نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

گزارش فارین پالیسی از وضعیت وخیم افغانستان تحت سلطه طالبان

وضعیت طالبان افغانستان

حکومت طالبان

گفتگوی فارین‌پالیسی با خبرنگاری که تا همین اواخر در دست طالبان اسیر بود. او در این گفت وگو درباره سبک حکمرانی طالبان و دلایل پشیمانی پاکستان صحبت کرده است.به گزارش شفقنا، فارین‌پالیسی گفتگو با “لین اودانل”، ستون‌نویس سیاسی‌اش را با این توضیحات آغاز کرده است:
این روزها اولین سالگرد رویدادی است که حتی تیزبین‌ترین اذهان نظامی آمریکا نیز- مثل بقیه مردم جهان- از وقوعش شگفت‌زده و شوکه شدند. روزی که جنگجویان طالبان- که از انتشار رسمی خبر خروج قریب‌الوقوع نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به وجد آمده بودند- کاخ ریاست‌جمهوری کابل را تصرف کردند و به زبان خود به جهانیان اعلام کردند که «این جنگ دیگر تمام شده است».
اما واقعا پایان این جنگ ابدی به معنای چه بود یا به عبارت بهتر قرار بود چه اتفاق دیگری بعد از آن رخ دهد؟
لین اودانل، ستون‌نویس فارین‌پالیسی درباره تفاوت‌های افغانستان پیش و پس از پیروزی طالبان می‌گوید که این‌جا هیچ اتفاقی رخ نداد: «حتی کشتارها متوقف نشدند، چون طالبان رژیمی است که هیچ چیزی به جز خشونت باعث رضایتش نمی‌شود».
به نوشته فارین پالیسی در این قضاوت حق با لین اودانل است. به هر حال او مدت‌ها از کابل برای فارین‌پالیسی گزارش نوشته و البته تا همین ماه گذشته هم در دست طالبان بازداشت بود. فارین‌پالیسی، یک سال بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، البته سوالات مهم دیگری نیز در مورد وضعیت افغانستان دارد: مثل چیزهایی که اتفاقی مانند حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده به ایمن‌ الظواهری درباره شیوه حکمرانی طالبان افشا می‌کند؛ یا این پرسش که آیا پاکستان حالا که وحشیگری و بی‌رحمی طالبان آشکارا در معرض دید قرار گرفته، از تایید ضمنی این گروه پشیمان شده است یا نه.
در ادامه مطلب متن گفتگوی فارین‌پالیسی آمده است:
سوال: خانم لین اودانل؛ تجربه بازداشت شدن توسط طالبان چه چیزی به شما درباره توانایی حکمرانی آن‌ها نشان داد؟

خروج از نسخه موبایل