نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

۱۴۳ کشور عضو سازمان ملل علیه الحاق مناطق اوکراین به روسیه رای دادند

اوکراین روسیه سازمان ملل

اوکراین روسیه سازمان ملل

اخبار سیاسی / مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای اقدام روسیه برای الحاق بخش‌هایی از اوکراین را محکوم کرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه خود همچنین از کشورها خواست تا الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناسند.
در رای گیری مجمع عمومی سه چهارم اعضا (۱۴۳ از ۱۹۳ کشور) از قطعنامه‌ای حمایت کردند که بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای بین‌المللی تاکید می‌کند.
«سرگی کیسلیسا»، سفیر اوکراین در سازمان ملل پس از رای گیری بر سر قطعنامه سازمان ملل درحالی که در کنار سفیر آمریکا ایستاده بود، گفت: «این شگفت انگیز است.»
چهار کشور سوریه، نیکاراگوئه، کره شمالی و بلاروس همسو با روسیه به این قطعنامه رای مخالف دادند. همچنین ۳۵ کشور دیگر از جمله چین، هند، آفریقای جنوبی و پاکستان به این قطعنامه رای ممتنع دادند و دیگر کشورهای باقی مانده نیز رای ندادند.
مسکو ماه گذشته الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را پس از برگزاری همه پرسی به روسیه اعلام کرد.
رای گیری مجمع عمومی درباره قطعنامه الحاق این مناطق به دنبال وتوی روسیه در ماه گذشته در مورد قطعنامه مشابه در شورای امنیت صورت گرفت. «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل، پیش از رای گیری در مجمع عمومی گفته بود که این قطعنامه به شدت سیاسی شده و اقدامی تحریک آمیز به شمار می‌رود.
مجمع عمومی سازمان ملل پیش از این نیز در سال ۱۳۹۳ قطعنامه مشابهی را پس از الحاق کریمه به روسیه تصویب کرده و چنین الحاقی را رد کرده بود.
یک روز پیش از صدور این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، «ولودیمیر زلنسکی»،رئیس جمهو اوکراین در سخنانی اعلام کرده بود: با پوتین نمی‌توان گفتگو کرد؛ اما با رئیس‌جمهور دیگر روسیه یا نهاد دیگری، مذاکره امکان پذیر است. رئیس‌جمهور اوکراین در این خصوص ادامه داد: وقتی اوکراین به دفاع هوایی کافی دست یابد، تهدید روسیه متوقف خواهد شد. مسکو مرحله جدیدی از تشدید تنش‌ها را آغاز کرده است و نیاز به اعمال تحریم‌های جدید علیه آن وجود دارد.
«ولودیمیر زلنسکی» در ادامه اضافه کرد: روسیه باید به خاطر برگزاری همه پرسی و الحاق مناطق اوکراین به طور کامل منزوی و مجازات شود. وی در ادامه افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم که یک هیئت بین‌المللی به مرز میان اوکراین و بلاروس بفرستیم تا اوضاع را زیر نظر داشته باشد. این مقام اوکراین در ادامه ادعا کرد: روسیه ۲ هزار و ۴۰۰ فروند پهپاد از ایران خریداری کرده است!
تهدید بورل به نابودی ارتش روسیه درصورت حمله هسته‌ای به اوکراین
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین، ارتش روسیه با پاسخ نظامی غربی “نابود خواهد شد.”
به گزارش پایگاه اینترنتی ساوث چاینا مورنینگ پست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی در افتتاحیه “آکادمی دیپلماتیک” در بلژیک گفت: “پوتین می‌گوید که بلوف نمی‌زند. خب او نمی‌تواند که بلوف بزند و باید روشن شود کسانی که از اوکراین حمایت می‌کنند همچون اتحادیه اورپا و اعضایش و آمریکا و ناتو هم بلوف نمی‌زنند.”
بورل مدعی شد: “هر گونه حمله هسته‌ای علیه اوکراین به یک پاسخ منجر می‌شود، نه یک پاسخ هسته‌ای بلکه چنان پاسخ قدرتمندی از طرف ارتش که سبب نابود شدن ارتش روسیه خواهد شد.”
رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش در سخنرانی پس از امضای فرمان طرح بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش کشورش به ناتو هشدار داد مسکو ابزارهای مختلفی برای دفاع از “تمامیت ارضی” خود در اختیار دارد و تاکید کرد، این یک بلوف نیست.
به گفته بورل، جنگ اوکراین باعث رسیدن به “مقطعی جدی از تاریخ”‌ شده و نظام قانون محور فعلی “به شکلی که قبلا سابقه نداشته به چالش کشیده می‌شود.”
او در سخنرانی خود اظهار کرد: “ما قطعا از دوران جنگ سرد و پسا جنگ سرد خارج شده‌ایم. دوران پساجنگ سرد با جنگ اوکراین و حمله روسیه به اوکراین پایان یافت. این جنگ دارد خیلی چیزها را تغییر می‌دهد و مسلما دارد اتحادیه اروپا را تغییر می‌دهد. این جنگ یک اتحادیه اروپای متفاوت را با یک چشم انداز متفاوت ایجاد خواهد کرد.”

خروج از نسخه موبایل