نتیجه هفت تا کشور است و همه موارد و مکالماتی دارند. در متن ما هم ممکن است بخشی از ایرادات برجام در آن باشد.
وی ادامه داد: تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما تعیین شود، ما برای رسیدن به توافق مشکلی نداریم. یکی از دلایل طولانی شدن این است که نمیخواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.
امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت سیاست نه غربی نه شرقی ازسوی وزارت خارجه در حوزه تعاملات با کشورهای مختلف افزود: در همین چارچوب بارها تاکید کرده‌ایم که هیچ کس بنا ندارد از خطوط قرمز و استقلال سیاسی عبور کند ما به هیچ وجه سیاست خارجی‌مان را به هیچ بلوکی گره نمی‌زنیم. نه به غرب و نه به شرق. سیاست‌ خارجی خود نه به چین و روسیه گره می‌زنیم نه به فرانسه و انگلیس. ما سیاست خارجی خود را به منافع خارجی کشور گره می‌زنیم و براین اساس منفعت ملی‌مان را در هر کجا باشد دنبال و پیگیری می‌کنیم.
وی با بیان این‌که سیاست خارجی متوازن و پیشبرد آن مورد توجه جدی دولت سیزدهم است در همین ارتباط گفت: در حوزه تعامل با اروپا نیز اروپا را فقط سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان محدود نکرده‌ایم ما تلاش کرده‌ایم با کشورهای مختلف اروپایی تعامل کنیم و در طول یکسال گذشته به‌رغم تحریم‌ها حجم تبادلات تجاری ما با برخی کشورهای اروپایی از ۳۵ درصد به ۱۸۰ درصد رسیده است درحالی که کشورهایی چون فرانسه، انگلیس، آلمان به ما می‌گفتند که هر تعاملی که می‌خواهید انجام دهید در ابتدا باید مساله برجام حل شود. بنابراین ما همه اروپا را این سه کشور نمی‌دانیم و تلاش کرده‌ایم با کشورهای مختلف اروپایی تعاملات خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه در مدت اخیر برخی شرکت‌های متوسط اروپایی در داخل ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پروژه‌هایی را افتتاح کرده‌اند به تشریح برخی اقدامات معاونت دیپلماسی وزارت خارجه در مدت یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه تعاملات تجاری با همسایگان و دیگر کشورها توانسته‌ایم این حجم مبادلات را از ۳۷ درصد به ۵۷۰ درصد افزایش دهیم.

خروج از نسخه موبایل