نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

استفاده صحیح از شب و روز

روز و شب شبانه روز

روز و شب شبانه روز

مقالات مذهبی / غلام حیدر حسینی / امام کاظم علیه‌السلام می‌فرماید: هرکس دو روزش مانند هم باشد ضرر کرده و هرکس روز دیگرش بدتر از روز قبلش باشد از رحمت خدا دور است و ملعون است و هر کس تعالی و رشد نداشته باشد رو به نقصان است و کسی که رو به نقصان باشد مرگ از زندگی برایش بهتر است. انسان باید رو به کمال باشد. (میزان‌الحکمه، ج۳، ص۱۱۱۰)
انسان را پروردگار جهان آفریده برای اینکه خدا را بپرستد و به کمال برسد. برای رسیدن به این هدف، خداوند همه چیز را در اختیارش قرار داده است، از جمله عمر و شب و روز. باید هشیار باشد و از نعمت‌ها بجا و به موقع استفاده کند، بهره‌برداری کند و روز به روز رشد نماید. اگر کوتاهی کند این امور بخصوص عمر، سریع می‌گذرد. چنانکه حضرت امیر(ع) فرمود: فرصت‌ها مانند ابر سریع سپری می‌شوند آنگاه انسان افسوس می‌خورد که از این فرصت‌ها بهره نبرده. همچنین فرمود: ضایع کردن فرصت غم و غصّه بدنبال دارد….
در حدیث آغاز این بخش امام کاظم(ع) می‌فرماید: هرکس دو روزش مساوی باشد ضرر کرده است. مراد این است که انسان روز به روز باید رو به تعالی و کمال باشد و روزها و شب‌ها و در مجموع عمرش را بیهوده و به بطالت سپری نکند که افسوس به دنبال داشته باشد.
عمر نیکو گهری بود که از کف دادم
کَند ‌ای با خبران بی‌خبری بنیادم
تندبادی است فلک از پی صید مگسان
مگسی بودم و در دامن ملک افتادم
وای بر حال من و آن شب تنهائی‌ قبر
مگر انگشت یدالله کند آزادم
گیر ‌ای دست خدا دست مرا تا آید
شه اقلیم سعادت به مبارک بادم
وقتی انسان متوجه شد همه چیز را از دست داده دیگر هیچ کاری از او ساخته نخواهد بود….
موسی بن جعفر(ع) در ادامه می‌فرماید: اگر کسی دو روزش با فرداهایش یعنی روز قبل از روز قبل بدتر باشد ملعون است و از رحمت الهی دور است.
بنابراین انسان باید فرداهایش از روز قبل بهتر و حسنات و کارهای نیکش بیشتر باشد و خلاصه روزها و شبهایش را به غفلت سپری نکند.
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آنکه آورد مرا باز برد در وطنم
مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم
ای خوش آنروز که پرواز کنم تا بر دوست
به هوای سرکویش پر و بالی بزنم
در حقیقت اگر غفلت انسان را نگیرد، از شبها و روزها و عمرش درست استفاده می‌کند.
همواره انسان باید از جهت مادی و معنوی رو به تعالی و کمال باشد زیرا اگر اینگونه نباشد، روز به روز تنزّل می‌کند و سقوط و هلاکتش حتمی است. لذا می‌بینیم در احادیث و روایات متعدد از معصومین از جمله در همین روایت امام کاظم آمده است هرکس رو به نقصان باشد مرگ برایش از زندگی بهتر است، هرچه زودتر بمیرد بارش سبک‌تر می‌شود.
لذا می‌فرماید: «مَن کانَ فی نَقصٍ فالمَوتُ خَیرٌ لَه» چقدر رسول خدا و امامان به انسانها توصیه می‌کردند که از ساعات و دقائق زندگی‌شان تا زنده‌اند صحیح استفاده کنند. وقتی مشاهده می‌کردند فرد یا گروهی عمرشان را تلف می‌کنند آنها را ملامت و مورد نکوهش قرار داده و راهنمائی و هدایت می‌کردند…

خروج از نسخه موبایل