نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

نسل‌کشی و قتل‌عام تدریجی شیعیان افغانستان در حکومت طالبان

حکومت طالبان افغانستان

حکومت طالبان افغانستان

اخبار سیاسی / ورود آسان طالبان به کابل و سقوط بدون درد سر همه ایالت‌های افغانستان، نشاندهنده این واقعیت بود که آمریکائی‌ها قصد ادامه تسلط خود بر افغانستان را به صورت نیابتی دارند چرا که پر واضح است که آمریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، به هیچ وجه به سادگی دست از سر افغانستان بر نخواهد داشت و این با ردر دوره بایدن، قصد دارد سلطه خود بر این کشور مسلمان را از طریق عوامل دست‌ساز خود، یعنی طالبان ادامه دهد.
حدود یکسال از تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت توسط این گروه می‌گذرد. این گروه وعده داده بود که بعد از تشکیل دولت و استقرار، حافظ جان و مال و ناموس همه اقوام افغانستان و از جمله شیعیان این کشور خواهد بود، اما طی چندماه گذشته حملات تروریستی علیه شیعیان این کشور افزایش چشمگیری داشته است. در بیشتر این حملات نیز گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات را بر عهده گرفته است. هم طالبان و هم داعش ارتباطات گسترده‌ای با آمریکا دارند و دیدارهای پیدا و پنهان زیادی هم بین آنها در جریان است. اخبار و گزارش‌های متعددی طی ماه‌های گذشته منتشر شده که آمریکا بسیاری از عناصر داعش را به افغانستان منتقل کرده است.
طالبان در واکنش به نسل کشی شیعیان در افغانستان، تنها به صدور اطلاعیه و محکوم کردن آن بسنده کرده است. این اقدام تروریستهای طالبان، این ظن و گمان را در میان شیعیان افغانستان ایجاد کرده است که طالبان بنا ندارد برای حفظ جان شیعیان چاره‌ای بیندیشد.
حاکمان جدید افغانستان که بعد از فرار اشرف غنی رئیس دولت سابق این کشور، بر صندلی‌های ارگ ریاست جمهوری تکیه زده اند، درحالی به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی هستند که قادر به حفظ جان شهروندان خود در برابر حملات تروریست‌ها نیستند.
براساس کنوانسیونهای بین المللی، حفظ جان آحاد جامعه و فراهم آوردن امنیت جانی، اقتصادی و سیاسی، بر عهده حکومت هاست. بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دهها حمله فقط به قوم هزاره و در غرب کابل صورت گرفته است و در همه این موارد شاهد مماشات حاکمان جدید افغانستان هستیم، این سهل انگاری تعمدی که موجب تکرار کشتار شیعیان شده است، همچنان ادامه دارد، موضوعی که می‌تواند به نگرش مذهبی طالبان نسبت به دیگر مذاهب و اقوام ربط پیدا کند.
طالبان در موضوع تشکیل دولت فراگیر هم شیعیان را نادیده گرفتند. این روش طالبان در برخورد با شیعیان، متاسفانه بازتاب این حقیقت است که باید منتظر حملات بیشتری علیه این قوم مظلوم در افغانستان باشیم.واقعیت اینست که «رسم شیعه‌کشی» پس از حضور طالبان در افغانستان چهره خود را پدیدار کرده و طی سال‌های اخیر بارها شاهد حملات مرگباری بوده‌ایم که در آن‌ها صدها شیعه مظلوم افغانستان به شهادت رسیده‌اند.
این روزها کوتاهی طالبان در حفاظت از جان شیعیان، این احتمال را بیشتر تقویت می‌کند که دولت موقت طالبان پس از تحویل گرفتن این کشور از آمریکا و مسلح شدن ازسوی پنتاگون، زیاد هم بدش نمی‌آید که شیعیان را از معادله افغانستان حذف کند. به همین دلیل حملات تروریستی علیه شیعیان افغانستان همچنان ادامه دارد و طالبان صرفا وعده مجازات عاملان را می‌دهد. چندی پیش به دنبال وقوع یک انفجار تروریستی در مسجد «سید آباد» در منطقه «خان آباد» قندوز در شمال افغانستان دست کم ۱۰۰ تن شهید و ۲۰۰ تن مجروح شدند. داعش مسئولیت این انفجار را که محکومیت‌های گسترده را به دنبال داشت برعهده گرفت. پس از آن نوبت شیعیان جنوب افغانستان بود که طعم تلخ تروریسم