نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نتانیاهو: اسراییل نتوانسته‌ برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل

اخبار سیاسی / نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، بر ناتوانی این رژیم از متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌ای آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با این شبکه با اذعان به انجام دادن اقدامات خرابکارانه و ضدایرانی این رژیم برای بازدارندگی از پیشرفت‌های هسته‌ای آن، گفت: تلاش‌های چندباره ما که برخی در حوزه عملیاتی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و اقتصادی هستند، باعث شده است که ایران از برنامه‌های اصلی خود عقب بیفتد.

نتانیاهو با بیان این که آن‌ها ده سال پیش فکر می‌کردند که در موقعیت فعلی‌شان خواهند بود، ادعا کرد که توانسته‌اند سرعت‌ ایران را کم کنند اما در عین حال اذعان کرد که قادر به متوقف کردن ایران نبوده‌اند.

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای آن صرفا ماهیتی صلح‌آمیز دارد، گفت: آن‌ها برای تکمیل[ساختن] یک سلاح باید تصمیم بگیرند که از حدود تعیین‌شده عبور کنند تا به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم برسند. دومین چیزی که به آن نیاز دارند، خود سلاح است که با مواد شکافت‌پذیر در کانون بمب فرق دارد. سومین چیز هم موشک است. توافقی که برای آن مذاکره می‌شود، مسیر آن‌ها را برای رسیدن به هر سه مورد هموار می‌کند.

نتانیاهو در ادامه درباره توافق هسته‌ای گفت: چرا که این توافق باعث توقف تولیدات موشکی و تسلیحاتی نمی‌شود و حتی به این دو مورد اشاره هم نمی‌کند. این توافق همچنین آن‌ها را قادر به ادامه تولید سانتریفیوژهایی می‌کند که (ایران) را قادر می‌سازد ظرف دو سال، یک سال، توانمندی تایید شده از سوی جامعه بین‌المللی را برای غنی‌سازی اورانیوم تا حدی نامعلوم داشته باشند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۸ از مشوقان اصلی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای بود که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی انجام شد و در ازای لغو تحریم‌های ایران،‌ فعالیت‌های هسته‌ای آن را محدود می‌کرد.

او در ادامه گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، با دست‌مایه قرار دادن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، به تکرار اظهارات جنگ‌طلبانه خود علیه ایران پرداخته و گفت: اگر بخواهیم مانع تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای شویم، تنها راه یک تهدید نظامی باورپذیر است.

نتانیاهو در ادامه با ادعای این که «با هسته‌ای شدن ایران، تمام خاورمیانه هسته‌ای خواهد شد»، گفت که اسراییل، آمریکا، کشورهای جهان و بسیاری از همسایگان عربی قدس اشغالی مسئولیت دارند که هر کاری از دستشان بر می‌آید برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرتی هسته‌ای بکنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این موضوع به عنوان «مهم‌ترین» هدف بازگشت خود به عرصه سیاست در رژیم اسراییل یاد کرد.

تکرار ادعاهای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که رژیم اسراییل، خود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است.

ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تا کنون در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید نشده است.

خروج از نسخه موبایل