نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

راهکارهای افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ

عمر باتری لپ‌تاپ

مایکروسافت اخیرا از ویندوز ۱۱ به عنوان جدیدترین و بهترین سیستم‌عامل خود برای سیستم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های مختلف رونمایی کرد. این سیستم‌عامل از لحاظ ظاهری تفاوت بسیار زیادی با نسل گذشته یعنی ویندوز ۱۰ دارد و باید به‌نوعی آن را می‌توان تلاش دوباره مایکروسافت برای طراحی یک ویندوز در نظر گرفت. در نتیجه طبیعی است که تفاوت زیادی بین دو نسل دیده شود.

البته ویندوز ۱۱ هنوز به آن پایداری که ویندوز ۱۰ دارد نرسیده است. در نتیجه امکان این وجود دارد که حین انجام کار‌های مختلف با مشکل مواجه شوید. مثلا گاهی اوقات سیستم هنگ می‌کند، به فرامین شما واکنشی نشان نمی‌دهد، ممکن است شما را با صفحه مرگ روبه‌رو کند در حالی که واقعا هیچ مشکلی وجود ندارد و بسیاری موارد دیگر که طبیعتا در سیستم‌عاملی که به‌تازگی عرضه می‌شود وجود دارد و باید منتظر ماند تا به مرور زمان و با انتشار آپدیت‌های مختلف این مشکلات ریز و درشت حل شوند.

اما یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار دهد، طول عمر باتری است. این موضوع نه کامپیوتر‌های رومیزی بلکه بیشتر دارندگان لپ‌تاپ را درگیر می‌کند زیرا این دسته از کاربران هستند که دستگاه‌شان از باتری به عنوان تامین‌کننده انرژی بهره می‌برد.

طبیعی است که بعد از نصب هر ویندوزی که در مرحله اولیه قرار دارد، طول عمر باتری تحت تاثیر قرار بگیرد. در اکثر مواقع این موضوع اگر صادق باشد، تاثیر روی طول عمر باتری منفی است. در برخی موارد نیز اصلا نکته منفی خاصی مشاهده نمی‌شود، اما اگر شما جز آن دسته از کاربرانی هستید که با نصب ویندوز ۱۱ از لحاظ طول عمر باتری با مشکل مواجه شده‌اید این مطلب را از دست ندهید.

در ادامه ۶ روش معرفی شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید طول عمر باتری لپ‌تاپ خود را بهبود ببخشید.

۱. سیستم خود را به‌روز نگه دارید

یکی از کار‌هایی که برای رفع هر مشکلی در سیستم‌ها پیشنهاد می‌شود این است که آن‌ها را به‌روز نگه دارید. دائما به بخش مربوط به آپدیت‌ها سر بزنید و چک کنید آیا آپدیتی برای دستگاه شما منتشر شده است یا خیر و در صورتی که آپدیتی وجود داشت حتما آن را دانلود و نصب کنید. قطعا روند انتشار آپدیت بعد از عرضه اولیه هر سیستم‌عاملی سریع‌تر است و بنابراین باید بعد از نصب ویندوز ۱۱ آپدیت‌های متعددی را دریافت کنید. به همین علت هیچ‌وقت روی گزینه توقف آپدیت کلیک نکنید.

مایکروسافت با آپدیت‌های خود، پچ‌های امنیتی متعددی نیز برای کاربران ارسال می‌کند که از این طریق می‌توان امنیت دستگاه را تضمین کرد. در طولانی مدت نیز این روند نصب آپدیت‌های جدید می‌تواند در استفاده بهتر از سیستم به شما کمک کند و تجربه لذت‌بخشی را در اختیار شما قرار دهد.

از آن جایی که ویندوز ۱۱ اندکی از لحاظ ظاهری با ویندوز قبلی متفاوت است، در این مطلب به شما آموزش خواهد داده شد چگونه به صفحه آپدیت بروید و چک کنید آیا آپدیتی برای شما در دسترس قرار دارد یا خیر.

۲. تنظیمات مربوط به نمایشگر را تغییر دهید

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی مصرف انرژی لپ‌تاپ تاثیر بگذارد، نمایشگر آن است. به صورت کلی، نمایشگر مهم‌ترین بخش یک دستگاه باتری‌محور است زیرا انرژی زیادی برای روشن‌ نگه‌داشتن آن نیاز است. این موضوع را در گوشی‌های هوشمند نیز شاهد هستید.

هرچه فناوری به کار رفته در نمایشگری ضعیف‌تر باشد، آن گوشی قطعا از لحاظ طول عمر باتری عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت. در لپ‌تاپ‌ها نیز فناوری بکار رفته در نمایشگر تاثیرگذار است، اما مواردی نظیر روشنایی زیاد می‌تواند به سرعت شارژ باتری را تخلیه کند.

اگر می‌خواهید روشنایی صفحه نمایشگر لپ‌تاپ را در ویندوز ۱۱ کم یا زیاد کنید، کافی است به همان پنل تنظیمات سریع ویندوز بروید اما اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام داد، مسیر زیر را دنبال کنید.

۳. از حالت ذخیره انر‌ژی استفاده کنید

درست مانند ویندوز ۱۰، در ویندوز ۱۱ نیز حالتی تحت عنوان ذخیره انرژی وجود دارد که کاربر می‌تواند با فعال کردن آن، تا حد زیادی از ذخیره انرژی بکاهد. این کار را نیز با اعمال تنظیمات خودکار در کنترل نور صفحه، محدود کردن فعالیت‌های پس‌زمینه و اعلانات دریافتی انجام می‌دهد. حتی می‌توانید طوری تنظیمات را تغییر دهید که اگر باتری به سطح خاصی رسید، این قابلیت به صورت خودکار فعال شود.

