نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

ساده زیستی حضرت امام خمینی(ره)

ساده زیستی حضرت امام خمینی

گوشه‌ای از شخصیت امام خمینی در بیان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
در آستانه سی و سومین سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه قرار داریم.
مردی از سلاله رسول گرامی اسلام که با قیام و ایستادگی خود در برابر استبداد طاغوتیان و استکبار جهانی و رهبری نمودن نهضت اسلامی مردم مسلمان ایران علاوه بر احیای اسلام ناب محمّدی(ص)، بزرگ‌ترین تحول را در تاریخ این کشور پدید آورد.
عملکرد بعضی دستگاه‌ها و افراد بعد از رحلت امام خمینی، موجب فراموشی راه پرافتخار آن مرد تاریخ‌ساز شد. علاوه بر این، طی سال‌های اخیر حرکت‌ها و جریان‌هایی درصدد حذف نام و یاد امام خمینی از تاریخ کشور و انقلاب اسلامی ایران برآمده‌اند.
متاسفانه افرادی که باید با تحریف‌ها و دگرگون جلوه دادن واقعیت وجودی امام خمینی مقابله کنند، با عملکرد نادرست خود، که بخشی از آن در تشریفاتی کردن حرم آن بنده‌ ساده‌زیست خدا جلوه کرده است، به جریان‌های تحریفگر کمک کرده‌اند. آنها با عملکرد خود، چهره امام ساده‌زیست را به موجودی اهل تشریفات تغییر داده‌اند بطوری که نسل‌هائی که از چگونگی زندگی ساده و مردمی آن مرد الهی خبر ندارند، هرگز نمی‌توانند با چهره واقعی او آشنا شوند.
روزنامه جمهوری اسلامی در نظر دارد به مناسبت ایام سی و سومین سالگرد رحلت امام، چهره واقعی ایشان را از زبان یاران آن عزیز به نسل جدید بشناساند بدان امید که این حرکت، گامی در جهت شناخت صحیح سیره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی باشد.
در این شماره بخش دوم خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار و همراه همیشگی امام خمینی را مرور می‌کنیم.


*امام بین سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ درس اخلاق پررونق حوزه را داشتند، آقایانی هم که آن موقع شرکت می‌کردند خیلی تحت تاثیر بودند. تعبیر مرحوم آقای مطهری این است که ما بعد از آن جلسه سرمست می‌شدیم، آیت‌الله امینی می‌فرمودند من هر بار از آن جلسه که بیرون آمدم در اثر مواعظ امام اصلاً حالت عادی نداشتم، حالت غیرطبیعی داشتم. بعد ایشان تقریباً همان مباحث را در کتاب‌های اخلاقیشان مثل اربعین نوشتند، بعد هم در طول درس فقه و اصول موعظه اخلاقی می‌کردند. سوال این است که امام در این سفارشات و مواعظ اخلاقیشان، مکتوب یا شفاهی چه روشی داشتند؟ شاید تصورمان از اخلاق این باشد که معلم اخلاق یک داستان هایی، کشفی، کرامتی، عجایبی، می‌گوید برای اینکه افراد تحت تاثیر قرار بگیرند. شما یادتان هست که حضرت امام برای تربیت و تهذیب از این شیوه استفاده کنند. اصلاً امام به این قضایا و حکایات و کرامات و امثال این‌‌ها گرایش داشتند؟

*من طبق عقاید خودم یک تجلیلی از ایشان کردم، ولی ایشان مذمت کردند، گفتند این جور صحبت نکنید. این را قبلاً به آقای مشکینی هم گفتند. یک بار با خبرگان رفتیم آنجا، آقای مشکینی به زبان عربی تجلیل خیلی زیادی از ایشان کردند. امام از آقای مشکینی گله کرد و گفت شما نباید ما را مغرور کنید
*ما آخرین باری که برای جنگ رفتیم خدمتشان و بالاخره ایشان پذیرفت که قطعنامه را بپذیریم، من یک حالت خضوع بزرگی از ایشان دیدم که آن را هنوز جایی نگفتم و الآن هم نمی‌خواهم بگویم. خیلی صحنه بزرگ اخلاقی بود
*من هیچ وقت ندیدم ایشان از جمکران صحبت کنند. اگر هم می‌رفتند ما نمی‌فهمیدیم
*ایشان با این کارهای ابتذالی که الان خیلی هست و روز به روز هم بدتر می‌شود، مداحی‌ها، دروغ گفتن‌‌ها و مبالغه کردن‌‌ها و این‌‌ها همیشه مخالف بود. از آقای کوثری خوشش می‌آمد برای اینکه ایشان می‌آمد از متن مقاتل یک چند جمله‌ای می‌خواند، خوب هم می‌خواند

خروج از نسخه موبایل