نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

اردوی پیاده روی اربعین دانش آموزان در کربلا

اربعین اربعین حسینی نوحه و اشعار اربعین

اربعین اربعین حسینی نوحه و اشعار اربعین

اخبار آموزش و پرورش / معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به مهلت ثبت نام دانش آموزان در پایگاه‌های تابستانی ثبت شده در سامانه “نورینو” تا ۱۵ تیر، گفت: تا این لحظه ۴۱۶ هزار دانش آموز که ۳۹ درصد آنها پسر و ۶۱ درصد دختر هستند، در این پایگاه‌ها ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده، در نشست خبری اوقات فراغت دانش‌آموزان، اظهار کرد: این کار برای اولین بار اتفاق می‌افتد که امکان ثبت مجموعه پایگاه‌های تابستانی در سامانه “نورینو” فراهم شده است.

وی درباره نحوه ثبت پایگاه‌ها توضیح داد: بعد از ثبت پایگاه در این سامانه، اگر آن پایگاه در سطح مدرسه تعریف شده باشد؛ بچه‌های آن مدرسه می‌توانند آن پایگاه را ببینند؛ اگر در سح منطقه و استان و کشوری باشد نیز منطبق با آن قابل دسترسی برای دانش آموزان است. در پایان تابستان و ایام اوقات فراغت نیز سنجش کیفیت و اثر بخشی آن پایگاه‌ها و صدور گواهینامه برای دانش آموزان را انجام می‌دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد تحولی بعدی این معاونت دقت نظر در طراحی برنامه‌ها منطبق با سند تحول بنیادین است و در مجموعه برنامه‌های پایگاه‌های تابستانی در نظر گرفته شده است، افزود: کمیسیون اوقات فراغت مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که به حکم وزیر، معاون پرورشی رئیس این کمیسون است.

وی افزود: در استان‌ها و مناطق هم این کمیسون تشکیل می‌شود. پیش بینی ما این بود که ۳۰ هزار پایگاه تابستانی طی امسال داشته باشیم اما تا این لحظه نزدیک به ۲۵ هزار پایگاه تابستانی را در سامانه جامع معاونت پرورشی ثبت کرده‌ایم. چون فرصت ثبت پایگاه‌ها تا امروز بوده است شاید به آن هدف ۳۰ هزار پایگاه نرسیم.

باقرزاده تاکید کرد: سامانه نورینو سامانه جامع معاونت پرورشی داخل درگاه خدمت رسانی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir است که در آن، هم مدیران و مسئولین به ثبت و نظارت بر پایگاه‌ها دسترسی دارند و هم دانش آموزان به ثبت نام در پایگاه دسترسی دارند. به صورت کلی وضعیت تشکیل پایگاه‌های تابستانی و ثبت نام دانش آموزان طی امسال بسیار منظم تر نسبت به سال قبل انجام شده است.


به گفته وی ثبت نام در این پایگاه‌های تابستانی برای دانش آموزان  تا ۱۵ تیر ادامه دارد و تا این لحظه ۴۱۶ هزار نفر که ۳۹ درصد آنها پسر و ۶۱ درصد آنها دختر هستند، در ۸۰ هزار رشته پایگاه ثبت نام کرده‌اند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد که رشته پایگاه‌ها در دسته بندی فرهنگی و هنری، ورزشی و قرآنی و آموزشی قرار دارد.

باقرزاده درباره مربیان این پایگاه‌ها نیز بیان کرد: ۷۵ درصد مربیان معلم، ۱۳ درصد مربی جهادی، ۳ درصد روحانی و امام جماعت مدارس، ۳ درصد ولی دانش آموزان، ۳ درصد دانشجو و یک درصد دانشجو معلم هستند و در برخی پایگاه‌ها ۲ درصد دانش آموزان خودشان مربی هستند. ۴۸۸ هزار معلم، ۱۹ هزار روحانی و ۱۷ هزار ولی دانش آموز در این پایگاه‌ها تدریس می‌کنند.

