نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

معرفی بهترین کتاب‌ها برای آزمون تیزهوشان

بهترین کتاب‌ها برای آزمون تیزهوشان

بهترین کتاب‌ها برای آزمون تیزهوشان

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : بر اساس بررسی نتایج کنکور سال ۱۴۰۲، بیش از ۷۰ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان تشکیل می‌دهند. این امر باعث افزایش علاقه دانش‌آموزان و والدین آن‌ها برای قبولی در مدارس تیزهوشان در پایه‌های هفتم و دهم شده است. بر اساس مصاحبه رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در آزمون ورودی تیزهوشان شرکت کرده‌اند.

برای ورود به مدارس تیزهوشان در پایه‌های ششم و نهم آزمون هماهنگ کشوری برگزار می‌شود که معمولاً زمان آزمون، اواخر خرداد است. محتوای این آزمون با درس‌های معمول مدرسه تفاوت‌های اساسی دارد. آگاهی از این تفاوت‌ها می‌تواند کمک قابل توجهی به روند پیشرفت دانش‌آموزان برای آمادگی آزمون تیزهوشان نماید. آزمون تیزهوشان ورودی پایه هفتم شامل دو دفترچه است که حاوی هوش کلامی، هوش دیداری، هوش ریاضی و هوش سرعتی است و آزمون ورودی پایه دهم نیز دارای دو دفترچه که یکی شامل سوال‌های استعداد تحلیلی (هوش) و دفترچه دیگر دربردارنده سایر دروس (ریاضی،‌ علوم اجتماعی، علوم ، ادبیات و پیام‌های آسمانی و قرآن) می‌باشد.

اولین قدم برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده از کتاب مناسبی است که باید با استانداردهای آزمون تیزهوشان مطابقت داشته باشد. دانش‌آموزان از هر دسته که باشند (چه آن‌هایی که به‌طور معمول با خواندن کتاب به نتیجه می‌رسند و چه آن‌هایی که به همراهی دبیر و کلاس نیازمند هستند) برای آمادگی آزمون تیزهوشان به این کتاب‌ها نیاز دارند. به دلیل اهمیت آزمون تیزهوشان و ورود به مدارس تیزهوشان، کتاب‌های متنوعی در این زمینه روانه بازار شده‌اند که همه آن‌ها در سه دسته کلی کتاب‌های «جامع آموزشی» و کتاب‌های «شبیه‌ساز آزمون تیزهوشان» و کتاب‌های «پاسخ آزمون‌های سال‌های گذشته تیزهوشان» قرار دارند که مطالعه هر سه دسته به مخاطبان پیشنهاد می‌شود.

انتشارات‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که معروف‌ترین آن‌ها خیلی‌سبز، علامه حلی، مهروماه، گاج، قلم‌چی و … کتاب‌های متعددی را در این حوزه چاپ کرده‌اند. از جمله کتاب‌های بنام در زمینه آمادگی آزمون تیزهوشان می‌توان از هوش کمپلکس مهروماه، ساندویچ هوش علامه حلی، هوش مالتیپل خیلی سبز، هوش ET گامی تا فرزانگان، ساندویچ دروس علامه حلی، هوش اسمارتیز پویش، ۲۰ آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان ششم مرشد انتشارات مبتکران و ۱۲ آزمون جامع تیزهوشان قلم‌چی نام برد.

هر سه دسته یادشده جزء منابع اصلی آمادگی آزمون تیزهوشان هستند، برای اینکه بدانیم کدام یک از سه دسته از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، در نظرسنجی انجام شده از داوطلبان و قبول‌شدگان مشخص شد که برای آمادگی در آزمون تیزهوشان، بررسی و تمرین آزمون‌های سال‌های پیش و بررسی جواب و راه‌حل‌های منتهی به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در مجموعه سوم از کتاب‌های معرفی شده قرار می‌گیرند.

کتاب‌های «مجموعه آزمون‌های سال‌های گذشته تیزهوشان» می‌بایست دارای ویژگی‌هایی از جمله پاسخ‌نامه تشریحی جامع و توضیحات تکمیلی، بیان نکات آموزشی مفصل، همچنین اشتباه‌های رایج داوطلبان در حل سوال‌ها یا اشکالات تست‌زنی و ارائه راه‌حل‌های مختلف رسیدن به جواب باشد.

بررسی کتاب‌های تیزهوشان تالیف شده توسط انتشارات مختلف نشان می‌دهد در بخش «مجموعه آزمون‌های سال‌های گذشته» مجموعه کتابی از انتشارات علامه حلی که توسط دبیران بنام مدارس تیزهوشان تالیف شده که با معیار و ویژگی‌هایی گفته شده، مطابقت دارد. مجموعه کتاب‌های ساندویچ انتشارات علامه حلی برای ورودی پایه‌های هفتم و دهم آزمون تیزهوشان طراحی شده که مجموعه‌ای از آزمون‌های ۹ سال گذشته تیزهوشان با پاسخ‌های فرا تشریحی است. این مجموعه کتاب برای پایه ششم، با عنوان «ساندویچ هوش ششم» و برای پایه نهم با عناوین «ساندویچ هوش نهم» (بخش استعداد تحلیلی) و «ساندویچ دروس نهم» (بخش استعداد تحصیلی) منتشر شده است.

توصیه نهایی به داوطلبان آزمون تیزهوشان این است که در صورت داشتن زمان کافی برای آماده شدن جهت آزمون تیزهوشان، پیشنهاد می‌شود کتاب‌های برتر از هر سه دست را تهیه نمایید، اما اگر زمان کافی برای آمادگی آزمون تیزهوشان ندارید تا دیر نشده اولویت‌بندی کنید در ابتدا کتاب «پاسخ به آزمون‌های گذشته تیزهوشان» و در مراتب بعدی کتاب‌های «آموزشی جامع» و در نهایت کتاب‌های «آزمون‌های شبیه‌ساز تیزهوشان» را استفاده نمایید.

خروج از نسخه موبایل