برای اینکه بتوانید از طریق حالت ذخیره‌ی انرژی، طول عمر باتری لپ‌تاپ خود را در ویندوز ۱۱ افزایش دهید می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

۴. مصرف انرژی سیستم خود را شخصی‌سازی کنید

انرژی مصرفی دقیقا همان انرژی است که لپ‌تاپ به محض روشن شدن تا زمانی که خاموش شود استفاده می‌کند. یعنی هر کاری که انجام دهید، از لپ‌تاپ شما انرژی کم می‌شود و این انرژی هم می‌تواند از طریق برق مستقیم و هم از باتری تامین شود، اما اگر لپ‌تاپ روی باتری قرار داشته باشد، قطعا می‌دانید که نمی‌توان کارهای سنگینی با آن انجام داد. به خصوص پردازش‌ها یا محاسباتی که همه اجزای داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه دستگاه انرژی بیشتری را از باتری طلب می‌کند.

در ویندوز ۱۱ راهی وجود دارد که بتوان تنظیمات مربوط به مصرف انرژی را نیز تغییر داد. البته اینطور نباید در نظر بگیرید که با اعمال تغییرات در این بخش دیگر می‌توان لپ‌تاپ را بدون نیاز به شارژ برای مدت زمان طولانی در کارهای سنگین استفاده کرد. هر تنظیمی روی سیستم خود اعمال کنید باز هم برای انجام پردازش‌های سنگین باید آن را به شارژ متصل کنید. اما برای کارهای معمولی، یک سری تکنیک وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مصرف انرژی اندکی کاهش پیدا کند.

ویندوز ۱۱ درست مانند ویندوزهای قدیمی به شما این اجازه را می‌دهد تا بین سه حالت عملکرد، مصرف بهینه و متعادل، یک کدام را به عنوان تنظیمات پیش‌فرض مصرف انرژی در سیستم خود برگزینید.

اگر می‌خواهید این گزینه‌ها را متناسب با یک طرح از قبل تعیین‌شده (توسط خود ویندوز) به گونه‌ای شخصی‌سازی کنید که طول عمر باتری لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز ۱۱ شما دوام بیشتری داشته باشد، می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

نکته: توجه داشته باشید که در دسترس بودن یا نبودن این تنظیمات در سیستم شما به شرکت سازنده و نوع سخت‌افزاری بستگی دارد که در سیستم به کار گرفته شده است. در نتیجه ممکن است برخی از شما با یک سری از گزینه‌ها روبه‌رو نشوید.

اگر تمایلی به استفاده از گزینه‌های از قبل تعیین‌شده این‌چنینی برای کنترل میزان مصرف انرژی در لپ‌تاپ خود ندارید، به لطف ویندوز ۱۱ می‌توانید این تنظیمات را به گونه‌ی دیگری متناسب با سلیقه خود روی دستگاه اعمال کنید. برای انجام این کار دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

۵. فعالیت پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها را کنترل کنید

اجرای همزمان چندین اپلیکیشن در پس‌زمینه می‌تواند باعث تخلیه سریع شارژ باتری شود. طبیعتا هرچه لپ‌تاپ خود را درگیر کارهای بیشتری کند، به انرژی بیشتری هم نیاز دارد تا بتواند همه آن‌ها را در حال اجرا نگه دارد. این انرژی نیز همانطور که گفته شد از باتری تامین می‌شود. برای اینکه بتوانید این فعالیت‌ها را که در بسیاری مواقع اصلا هم ضروری نیستند کنترل کنید، مراحل زیر را انجام دهید.

۶. فرایند به خواب رفتن لپ‌تاپ را سریع‌تر کنید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای اینکه بتوانید طول عمر باتری لپ‌تاپ خود را در ویندوز ۱۱ افزایش دهید این است که فرایند به خواب رفتن آن را سریع‌تر کنید. زمان‌هایی پیش می‌آید که اصلا به لپ‌تاپ نیاز ندارید، اما دستگاه روشن و در حالت آماده بکار قرار دارد. در این حالت برای اینکه مثلا یک ساعت یا بیشتر منتظر بمانید تا لپ‌تاپ به خواب برود (حالت Sleep)، کافی است تنظیمات مربوط به آن را به‌گونه‌ای تغییر دهید که این اتفاق زودتر رخ دهد. برای انجام این کار از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید.

اگرچه در مطلب منحصرا به ویندوز ۱۱ اشاره شد، اما این تنظیمات در ویندوزهای دیگر نیز قابل اجرا هستند، اما علت اصلی این است که ویندوزهای دیگر به پایداری کافی در زمینه مصرف بهینه انرژی رسیده‌اند و از طرفی یک سری تنظیمات نیز در ویندوز ۱۱ تغییر کرده‌اند.

با انجام این دستورالعمل‌های آسان اما کاربردی، می‌توانید بهترین تجربه را از کار با لپ‌تاپ خود داشته باشید، اما توجه کنید این تغییرات قرار نیست معجزه و طول عمر باتری را از این رو به آن رو کنند. شاید به صورت محسوس بتوانید متوجه بهبود عملکرد شوید اما اینطور نیست که تفاوت بین آن‌ها چشمگیر باشد.

خروج از نسخه موبایل