نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

شمارش معکوس برای ردیابی و ثبت ماده تاریک

پژوهش علم

پژوهش علم

اخبار علمی و پژوهشی / پژوهشگران آزمایشگاه «برکِلی» (Berkeley) در آمریکا، آزمایش‌های اولیه «ردیاب ماده تاریک» را در تاسیسات تحقیقاتی زیرزمینی استنفورد با موفقیت به انجام رساندند .

یک دستگاه منحصر به فرد و حساس ردیاب ماده تاریک با نام LUX-ZEPLIN (LZ) مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته و نتایج اولیه آن به دست آمده است. «کِوین لسکو» فیزیکدان ارشد این آزمایشگاه و سخنگوی پروژه LZ‌ می‌گوید: پیام این آزمایش‌های اولیه این است که ما آماده‌ایم و همه چیز رو به راه است. این یک ردیاب پیچیده با اجزای مختلف است و همه این اجزا در حیطه مورد انتظار به خوبی کار می‌کنند.

«ماده تاریک» (Dark matter) یک شکل فرضی از ماده است که گمان می‌رود ۸۵ درصد ماده موجود در عالم هستی را تشکیل بدهد. ماده تاریک از این رو «تاریک» نامیده می‌شود که ظاهرا کنش و واکنشی با میدان الکترومغناطیسی ندارد و از این رو تابش‌های الکترومغناطیسی (مانند نور) را جذب نمی‌کند و بازتاب نمی‌دهد؛ بنابراین ردیابی این ماده دشوار است.

این پژوهشگران قصد دارند در چند سال آینده با آزمایش‌های بیشتر در حدود ۲۰ برابر داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند و بنابراین کار تازه شروع شده است. این ردیاب کار آزمایشی را از اواخر ماه دسامبر گذشته شروع کرده و دانشمندان در چند ماه گذشته مشغول جمع‌آوری داده‌های اولیه بوده‌اند. هر چند ذرات ماده تاریک تاکنون هرگز به طور واقعی ردیابی و ثبت نشده‌اند اما ممکن است به زودی اوضاع تغییر کند و شمارش معکوس برای ثبت ماده تاریک شروع شده باشد.هر چند ماده تاریک دیده نمی‌شود اما حضور و کشش گرانشی این ماده نقش مهمی در شناخت ما از جهان آفرینش دارد. به عنوان مثال، وجود ماده تاریک است که شکل و حرکت کهکشان‌ها را تعیین می‌کند.

خروج از نسخه موبایل