نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

رونمایی از آخرین مدل بنزینی بنز کلاس E

خودروهای جدید بنر

خودروهای جدید بنر

اخبار اقتصادی / این هفته در جهان خودرو: فن‌آوری‌های تازه در نسل جدید بنز کلاس E، شاسی‌بلندهای جدید تویوتا برای بازار چین، مدل جدید الکتریکی کوپرا و یک رقیبت تازه چینی برای تسلا

نسل جدید بنز کلاس E

مرسدس-بنز نسل جدیدی از کلاس E رونمایی کرد که آخرین مدل این کلاس است که با موتور درون‌سوز ساخته می‌شود. بنز می‌گوید دیگر مدل جدیدی بر روی پلتفرم بنزینی و دیزل عرضه نخواهد کرد و نسل بعدی کلاس E الکتریکی خواهد بود.

ظاهر نسل ششم کلاس E فرق بنیادی با نسل قبل ندارد و تفاوت در فن‌آوری‌های جدیدی است که به ماشین اضافه شده است. با اینکه جلوپنجره جدید کلاس E شبیه به مدل‌های الکتریکی بنز است، اما طراحان بنز تلاش کرده‌اند تا ماشین شبیه سدان الکتریکی EQE نباشد.

بنز در نسل جدید کلاس E بیشتر فن‌آوری‌های لوکس‌ترین مدلش‌، کلاس S، را ارائه کرده است. از جمله فن‌آوری خودرانی که در پارکینگ‌های طبقاتی پس از پیاده شدن سرنشینان ماشین را پارک می‌کند. ماشین مانند کلاس S سه نمایشگر دارد که یکی از آنها روبروی سرنشین کنار راننده است.

بنز کلاس E سه نمایشگر روی داشبورد دارد
بنز کلاس E، با دوربین روی داشبورد می‌توان تماس تصویری گرفت

امکان نمایش فیلم و بازی‌های ویدیویی به این نمایشگرها اضافه شده و سرنشینان می‌توانند از طریق دوربین روی داشبورد تماس تصویری بگیرند. ماشین با دوربین‌های داخل اتاق راننده را مرتب رصد می‌کند و اگر علائم خستگی نشان دهد به او هشدار می‌دهد.

همه مدل‌های کلاس E هیبرید یا هیبرید-الکتریکی هستند. قوی‌ترین مدل هیبرید-الکتریکی ۳۸۱ اسب بخار نیرو دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر با نیروی باتری حرکت کند. شارژ باتری‌های این مدل با شارژر سریع نیم ساعت طول می‌کشد.

نسل جدید کلاس E در آلمان و چین تولید شده و زمستان آینده به بازار خواهد آمد. قیمت ماشین اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود ارزان‌ترین مدل حدود ۶۰ هزار دلار باشد. این ماشین با ب‌ام‌و سری ۵ رقابت می‌کند که قرار است نسل جدیدش ماه آینده رونمایی شود. آئودی A6 هم از رقیبان اصلی کلاس E است.

بنز تا پایان دهه جاری میلادی ۴۴ میلیارد دلار در ساخت ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ تلاش خواهد کرد که همه مدل‌هایش را الکتریکی کند.

شاسی‌بلندهای چینی تویوتا

بنز کلاس Eدو شاسی‌بلند الکتریکی تویوتا سال آینده به بازار خواهند آمد

تویوتا در نمایشگاه شانگهای دو کانسپت از شاسی‌بلندهایی نمایش داد که قرار است سال آینده در چین تولید شوند. این دو ماشین مدل‌های جدیدی از زیرمجموعه bZ تویوتا هستند و هر دو موتور الکتریکی دارند.

کانسپت اول ماشین اسپرت شاسی‌بلندی است که با همکاری دو کارخانه چینی BYD و FAW تولید می‌شود. اطلاعاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نشده، اما به احتمال زیاد روی پلتفرمی ساخته می‌شود که تویوتا پیش‌تر برای اولین مدل الکتریکی bZ4 ساخته است.

بنز کلاس Eمدل الکتریکی تویوتا با دو نمایشگر روی داشبورد

تویوتا می‌گوید ماشین را برای جوانان طراحی کرده و به فن‌آوری‌هایی مجهز است که در هدایت خودرو به راننده کمک می‌کنند. اتاق ماشین ساده است و به جز دو نمایشگر، چیز دیگری روی داشبورد نیست.

