نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

روایت عادلانه از دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

مقالات اجتماعی / روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود بر ضرورت روایت عادلانه از دفاع مقدس تاکید کرد و نوشت : اصلی‌ترین بنیه دفاعی کشور ما مردم هستند. در هفته دفاع مقدس، بیش از همه حتی بیش از رزمندگان و شهدا و ایثارگران و خانواده‌هایشان باید به مردم توجه شود. این واقعیت را به مناسبت هفته دفاع مقدس در چند اصل مطرح می‌کنیم.
اصل اول اینکه تمام کسانی که با عشق و علاقه به جبهه رفتند و در دفاع مقدس علیه تحمیل‌کنندگان جنگ بر ایران جنگیدند، هدفشان این بود که «مردم» این کشور در سایه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که شعار همگانی روزهای انقلاب بود، راحت زندگی کنند.
اصل دوم اینکه وقتی به مردم توجه شود و نیازهای مادی و معنوی آنها برآورده و تامین گردد، به شهدا هم توجه شده است. شهدا و جانبازان و خانواده‌های ایثارگران همگی در مجموعه‌ای که با عنوان مردم شناخته می‌شود قرار دارند و این مجموعه همانست که موفقیت‌های مربوط به انقلاب و دفاع مقدس و مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمنان مرهون فداکاری‌های آنست.
اصل سوم اینکه اصلی‌ترین حرف حساب پیشگامان انقلاب، مسئولان نظام جمهوری اسلامی و حتی شخص امام خمینی همیشه این بود که مردم ولی‌نعمت هستند و مسئولان در هر رده و در هر زمان خادمان مردمند. مدیران و مسئولان باید به فرمان مردم باشند نه برعکس.
اصل چهارم اینکه زنده نگهداشتن خاطرات فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان دفاع مقدس در قالب کتاب، شعر، فیلم؛ نمایشنامه و انواع و اقسام کارهای هنری و ادبی، لازم است اما مهم‌تر از اینها توجه به مردمی است که قوام کشور به آنهاست.
اصل پنجم اینکه تبیین آثار دفاع مقدس از جمله بازدارندگی، امنیت ‌سازی، حفاظت از تمامیت ارضی و تامین سرفرازی نسل‌ها هم بسیار ضروری و لازم است ولی از آن مهم‌تر توجه به مردمی است که دفاع مقدس با همت آنها و به خاطر آنها شکل گرفت.
اصل ششم اینکه برای پیشرفت در صنایع دفاعی باید تلاش کنیم تا به فرمان خدای متعال در آیه شریفه وَ اَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه وَ مِنْ رِباطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ‌الله وَ عَدُوَّکُمْ… (آیه ۶۰ سوره انفال) عمل کرده باشیم ولی همزمان باید به معیشت مردم توجه نمائیم. اگر مردم نباشند یا مردم در پیچ و خم‌های زندگی گرفتار روزمرگی باشند، با صنایع پیشرفته نظامی از چه کسی می‌خواهیم دفاع کنیم؟
اصل هفتم اینکه اگر مردم، سرپا و بانشاط و متحد باشند، حتی بدون امکانات نظامی هم می‌توان از کشور دفاع کرد و دشمن را از تجاوز پشیمان نمود. دشمن به سرکوب کردن مردم ضعیف طمع می‌کند نه مردمی که از روحیه قوی، زندگی مناسب و اتحاد و انسجام برخوردارند. توجه به مردم است که می‌تواند این ویژگی‌های بازدارنده را تامین کند.
اصل هشتم اینکه مردم هرگز بیش از حق خود را مطالبه نمی‌کنند. بنابراین، توجه به مردم به معنای رعایت حق آنهاست. حق مردم، رعایت عدالت است. عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی، عدالت قضائی و عدالت اجتماعی. مردم اگر ناراضی می‌شوند و اعتراض می‌کنند برای اینست که شاهد تبعیض هستند. رفع تبعیض به معنای رعایت حق آحاد مردم بر مبنای عدالت است.
اصل نهم اینکه ما علاوه بر اینکه عدالت را رعایت نمی‌کنیم، حتی حاضر نیستیم به بی‌عدالتی خودمان اعتراف کنیم. ضعف‌ها را نمی‌پذیریم، همه چیز را مثبت و بی‌عیب و نقص جلوه می‌دهیم و نظر دیگران را بی‌ارزش می‌دانیم چون خود را و نظر خود را معیار می‌دانیم. این، اوج بی‌توجهی به مردم است. تدوین کارنامه دفاع مقدس برای مردمی جاذبه خواهد داشت که عدالت را در زوایای زندگی روزمره خود لمس کنند. بدون جاری شدن عدالت در زندگی مردم، چنین کارنامه‌ای هرقدر هم که پرزرق و برق باشد، جاذبه‌ای نخواهد داشت.
اصل دهم اینکه درخصوص کارنامه دفاع مقدس، عدالت در روایت باید رعایت شود. بدون روایت عادلانه وقایع دفاع مقدس، این کارنامه نه جاذبه خواهد داشت و نه اصالت. هر ساله هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم بدون آنکه به فرمنده آن کوچک‌ترین اشاره‌ای داشته باشیم! هر ساله از فتح خرمشهر می‌گوئیم اما نمی‌گوئیم اولین مسئولی که بعد از فتح وارد این شهر شد و در مسجد جامع خرمشهر در جمع رزمندگان سخنرانی کرد چه کسی بود! هر ساله از شهدا تجلیل می‌کنیم ولی حاضر نیستیم اولین کسی که کمر به خدمت شهدا و خانواده‌های آنان و ایثارگران بست چه کسی بود! ما اگر با این افراد مشکل سیاسی داریم، چرا نقش آنها در دفاع مقدس را سانسور می‌کنیم؟
اصل یازدهم اینکه ما کار را در روا داشتن تبعیض به جائی رسانده‌ایم که حتی شهدا را هم به خوب و بد یا درجه یک و درجه دو تقسیم کرده‌ایم. یک شهید را به عرش می‌رسانیم و یکی دیگر را زیر فرش پنهان می‌کنیم. بعضی از فرزندان شهدا را تا بالاترین مسئولیت‌های کلیدی ارتقا می‌دهیم و بعضی از آنها را تحویل نمی‌گیریم. اگر کسی از این تبعیض‌ها فیلم بسازد، چه کارنامه سیاهی از ما ترسیم خواهد شد.
و اصل دوازدهم اینکه ما فرهنگ دفاع مقدس را در رگ‌های جامعه جاری نکرده‌ایم. اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه جریان داشت، عده‌ای از مردم ما به جای اسطوره دانستن شهدا، فلان فوتبالیست پرتغالی را اسطوره نمی‌دانستند. این، نشان می‌دهد ما به اصلی‌ترین شاخصه جامعه که فرهنگ است، توجه نکرده‌ایم.

خروج از نسخه موبایل