را بچشند. براساس گزارش منابع رسانه به دنبال وقوع انفجار در مسجد شیعیان در قندهار در جریان نماز جمعه دست کم ۶۸ نمازگزار شهید و ۸۰ نفر نیزمجروح شدند. برخی رسانه‌ها آمار مجروحین را ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی، سه فرد انتحاری وارد این مسجد شده که یک نفر خود را در درب ورودی، تروریست دوم در صحن مسجد و یک نفر هم در داخل مسجد خود را منفجر کرده‌اند. «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها گفته: «نیروهای طالبان عاملان این جنایات را به سزایشان خواهند رساند!»
همچنین کشتار دانش‌آموزان شیعه و عزاداران حسینی از تکاندهنده‌ترین صحنه‌های جنایت در یکسال اخیر در افغانستان تحت سلطه طالبان بوده و همه اینها در شرایطی است که آمریکا طی ماههای گذشته چندین دور مذاکره با گروه طالبان داشته است. به نظر می‌رسد شیعیان، قربانیان اصلی تحولات جدید افغانستان هستند و احتمالا هدف، شعله‌ور کردن شیعه کشی در افغانستانی است که جنگ در آن همواره، قومی و قبیله‌ای بوده است.
هر چند ممکن است رهبری طالبان برای خوشایند جامعه جهانی لفاظی‌هایی را مطرح و ادعا کرده باشد از تمام گروه‌های قومی افغان حمایت خواهد کرد، اما برای مقابله با جنایات روبه فزون نیرو‌های خود، هیچ کاری انجام نداده است. علاوه بر آن، گروه طالبان علنا اعلام کرده است که فقط فرقه حنفی را خواهد پذیرفت، این بدان معنا است که هیچ یک از قوانین و ارزش‌های شیعی، عملا فرصت بروز نخواهد داشت. لذا جای تعجب ندارد که به‌رغم اصرار طالبان در خصوص توانایی برقراری امنیت و آرامش در افغانستان، نیرو‌های داعش همچنان به حملات مرگبار خود علیه شیعیان ادامه داده‌اند.
طالبان جنایتهای خود را گردن داعش می‌اندازد
یکی از ترفندهای طالبان، نسبت دادن انفجارها به داعش است. با اینکه هفته گذشته معاون سخنگوی حکومت خودخوانده طالبان گفت در افغانستان چیزی به نام داعش وجود ندارد، منابع وابسته به طالبان بعد از وقوع هر انفجار می‌گویند داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است.
این دوگانگی به روشنی نشان می‌دهد تمام جنایات توسط خود طالبان انجام می‌شوند و این فرافکنی‌ها برای اینست که سران طالبان بتوانند در سطح منطقه و جهان خود را مخالف ترور جلوه بدهند و با توسل به فریبکاری به هدف خود که به رسمیت شناخته شدن توسط دولت‌هاست نزدیک شوند.
این ترفند گروه تروریستی طالبان برای افکار عمومی در داخل و خارج افغانستان کاملاً افشا شده و نمی‌تواند کسی را فریب بدهد. همه می‌دانند که این گروه تروریستی تکفیری در داخل خود اقدام به تقسیم کار کرده است. یک بخش، مسئولیت تصفیه خونین مخالفین و هموار ساختن راه برای حاکمیت بلامعارض طالبان را برعهده گرفته و گروه دیگر موظف است این جنایات را به گردن داعش بیندازد و حکومت خودخوانده طالبان را تبرئه کند.
جالب است که طالبان حتی با نقش ‌بازی کردن در همین صحنه‌های ساختگی نیز آشنائی ندارند. آنها جنایت‌های روزهای گذشته را با قاطعیت محکوم نکردند و با سانسورهای خبری شدیدی که اِعمال کردند نشان دادند که خودشان در پشت صحنه این جنایات قرار دارند.
در مجموع، عملکرد یکساله طالبان در دوران جدید حاکمیت شان بر افغانستان کاملاً نشان داده است که این گروه به چیزی غیر از حاکمیت خود بدون حضور اقوام و مذاهب فکر نمی‌کند وهرگز به احقاق حقوق شیعیان تن درنخواهد داد. بنابراین، دولت‌ها به ویژه همسایگان افغانستان نباید خود را سرگرم بازی‌های فریبکارانه طالبان کنند؛ موضوعی که مسئولیت همسایگان بخصوص ایران را برجسته می‌کند. شکی نیست که امروز بازی بزرگ آمریکا در افغانستان و منطقه، بازی با کارت طالبان وداعش است و متاسفانه سیاست جمهوری اسلامی نیز در این میان به همراهی و مماشات با طالبان شیعه کش متوجه شده است.

