نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

مشوق‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی‌ ابلاغ می‌شود

برنج برنج شمال قیمت برنج

برنج برنج شمال قیمت برنج

صفحه اقتصادی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشوق‌های پلکانی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با وزارت نیرو درحال تکمیل است و قبل از سال زراعی جدید ابلاغ می‌شود.
سید جواد ساداتی نژاد در مراسم آغاز سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی گفت: با حضور رئیس جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی و برگزاری نشست نظارت ستادی طرحی را بعنوان ماموریت وزارت جهاد کشاورزی با عنوان تامین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با منشا داخلی ابلاغ شد که یک اتفاق و ریل جدید برای این وزارتخانه در آغاز سال دوم دولت سیزدهم است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح اصلاح الگوی کشت که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، طبق قانون در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.ساداتی نژاد گفت: طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب‌بهای بخش کشاورزی که در جلسه نظارت ستادی مطرح شد با وزارت نیرو درحال تکمیل است که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: انتقال محصولات آب بر گلخانه و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور از فعالیت‌هایی است که در سال زراعی جدید در این وزارتخانه پیگیری می‌شود.وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: انتقال تولید علوفه در مراتع بصورت علوفه مرتعی هم برای اینکه بتوانیم اراضی آبی را تحت کشت محصولات اساسی ببریم، از مجموعه سیاست‌های سال زراعی جدید است.
ساداتی نژاد گفت: تغییر از سیاست قیمتی به سیاست‌های غیر قیمتی که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و توانست تولیدات را افزایش بدهد، از جمله فصل‌های سیاستی سال زراعی جدید است که برای نمونه برزیل که یک کشور واردکننده بود با این تغییر سیاست غیر قیمتی امروز به تولیدکننده ۲۰ درصد غذای جهان تبدیل شده است.
ساداتی نژاد ادامه داد: سند تدوین کشاورزی قراردادی که از اول دولت سیزدهم برای نخستین بار در کشور بطور گسترده شروع شد، مراحل آزمایشی خود را طی کرده و در سال زراعی جدید بصورت گسترده اجرا می‌شود.وی تصریح کرد: سند تامین مالی را بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار برای حمایت از کشت قراردادی تصویب و ابلاغ کرد تا بانک‌های کشور از این طرح حمایت کنند.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بحث مبارزه با آفات اقدامات خوبی انجام شد بطوری که از ۷ میلیون تن گندم خریداری شده فقط ۷ هزار تن سِن زدگی داشتیم.ساداتی نژاد با بیان اینکه با اشاره به صدور اسناد کشاورزی که هویت و سرمایه در گردش را برای بخش کشاورزی را به همراه دارد، گفت: صدور اسناد کشاورزی ۸۰ درصد نسبت به سنوات گذشته رشد داشته و بیش از ۳۰ درصد رفع تداخلات اراضی در ۱۰ ماه گذشته در دولت سیزدهم اجرا شد. تلاش داریم تا پایان دولت سند تمامی اراضی کشاورزی صادر شود.
به گفته وی، برخی از کشاورزان پیشرو هستند و فاصله کشاورز پیشرو تا متوسط تولید در کشور ۱۰ برابر است، یعنی می‌توانیم در همین آب‌وخاک در برخی محصولات را ۱۰ برابر ارتقا دهیم که با علم و دانش این موضوع امکان‌پذیر است.وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. ظرفیت‌های ایران هم حکایت از این جایگاه دارد، باید به این کرسی در منطقه یعنی قدرت غذایی برسیم.ساداتی نژاد گفت: با جدیت تمام در راستای تحقق خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی حرکت خواهیم کرد.

خروج از نسخه موبایل