نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

۱۸ استان درگیر بارش‌های سیل‌آسا

سیل سیلاب خسارت

سیل سیلاب خسارت

بارش‌های سیل‌ آسا در ۱۸ استان کشور علاوه بر وارد آوردن خسارات مالی فراوان، موجب جان باختن ۳۴ نفر و مفقود شدن ۲۰ نفر از هموطنانمان گردید.
در پی بارشهای سنگین وسیل آسا در ۶۲ شهرستان از ۱۸ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر شمار جانباختگان سیل در سراسر کشور تا عصر دیروز را ۳۴ نفر اعلام کرد وگفت: حدود ۲۰ نفر نیز همچنان مفقودند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.
ولیپور با بیان اینکه در تهران بحث جست‌وجو و نجات و امدادرسانی ادامه دارد گفت:‌ در برخی از استان‌ها نجات به تنهایی صورت می‌گیرد و در برخی از استان‌ها مثل یزد، فارس و اصفهان ترکیبی از جست‌وجو، نجات و امدادرسانی درحال انجام است. در مجموع ۱۹ استان، ۳۸ شهر، ۱۰۶ شهرستان و ۳۰۱ روستا و۳۲ محور مواصلاتی در گیر سیلاب هستند
وی درگفتگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در سراسر کشور گفت: پس از اعلام هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران در نقاط مختلف کشور و احتمال جاری شدن سیلاب، سازمان امداد و نجات امدادگران در سراسر کشور و به خصوص در استان‌های دارای احتمال بیشتر وقوع سیل را به حالت آماده‌باش کامل درآورد. همچنین بالگردهای امدادی در استان‌های در معرض خطر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.
وی با بیان اینکه انبارهای امدادی نیز از نظر تجهیزات اسکان، اقلام زیستی و موادغذایی در این استان‌ها تقویت شدند، گفت: همچنین با استفاده از تجارب سال‌های قبل، پیش‌بینی لازم برای اختصاص اماکن اسکان اضطراری نیز در این استان‌ها در دستورکار قرار گرفت.
۱۰ کشته و ۱۶ مفقود در سیل فیروزکوه
استاندار تهران از مرگ ۱۰ تن و مفقودی ۱۶ تن در سیل پنجشنبه شب فیروزکوه خبرداد.محسن منصوریگفت: بعد از ظهر پنجشنبه سیل دامنه جنوبی البرز و شهرستان‌هایی مثل فیروزکوه را درنوردید و متاسفانه خسارت‌هایی در این شهرستان‌ها برجای گذاشت.
وی با بیان اینکه پنج شهرستان در استان تهران درگیر این مسئله بودند، گفت: شدت تخریب و تلفات در شهرستان‌ها متفاوت است اما فیروزکوه بیشترین خسارت را دیده است. خسارت اصلی از جهت رانش کوه است. متاسفانه کوه تقریبا حرکت کرده است، به خصوص در روستای مرزداران زریندشت تلفات نسبتا زیاد بود و تا به این لحظه ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین حدود ۱۶ نفر نیز مفقود شدند.
استاندار تهران افزود: مصدومان نیز ۱۰ نفر بودند که البته حال آن‌ها وخیم نیست و دو نفر بستری هستند و سایر مصدومان ترخیص شدند.
منصوری گفت: مسئله مهمی که در این روستا داشتیم این بود که شدت تخریب راه‌های بین روستایی زیاد بود و تقریبا صبح موفق به بازگشایی مسیرها شدیم.
وی درباره تاخیر در اراده خدمات نیز گفت: تاخیر در خدمت‌رسانی داشتیم و دلیلش این بود که مسیرها بسته بود. البته شب هم موفق شدیم اهالی را از طریق ریل راه آهن که از گرمسار به فیروزکوه می‌آید، خارج کنیم، چرا که راه آهن شمال بسته شده بود. همچنین از طریق همین مسیر از استان سمنان آب و تغذیه حداقلی به محل رسید و مسافران، افرادی که در مسیر مانده بودند و اهالی روستا خارج شدند.
استاندار تهران افزود: اولویت برای ما در این شرایط کشف وضعیت مفقودشدگان است و شناسایی جست و جو در بستر رودخانه و زیر آوار در روستا شروع شده و ادامه دارد. مجموعه امدادی نیز پای کار هستند و امیدواریم در کمترین زمان ممکن سامانی به وضعیت زریندشت و روستاهای اطراف به خصوص مرزداران دهیم.
بارش شدید باران در ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه نیز موجب جاری شدن سیل در منطقه امامزاده داوود در شمال تهران شد و حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطرف برجای گذاشت.