*ورود آسان طالبان به کابل و سقوط بدون درد سر همه ایالت‌های افغانستان، نشاندهنده این واقعیت بود که آمریکائی‌ها قصد ادامه تسلط خود بر افغانستان را به صورت نیابتی دارند چرا که پر واضح است که آمریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، به هیچ وجه به سادگی دست از سر افغانستان بر نخواهد داشت و این با ردر دوره بایدن، قصد دارد سلطه خود بر این کشور مسلمان را از طریق عوامل دست‌ساز خود، یعنی طالبان ادامه دهد
*هم طالبان و هم داعش ارتباطات گسترده‌ای با آمریکا دارند و دیدارهای پیدا و پنهان زیادی هم بین آنها در جریان است. اخبار و گزارش‌های متعددی طی ماه‌های گذشته منتشر شده که آمریکا بسیاری از عناصر داعش را به افغانستان منتقل کرده است
*«رسم شیعه‌کشی» پس از حضور طالبان در افغانستان چهره خود را پدیدار کرده و طی سال‌های اخیر بارها شاهد حملات مرگباری بوده‌ایم که در آن‌ها صدها شیعه مظلوم افغانستان به شهادت رسیده‌اند
*این روزها کوتاهی طالبان در حفاظت از جان شیعیان، این احتمال را بیشتر تقویت می‌کند که دولت موقت طالبان پس از تحویل گرفتن این کشور از آمریکا و مسلح شدن ازسوی پنتاگون، زیاد هم بدش نمی‌آید که شیعیان را از معادله افغانستان حذف کند
*هر چند ممکن است رهبری طالبان برای خوشایند جامعه جهانی لفاظی‌هایی را مطرح و ادعا کرده باشد از تمام گروه‌های قومی افغان حمایت خواهد کرد، اما برای مقابله با جنایات روبه فزون نیرو‌های خود، هیچ کاری انجام نداده است
*یکی از ترفندهای طالبان، نسبت دادن انفجارها به داعش است. با اینکه هفته گذشته معاون سخنگوی حکومت خودخوانده طالبان گفت در افغانستان چیزی به نام داعش وجود ندارد، منابع وابسته به طالبان بعد از وقوع هر انفجار می‌گویند داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است
*این گروه تروریستی تکفیری در داخل خود اقدام به تقسیم کار کرده است. یک بخش، مسئولیت تصفیه خونین مخالفین و هموار ساختن راه برای حاکمیت بلامعارض طالبان را برعهده گرفته و گروه دیگر موظف است این جنایات را به گردن داعش بیندازد و حکومت خودخوانده طالبان را تبرئه کند
*عملکرد یکساله طالبان در دوران جدید حاکمیت شان بر افغانستان کاملاً نشان داده است که این گروه به چیزی غیر از حاکمیت خود بدون حضور اقوام و مذاهب فکر نمی‌کند وهرگز به احقاق حقوق شیعیان تن درنخواهد داد. بنابراین، دولت‌ها به ویژه همسایگان افغانستان نباید خود را سرگرم بازی‌های فریبکارانه طالبان کنند

خروج از نسخه موبایل