کانسپت دوم شاسی‌بلند بزرگ‌تری است که قرار است با همکاری شریک دیگر چینی تویوتا به نام GAC تولید شود. هدف تویوتا از تولید این ماشین جذب خانواده‌ها است. ظاهر ماشین ساده است و تویوتا می‌گوید طراحانش بر فراهم کردن اتاقی بزرگ و افزایش ایمنی سرنشینان تمرکز کرده‌اند.

تویوتا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ ده مدل الکتریکی به بازار چین عرضه کند. برخی از این مدل‌ها در بازارهای دیگر هم عرضه خواهد شد.

دومین مدل الکتریکی کوپرا

بنز کلاس Eقوی‌ترین مدل تاواسکان ۳۴۰ اسب بخار نیرو دارد

کوپرا، زیرمجموعه اسپانیایی گروه خودروسازی فولکس‌واگن یک شاسی‌بلند الکتریکی جدید به محصولاتش اضافه کرد. کوپرا تاواسکان دومین مدل الکتریکی کوپرا است و قرار است در کارخانه فولکس‌واگن در چین تولید شود.

تاواسکان برداشتی اسپرت از پلتفرم الکتریکی MEB فولکس‌واگن است و از شاسی‌بلندهای فولکس‌واگن که با همین پلتفرم ساخته شده چابک‌تر است. ظاهر ماشین با هدف جذب جوانان طراحی شده است.

قوی‌ترین مدل دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۳۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. کوپرا می‌گوید تاواسکان با هر بار شارژ تا ۵۴۹ کیلومتر حرکت می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۵.۶ ثانیه اعلام شده است.

بنز کلاس Eتاواسکان، مدل الکتریکی کوپرا
بنز کلاس Eتاواسکان، مدل الکتریکی کوپرا

اتاق ماشین از مدل‌های مشابه فولکس‌واگن لوکس‌تر و اسپرت‌تر است. از جمله امکانات لوکس سیستم صوتی است که دوازده بلندگو دارد و با همکاری شرکت آلمانی سنهایزر ساخته شده که از نام‌های مشهور در طراحی سیستم‌های صوتی با کیفیت بالا است.

تاوسکان سال آینده به بازار خواهد آمد. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما از محصولات فولکس‌واگن گران‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه‌اش حدود ۶۰ هزار دلار باشد.

رقیبی تازه برای تسلا

بنز کلاس EG6 پنجمین مدل اکس‌پنگ است

اکس‌پنگ (XPeng)، خودروساز چینی، یک شاسی‌بلند الکتریکی جدید در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. اکس‌پنگ G6 پنجمین مدل این خودروساز نوپا است و با تسلا مدل Y رقابت می‌کند.

اکس‌پنگ می‌گوید G6 یک شاسی‌بلند لوکس است، اما قیمتش از ماشین‌های لوکس بسیار کمتر خواهد بود. ظاهر ماشین شبیه به مدل‌های دیگر کارخانه، ساده، مدرن و اسپرت است. G6 بر روی پلتفرمی کاملا جدید ساخته شده که به کارخانه اجازه داده فن‌آوری‌های تازه‌ای را به مشتریان ارائه کند.

ماشین تقریبا همه فن‌آوری‌های مدرن را دارد. از جمله سیستم خودرانی که شبیه به سیستم خودران تسلا به راننده کمک می‌کند ماشین را کنترل کند. اکس‌پنگ می‌گوید که G6 با هر بار شارژ تا ۷۵۵ کیلومتر حرکت می‌کند. به گفته کارخانه سیستم شارژ آنقدر سریع است که می‌تواند ظرف ده دقیقه باتری‌ها را به اندازه ۳۰۰ کیلومتر شارژ کند. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود ارزان‌ترین مدل حدود ۳۵ هزار دلار باشد.

اکس‌پنگ در سال ۲۰۱۴ و با پشتیبانی سرمایه‌گذاران مشهوری از جمله فروشگاه اینترنتی علی‌بابا تاسیس شد. هدف این شرکت ساخت ماشین‌های الکتریکی لوکسی است که از نظر کیفیت و قیمت با محصولات شرکت‌های خارجی مثل تسلا رقابت کند.

اوضاع اقتصادی اکس‌پنگ خوب نیست و به موفقیت G6 به شدت نیاز دارد. اکس‌پنگ در بازپرداخت وام‌هایش به دردسر افتاده و فروشش رو به کاهش است. این کارخانه اعلام کرده که پس از چین، شاسی‌بلند جدیدش را در بازارهای دیگر هم خواهد فروخت.

منبع: بی بی سی

خروج از نسخه موبایل