نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

واردات خودرو به کجا رسید ؟

واردات خودروهای کارکرده

واردات خودروهای کارکرده

پایگاه خبری و تحلیلی رشد : واردات خودرو از جمله مواردی است که سال‌ها در حال بررسی و پیگیری بوده است. بالاخره در خرداد سال ۱۴۰۲ وارد کردن خودرو برای مدت محدود ۵ سال آزادسازی شد. این خبر هم واردکنندگان و هم مردم عادی را خوشحال کرد. زیرا بسیاری از افراد از کیفیت پایین ماشین‌های تولید داخل ناراضی و شاکی بودند. از طرفی با مبلغ برخی خودروهای داخلی امکان خرید برندهای بهتری نظیر مزدا تری ۲۰۰۸ وجود دارد. در این مقاله از گروه خودروشاپ این طرح ۵ ساله و معایب و مزایای آن را شرح می‌دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت خودروشاپ ایران، بر اساس طرح مصوب در خصوص آزادسازی ورود خودروی خارجی شرایطی وجود دارد. این دستورالعمل برای خودروهای وارداتی کارکرده به کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخذ گواهینامه صحه‌گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد در ۵ سال گذشته الزامی می‌باشد.
تهیه خودرو باید از برندهای معتبر کشورهای اروپایی + کره جنوبی و ژاپن صورت گیرد.
دارا بودن تائیدیه کلی از WVTA که بر روی پلاک درج شده باشد.
در دستگاه خودروی کارکرده وارداتی باید با استاندارد ای‌مارک COC مطابق باشد.
گواهی تائیدیه GCC که تاییدکننده کشورهای خلیج فارس است نیز اخذ گردد.
گواهی تاییدیه چین با نام CCC نیز دریافت گردد.
واردات خودرو به کجا رسید ؟

بخش‌های طرح آزادسازی واردات خودرو:

این طرح از ۸ بند و بخش مختلف تشکیل شده که به واردات خودروهای مختلفی در آن اشاره شده است. این بخش‌ها شرایط مختلفی که برای واردات خودرو وجود دارد اشاره می‌کند. توجه داشته باشید که با توجه به نوسانات ارز امکان دارد خرید نقدی این خودروهای خارجی برای همه مقدور نباشد. در این صورت می‌توانید از خرید اقساطی خودرو به کمک گروه خودروشاپ اقدام نمایید. برای اطلاع بیشتر از این طرح ارائه شده در گروه خودروشاپ به سایت مجموعه مراجعه فرمایید. این وب سایت به طور کامل شما را در سرمایه گذاری در خودرو راهنمایی می‌کند. در ادامه با تعدادی از بخش‌های طرح واردات ماشین آشنا می‌شویم.

۱- وارد کردن خودروهایی با عمر کمتر از ۵ سال:

در این طرح ذکر شده که خودروهای مختلف اعم از:

سواری
وانت
مینی‌بوس
اتوبوس
کشنده
موتورسیکلت
بر اساس مدل و گواهینامه سازمان استاندارد صورت می‌گیرد. یکی از شروط اصلی عمر خودرو در زمان ورود به گمرک می‌باشد که باید از ۵ سال کمتر باشد. البته اگر چنین خودرویی به گمرک وارد شده و در آن جا به دلایل مختلفی بماند مشکلی برای ورود نخواهد داشت. در واقع مدت زمان عمر خودرو که در گمرک سپری شده است در طول ۵ سال مورد نظر محاسبه نمی‌شود.

۲- تعیین سقف ارزشی و تعدادی برای واردات خودرو:

سقف ارزشی و تعدادی برای واردات خودروهای کارکرده به وسیله‌ی:

وزارت صمت
بانک مرکزی
سازمان برنامه و بودجه
وزارت اقتصاد
مشخص می‌شود. همچنین امکان استفاده از ارزهای خانگی برای وارد کردن خودرو به کشور وجود دارد.

۳- امکان تامین ارز از طریق سود صادرات شخصی:

یکی دیگر از بخش‌های این طرح به شیوه‌ی تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو اختصاص دارد. بانک مرکزی به مونتاژکاران ارز نیمایی جهت صادرات محصولات خود اختصاص می‌دهد. این گروه‌ها از طریق ارز حاصل از سود خود می‌توانند خودروی خارجی وارد کنند.

