نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

گوترش: سال۲۰۲۳ گرمترین سال تاریخ بشر

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

پایگاه خبری و تحلیلی رشد :  آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در پیامی ویدئویی به نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در دوبی درباره وضعیت آب و هوای جهانی در سال ۲۰۲۳ گزارش داد و افزود: شرایط به قدری سریع پیش می رود که یک ماه کامل مانده به پایان سال، می توانیم اعلام کنیم که سال ۲۰۲۳ گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بشر است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سطح آب دریا به بالاترین حد خود رسیده است و افزایش سطح آب به سرعت پیش می رود. دمای سطح دریا به رکورد بالایی رسیده است و سطح یخ دریا در قطب جنوب به پایین ترین حد خود رسیده است.

گوترش تصریح کرد: یخچال های طبیعی سوئیس ۱۰ درصد حجم خود را در دو سال گذشته از دست داده اند. در نپال، من از سرعت ذوب یخچال های طبیعی و عواقب چشمگیر آن شوکه شدم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: ما مشغول زندگی در میان فروپاشی آب و هوا در زمان واقعی هستیم و تأثیر آن ویرانگر است.

وی تصریح کرد: امسال جوامع در سرتاسر جهان تحت تاثیر آتش سوزی، سیل و دمای شدید بوده است. گرمای بی سابقه جهانی باید لرزه بر تن رهبران جهان بیاندازد و باید آنها را تحریک کند تا وارد عمل شوند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ما نقشه راه را برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد و جلوگیری از بدترین بحران آب و هوایی داریم. اما ما به رهبرانی نیاز داریم که گام اول رابردارند تا هدف حد ۱.۵ درجه را زنده نگه دارند

گوترش از رهبران جهان خواست: با تعیین انتظارات روشن برای دور بعدی برنامه های اقدام اقلیمی و تعهد به مشارکت و تامین مالی برای امکان پذیر ساختن آنها، باید در حفاظت از مردم در برابر بحران آب و هوایی بیشتر و سریعتر پیش بروند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: هر کشور در حال توسعه آسیب پذیر باید تا سال ۲۰۲۵ از حمایت لازم برای توسعه و اجرای طرح سازگاری برخوردار باشد. رهبران باید صندوق ضرر و زیان را با کمک های سخاوتمندانه و اولیه بازگشایی کنند.

وی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته باید به وعده ارائه ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی در سال برای آب و هوا عمل کنند و آنها باید یک برنامه روشن ارائه دهند که نشان دهد چگونه به تعهد خود برای تأمین مالی سازگاری مضاعف تا سال ۲۰۲۵ عمل خواهند کرد،

گوترش در پایان گفت: گزارش امروز نشان می دهد که ما در مشکل عمیقی قرار داریم و رهبران باید در اجلاس کاپ ۲۸ ما را از این مشکلات خارج کنند .

منبع: ایرنا

خروج از نسخه موبایل