نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

واکنش گسترده بین‌المللی در مخالفت با الحاق بخشی از اوکراین به روسیه

ولادیمیر پوتین روسیه اوکراین

ولادیمیر پوتین روسیه اوکراین

اخبار سیاسی جهان / اقدام روسیه در برگزاری همه پرسی در مناطقی از شرق اوکراین و متعاقب آن، برسمیت شناختن استقلال این مناطق، واکنش گسترده‌ای در سطح بین‌المللی درپی دشته است و بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند آن رابرسمیت نخواهند شناخت.
در این باره «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت:‌ هر گونه تصمیم برای پیشبرد روند الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا در اوکراین، ارزش حقوقی ندارد و مستحق محکومیت است.
دبیرکل سازمان ملل افزود:‌ این اقدام با هر چیزی که جامعه بین‌الملل به آن پایبند است، مغایرت دارد. این اقدام جایی در جهان مدرن ندارد و نباید مورد پذیرش قرار گیرد.
گوترش افزود، هر گونه الحاق سرزمین از کشوری دیگر که ناشی از تهدید یا استفاده از زور باشد، نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.
همزمان با این تحولات، بامداد دیروز رسانه‌های روسی با انتشار نتایج همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا، اعلام کردند که در تمام این مناطق بیش از ۹۵ درصد مردم خواستار الحاق به روسیه و جدایی از اوکراین هستند.
پیش از این روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال۱۳۹۳ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرده بود که ازسوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.
ازسوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور هرگز ادعای مسکو بر قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نشناخته و در صورت الحاق مناطق جدیدی از اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن تحریم‌های جدیدی وضع خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همه‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرده و مدعی شد: نتایج این همه پرسی توسط روسیه دستکاری شده است.
بایدن گفت: می‌خواهم شفاف بگویم، آمریکا هرگز، هرگز، هرگز ادعای ارضی روسیه در قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.
کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرده بود: انتظار می‌رود این تحریم‌ها افراد و نهادهایی درون و خارج از روسیه را هدف قرار دهد که از این الحاق حمایت می‌کنند.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: حمله روسیه به اوکراین نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول اساسی «تمامیت ارضی» و «حق حاکمیت» است.
همچنین شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه با موضوع محکوم کردن همه‌‍پرسی‌های اخیرا در چهار منطقه اوکراین به رای می‌گذارد. این قطعنامه مشترکا توسط آمریکا و آلبانی طرح شده و با توجه به وجود قدرت وتوی روسیه در این شورا شانسی برای تصویب شدن نخواهد داشت؛ هر چند که ممکن است در ادامه در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود.
به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، متن این قطعنامه، همه‌پرسی‌های برگزار شده بر سر الحاق به روسیه در مناطق دونتسک،‌ لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین را با لفظ “به اصطلاح همه‌پرسی‌های غیرقانونی” توصیف کرده و آنها را “فاقد اعتبار” خوانده است.
همچنین در متن این قطعنامه از همه کشورها خواسته شده هیچگونه تغییری در وضعیت این چهار منطقه اوکراین را به رسمیت نشناسند.
پوتین: مناقشه در کشورهای شوروی سابق، به دلیل فروپاشی شوروی است
رئیس جمهوری روسیه گفت مناقشات در کشورهای شوروی سابق از جمله اوکراین نتیجه سقوط شوروی است.
به گزارش شبکه خبری نیو دهلی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مقامات اطلاعاتی کشورهای شوروی سابق گفت: کافیست به اتفاقی که میان اوکراین و روسیه یا در مرزهای کشورهای مستقل افتاده دقت کنید. همه اینها نتیجه سقوط شوروی است.علاوه بر جنگ اوکراین و روسیه، مناقشات مسلحانه دوباره به بخشهایی از امپراتوری سابق شوروی بازگشته است.
این منطقه در ماه گذشته شاهد تنش‌هایی میان قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود.
پوتین انگشت اتهام را به سمت غرب گرفت و گفت: غرب درحال کار بر روی سناریوهایی است تا در فضای پسا شوروی مناقشات جدید ایجاد کند.
نخست وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای، همه‌پرسی درباره الحاق چهار منطقه شرق اوکراین به روسیه را استفاده از زور وحشیانه توصیف و اعلام کرد که تغییر مرزهای اوکراین را به‌رسمیت نمی‌شناسد.
کشته شدن معاون استاندار خرسون
آلکسی کاترینیچف، معاون استاندار خرسون،، در جریان حمله نیروهای اوکراینی جان باخت.
استانداری خرسون اعلام کرد: “الکسی کاترینیچف، معاون اول استاندار خرسون، در نتیجه حمله موشکی نیروهای اوکراینی به مرکز شهرخرسون جان باخت”.

خروج از نسخه موبایل