۴- واردات خودرو از طریق کد ملی:

هر کد ملی بدون ثبت نیاز به ثبت کردن سفارش می‌تواند یک دستگاه خودروی خارجی را وارد کند. توجه داشته باشید که این واردات باید از محل سپرده ارزی صاحب کد ملی انجام گیرد.

همچنین پیش‌بینی شده است که در ازای واردات هر دستگاه خودروی کارکرده یک دستگاه خودروی داخلی اسقاط گردد. به این ترتیب ناوگان حمل و نقل داخلی نیز نوسازی می‌گردد.

واردات خودرو

واردات خودرو چه مزیت‌هایی دارد؟

طرفداران طرح آزادی سازی واردات ماشین به مزیت‌های این طرح اشاره دارند. مزیت‌هایی نظیر:

آرام شدن تنش‌ها و التهابات موجود در بازار خودروی کشور
حق انتخاب بیشتر برای گروه‌های مصرف‌کننده‌ی خودرو
امکان استفاده از خودروهایی با کیفیت بالاتر
کاهش یافتن قیمت خودرو در حدود ۵۰ الی ۸۰ درصد در بازار داخلی
به وجود آمدن فضای رقابتی با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا
را برای واردات خودرو می‌توان برشمرد. در واقع از طریق وارد کردن خودروهای خارجی ماشین کارکرد درست خود یعنی کالای مصرفی را پیدا می‌کند.

آیا وارد کردن خودرو به کشور معایبی نیز دارد؟ برخی از مخالفان این طرح ایراداتی برای آن برشمرده‌اند که می‌توان جزو معایب آن به شمار آورد. این معایب اعم از:

بروز اختلاف نظر بین واردکنندگان خودروهای خارجی و خودروسازهای داخلی
قیمت خودروهای وارداتی در انحصار وارد کنندگان قرار می‌گیرد.
زیرساخت‌های گمرک در کشور برای آزادسازی واردات خودرو مهیا نیست.
البته این موارد نیز کاملا منطقی بوده و باید مورد بررسی قرار گیرند. با این همه بستن مرزها به روی خودروهای وارداتی راه چاره‌ی مناسبی نیست.

معرفی گروه‌های واردکننده خودروهای خارجی:

برخی از گروه‌های اقتصادی برای واردات خودرو در اولویت قرار دارند. این گروه‌ها عبارتند از:

گروه‌های وارد کننده خودروهای اقتصادی
سرمایه‌گذاران خارجی که مایل به ایجاد خط تولید در داخل کشور باشند.
متقاضیان خودروهای برقی که در مناطق آزاد کشور هستند.
می‌باشد.

حق گمرکی برای خودروهای وارداتی چقدر است؟

در این طرح به هزینه و حق گمرکی برای واردات خودرو نیز اشاره شده است. این مبالغ بستگی زیادی به نوع سوخت، قوای محرکه و حجم موتور خودروی مورد نظر دارد. برای خودروهای بنزینی حق گمرکی طبق تعرفه زیر محاسبه می‌شود:

۱- خودروهای بنزینی با حجم موتور کمتر ۱۰۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد

۲- خودروهای بنزینی با حجم موتور از ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد

۳- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۱ الی ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد

۴- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۱ الی ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد

۵- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۲۵۰۱ الی ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۶۵ درصد

۶- خودروهای بنزینی با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۷۵ درصد

تاثیر واردات خودرو کارکرده روی قیمت‌ها:

از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ شمسی با کاهش تولید خودروهای داخلی روبه‌رو هستیم. این موضوع عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو را به همراه دارد. از طرفی ممنوع بودن واردات خودرو نیز بر عدم تناسب بین نیاز بازار و عرضه افزوده است. از این رو افزایش چشمگیر قیمت خودرو را در سال‌های آتی در کشور شاهد بوده‌ایم. واردات خودرو قطعا موجب کاهش قیمت‌ خرید خودرو و ایجاد ثبات در بازار خودروی کشور می‌شود.

خروج از نسخه موبایل