نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خیز دوباره کرونا/فوتی‌ها بار دیگر دورقمی شد

کرونا ماسک ویروس کرونا

کرونا ماسک ویروس کرونا


موارد ابتلا و بستری کرونا در ایران بار دیگر روند افزایشی به خود گرفته است.اکنون مشارکت همه جانبه برای تزریق دز یادآور واکسن و پرهیز از عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کرونا است.
وزارت بهداشت سویه غالب، را در کشور”۵BA” زیرسویه اومیکرون اعلام کرده و گفته:با توجه به شیوع این بیماری در دنیا، پیش‌بینی می‌شود که ایران طی یکی دو ماه آینده با افزایش موارد ابتلا روبه‌رو شود.
طی شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونا در ایران به ۱۰ نفر رسیده و در این مدت ۲هزار و ۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا هم در کشور شناسایی شدند. درحال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
کارشناسان بهداشت و درمان کشور تاکید می‌کنند:با توجه به پایین آمدن سطح ایمنی مردم به دلیل فاصله زیاد از دریافت آخرین دز واکسن و ساده‌انگاری به‌ وجود آمده میان مردم و مسئولان پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها این است که در شرایط بدبینانه از اواخر مرداد ماه و در شرایط واقع‌بینانه در شهریور و مهر شاهد شکل‌گیری موج جدید کرونا خواهیم بود.
این کارشناسان همچنین به عموم هموطنان توصیه کردند برای دیدار زائران خانه خدا با فاصله زمانی هفت تا ۱۰ روز اقدام کنند زیرا احتمال ابتلا به بیماری کرونا در این افراد با توجه به شرایط بهداشتی کشورهای همسایه بیش از کشور خودمان است.
*هشدار در مورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی
همزمان عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح شرایط فعلی کرونا در کشور و علل افزایش آمار بیماری، نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در سفرهای تابستانی هشدار داد.
دکتر سید احمد طباطبایی درباره شرایط فعلی کرونا در کشور، گفت: تقریبا از دو الی سه هفته قبل تعداد بیمارانی که با علائم اومیکرون با سویه‌های احتمالی ۴BA و ۵BA مراجعه ‌کردند، تعداد کمی داشتند و همین سبب شد که دلخوشی شکل گیرد که افراد فکر کنند با از بین رفتن پاندمی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: در رابطه با رعایت مسائل بهداشتی و عدم حذف ماسک از مجامع عمومی در اتوبوس، مترو، هواپیما و سایر مجامع سربسته باید دقت کافی صورت گیرد تا مردم همچنان ماسک بزنند اما با توجه به اینکه پیش از این ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که شیوع این بیماری کاهش یافته و مصوباتی درباره استفاده از ماسک داشت، مردم میزان رفت و آمدها در جشن، عروسی و مسافرت را بدون رعایت پروتکل‌ها افزایش دادند.
در همین ارتباط، وزیر بهداشت هم تاکید کرد: همه افراد بالای ۱۲ سال دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. دکتر عین اللهی گفت: با توجه به اینکه حجاج در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردند، ممکن است انتقال ویروس را داشته باشیم. مراسم‌های ماه محرم و بازگشایی مدارس را خواهیم داشت و اکنون که میزان شیوع زیاد نیست توصیه می‌کنم که همه مردم تزریق دز یادآور را داشته باشند.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر، شیوع بیماری افزایش پیدا کرده و باعث شده رعایت ما در این موضوع بیشتر شده و بحث فاصله‌گذاری،‌ ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات الزامی شد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو که تجمع مردم در آنجا زیاد است باید ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.
دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات کرونای تهران نیز با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی تهران، نسبت به موج‌های جدید این بیماری هشدار داد و گفت: تمامی افرادی که شش ماه از تزریق آخرین واکسن آنها می‌گذرد نسبت به دریافت دز یادآور اقدام کنند.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس باشیم و از این رو هم‌اکنون فرصت خوبی برای تلقیح دز یادآور واکسن کروناست.
وزارت بهداشت با توجه به افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کرونا و افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در کشور پایگاه‌های تجمیعی فعال واکسیناسیون در تهران را پیش‌بینی کرده است. همچنین علاوه بر پایگاه‌های تجمیعی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت نیز درحال حاضر خدمات واکسیناسیون ارائه می‌دهند.

خروج از نسخه موبایل