وی همچنین درباره برنامه‌های پرورشی مقطع متوسطه توضیح داد: در ۵۰۰ پایگاه برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول، تدریس برنامه ریزی پایتون، برنامه ریزی موبایل، هوش مصنوعی و بازی سازی تدارک دیده شده است. پیش بینی شرکت حدود ۵۰۰ هزار نفری دانش آموزان در این دوره‌ها را داریم. در متوسطه دوم نیز برنامه‌هایی برای تقویت مباحث آموزشی دانش آموزانی که نیاز به، به سازی و توانمندی آموزشی دارند، تدارک دیده شده است. ۱۵۰۰ پایگاه برای تقویت این بچه‌ها به عنوان دوره تابستانی پیش بینی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از طرح شهید عجمیان به منظور نقاشی و تعمیرات مدارس و هنرستان‌ها تو سط دانش آموزان، اولیاء و معلمان و هدف گذاری ۲۰ هزار نفری برای اعزام دانش آموزان به راهیان نور طی تابستان نیز یاد کرد و افزود: در استان‌ها این اجازه را داده‌ایم از ظرفیت شهرداری و مساجد استفاده و کارهای مشترک انجام دهند. در شهر تهران با حضور معاون فرهنگی شهرداری تهران موافقت نامه‌ای در خصوص برگزاری اردو برای ۱۵۰ هزار دانش آموز شهر تهران امضاء شد.

در بخش دیگر این برنامه محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی اظهار کرد: برنامه‌ای برای دانش آموزان سمپاد از سطح منطقه تا کشور داریم که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود. این برنامه کاری است که مبتنی بر فعالیت اثر گذار اجتماعی طراحی شده است. برنامه دیگری نیز در دست داریم که طبق آن دانش آموزان آثاری را در شاد بارگذاری می‌کنند که خودشان اینها را تولید می‌کنند. این امر در راستای تحقق شعار سال است. همچنین طرح “به وقت خدمت” در تمام محلات اجرا می‌شود که طبق آن دانش آموزان با یکیدگر گروه شده و فعالیت جهادی اجتماعی انجام می‌دهند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای پیاده روی اربعین دانش آموزان خبر داد و گفت: برای اولین بار مجوز اردوی دانش آموزی کربلا گرفته شده و مراحل آن انجام می‌گیرد. امسال دانش آموزان در کاروان پیاده روی اربعین حسینی از استان‌های مختلف اعزام شوند. این امر یک مرحله پیشین دارد که طی آن دانش آموزان در استان‌های خود به برپایی موکب می‌پردازند و قله این طرح رفتن به پیاده روی اربعین است. تدارک دیده شده تا در مرزهای کشور در مهران، شلمچه و چذابه موکب‌ها برپا و در مسیر مشابه بین نجف تا کربلا دو سه موکب دانش آموزی برپا شود.

پورثانی درباره سایر طرح‌ها نیز ادامه داد: اردوی یک روزه‌ای را برای  یک میلیون دانش آموز تدارک دیده‌ایم که جهشی در امر اردو محسوب می‌شود. این طرح مبتنی بر افزایش مهارت‌های دانش آموزان در یک اردو یک روزه است که طی آن دانش آموزان مستعد شناسایی می‌شوند و برنامه‌های بعدی برایشان در نظر گرفته می‌شود.

پورثانی همچنین در بخش دیگر سخنان خود از تجهیز ۳۰ اردوگاه کشور به بازی‌های خوب و هیجان انگیز خبر داد و گفت: از اول امسال اردوگاه‌های کشور شکوفایی خاصی داشتند و تقریبا تمام ظرفیت آنها پر بوده است. شاداب سازی فضاهای اردوگاهی با بازی‌های روز مثل پینت بال در دستور کار است تا دانش آموزان تخلیه هیجانی خوب شوند. فاز اول این امر در تیرماه انجام می‌شود و ۳۰ اردوگاه کشور به وسایل و بازی های خوب و نه ابتدایی تجهیز می‌شوند.

وی همچنین از اضافه شدن شش اردوگاه به تعداد اردوگاه‌های دانش آموزی خبر داد و افزود: با توجه به قطب بندی کشور، ظرفیت‌های اردویی را احصاء کردیم تا با همکاری هم بتوانیم ۶ اردوگاه را به ظرفیت اردوگاه‌های کشور اضافه کنیم.

پورثانی همچنین درباره حمل و نقل اردوهای دانش آموزی، توضیح داد: در بحث حمل و نقل اردوی دانش آموزی نیز دچار اشکال قانونی بودیم. بخشنامه وزارت راه در خصوص اتوبوس‌های بین شهری دو بخش داشت، بخشی در خصوص مردم و بخشی در خصوص دانش آموزان بود. طبق آن گفته بودند اتوبوس اردو دانش آموزان حتما باید زیر ۵ سال باشد و این امر قفل در اردو ایجاد کرده بود. این محدودیت برداشته شد. اکنون تمام آیین نامه‌هایی که برای اتوبوس بین شهری استفاده می‌شود برای اتوبوس دانش آموزان هم استفاده می‌شود. با این شرط امکان وقوع اردو در حد گسترده وجود نداشت.

خروج از نسخه موبایل