مرتضی مرادی پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین جزئیات خدمات‌رسانی نیروها و تجهیزات بکارگیری شده در سیل و رانش زمین در بخش کن منطقه امام زاده داود شهر تهران گفت: ۳۰۵ نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند از این میان ۲۵۴ نفر از استان تهران، ۳۱ نفر از استان البرز و ۲۰ نفر از سازمان به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: ۸ مصدوم به اورژانس تحویل داده شد همچنین در این حادثه ۸ نفر جان باختند، ۱ نفر بصورت سرپایی درمان شد، ۱۹ نفر مفقود هستند و ۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند.
رئیس جمهور در پی وقوع این سیل به رئیس دفتر خود ماموریت داد که در تماس با استاندار تهران پیگیر آخرین وضعیت امدادرسانی به سیلزدگان امامزاده داوود(ع)‌ تهران شود.
احمد وحیدی‌، وزیرکشور نیز با حضور در محله امام زاده داوود درباره وضعیت منطقه امام‌زاده داوود(ع) تهران گفت: سیل شب جمعه همراه خود گل و لای فراوانی را به دنبال داشت و تا جایی که حجم گل و لای در برخی محله‌های امامزاده داوود به چهار متر می‌رسد.
وی درباره اقدامات انجام شده برای سیل محله امام زاده داوود(ع) تهران افزود: این سیل با گل و لای فراوانی همراه شد تا جایی حجم گل و لای در برخی محله‌های امامزاده داوود به چهار متر می‌رسد و بعضی از زائران و مردم محلی اسیر این سیل شدند و گل و لای فراوان مردم را دچار مشکل کرد.
وحیدی اضافه کرد: از لحظه وقوع سیلاب آتش‌نشانی و هلال احمر و مسئولان محلی و بخشداری و دهیاری در منطقه حضور یافتند و به کسانی که در گل و لای گیر کرده بودند، کمک کردند و سپس به تخلیه اجساد جان باختگان، خارج کردن مردم و خودروها پرداختند.
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم دیروزاز کشف سه جسد جدید در ارتفاعات پایین رودخانه کن خبر داد و گفت: احتمالا اجساد متعلق به سیل روز پنجشنبه امامزاده داود(ع) است ولی نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.وی افزود: در ساعات اولیه صبح روز جمعه آتش‌نشانان در عملیات جستجو سه جسد شامل ۲ مرد و یک نوجوان را در ارتفاعات پایین رودخانه کن کشف کردند.
خسارات سیل در یزد
همچنین بارش شدید باران و جاری شدن سیل بامداد روز جمعه در استان یزد موجب آبگرفتگی شدید معابر شهری، مسدود شدن برخی راههای مواصلاتی، تخلیه برخی روستاها، تخلیه بافت تاریخی شهر یزد و بروز خسارت به تاسیسات زیربنایی این استان شد. جاری شدن سیل روز پنجشنبه در برخی از مناطق استان به ۵۰ خانه و پنج خودرو خسارت وارد کرد.
محمد علی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: جاری شدن سیل پنجشنبه در برخی از مناطق استان به ۵۰ خانه و پنج خودرو خسارت وارد کرد.
وی گفت: سیل‌بند روستای زردین در شهرستان تفت تخریب نشده بلکه حجم بارندگی به حدی بود که آب از سیل‌بند خارج شد و به داخل روستا جاری شد اما تاکنون هیچ تلفات جانی نداشتیم و مردم در سلامت هستند.
وحیدی وزیر کشور نیز روز گذشته در پی وقوع سیل به یزد سفر کرد ودر جریان بازدید و بررسی اوضاع سیل دراین منطقه قرار گرفت
خسارت‌های باران سیل آسا و طوفان در اراک
عصر پنجشنبه طوفان و بارش شدید باران به شهر اراک رسید، به طوری که در حداقل زمان، تمامی جوی‌ها پر از آب و خیابان‌ها و معابر غیر قابل تردد شد. شدت طوفان در اراک به حدی بود که موجب شکستن بسیاری از درختان، تخریب دیوار، ریزش قسمتی از سقف برخی از پاساژها، انفجار ترانس برق و خسارات مالی به دلیل سقوط درخت بر روی خودروها گردید.
دستور رئیس‌جمهور به همه استانداران برای کمک به مناطق سیل‌زده
حجت‌الاسلام رئیسی استانداران سراسر کشور را موظف کرد اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات ناشی از بارش‌های پیش رو را در دستور کار خود قرار دهند.
رئیس جمهور به وزرا، روسای سازمان‌ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.
حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل زده در استان خود یا به استان‌های معین و همجوار امدادرسانی کنند.
رئیس جمهور همچنین با توجه به بارش‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاههای مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.

خروج از نسخه موبایل