نماد سایت پایگاه خبری و تحلیلی رشد

خاستگاه و فرجام آشوب عراق

عراق آشوب مقتدی صدر

عراق آشوب مقتدی صدر

اخبار سیاسی / بی‌سروسامانی حکمرانی در عراق، خواست دولت‌هائی است که می‌خواهند این کشور در تیول آنها باشد تا بتوانند از یکطرف اهداف سیاسی خود در منطقه را با استفاده از هرج و مرج‌ها محقق نمایند و از طرف دیگر نفت عراق را چپاول کنند. آمریکا و رژیم صهیونیستی در صدر این فهرست قرار دارند و عربستان هم بعد از آنها. تجزیه عراق نیز در دستور کار است.
زحمات زیادی کشیده شد تا عراق از چنگ حزب بعث و دیکتاتور خون‌آشامی همچون صدام نجات پیدا کند، به اشغال آمریکا هم پایان داده شود و عراق جدید با یک قانون اساسی متعادل یکی از کشورهائی باشد که پیشگام مردمی بودن حکمرانی در منطقه و کشورهای عربی محسوب شود. این اهداف تا حدود زیادی محقق شد و حدود ۱۵ سال حاکمیت اراده مردم بر عراق که از طریق انتخابات تامین می‌شد، تحسین ملت‌های عرب منطقه را برانگیخته و آنها را با آرزوی برخورداری از چنین حاکمیتی مواجه کرده بود، ملت‌هائی که یا زیر سلطه حکومت‌های موروثی هستند و یا بظاهر جمهوری‌هائی که چیزی از سلطنتی و موروثی کم ندارند. نقش مرجعیت در شکل‌گیری این ساز و کار حکومتی قابل تحسین در عراق، چنان بارز است که هنوز هم تمام اقوام و پیروان مذاهب در این کشور، استقلال و نظم سیاسی و حاکمیت اراده مردمی در سال‌های بعد از پایان اشغال را مرهون هدایت‌های مرجعیت می‌دانند.
نجات یافتن عراق از سلطه شوم داعش، که در سال‌های دهه ۹۰ بخش عمده‌ای از عراق و شام را اشغال کرده بود و با تشکیل حکومت باصطلاح «دولت اسلامی عراق و شام» درصدد بلعیدن سرزمین‌های اسلامی از شام تا خراسان بزرگ بود، نیز مرهون هدایت‌های مرجعیت بود. نقش حشدالشعبی در پاکسازی عراق از لوث وجود تروریست‌های تکفیری، نقش اول و بی‌نظیر بود، مجموعه‌ای که با هدایت معنوی مرجعیت و حمایت‌های همه‌ جانبه جمهوری اسلامی ایران توانست عراق را از دومین اشغال دو دهه اخیر نجات دهد.
وجه مشترک مرجعیت عراق و نظام جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از استقلال و امنیت عراق، قابل انکار نیست. این واقعیت البته برای دولت‌هائی که می‌خواستند و می‌خواهند عراق را در تیول خود داشته باشند، قابل تحمل نیست. بنابراین نباید انتظار داشت ایادی و عوامل آمریکا، رژیم صهیونیستی، آل ‌سعود و بعضی آل‌های دیگر منطقه بی‌کار بنشینند و تماشاگر عراق آرام و یکپارچه و جریان یافتن دموکراسی در این کشور باشند. آشوب‌های این روزهای عراق هرچند به جریان صدر و برخوردهای افراطی مقتدی ‌الصدر گره خورده ولی آشنایان با مسائل پشت‌ پرده عراق می‌دانند که دست‌های پنهان همان دولت‌ها با کارگزاری داعش و بعثی‌ها که در بدنه بسیاری از مجموعه‌های سیاسی جا خوش کرده‌اند، بلوای کنونی را به راه انداخته‌اند. از این آب گل‌آلود شده اگر مهار نشود، نه جریان صدر بهره‌ای خواهد برد، نه سایر گروه‌های شیعه و نه دولت و مجلس عراق. برنده نهائی همان دولت‌هائی خواهند بود که عراق مستقل و آزاد و یکپارچه را نمی‌خواهند.
در محافل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در پیدایش وضعیت کنونی عراق مطالبی گفته می‌شود کمااینکه از دخالت‌های آمریکا و عربستان و بعضی کشورهای عربی نیز سخن به میان می‌آید. در دخالت‌های آمریکا و کشورهای عربی منطقه و پول‌پاشی‌های آنها که تردیدی وجود ندارد ولی درباره جمهوری اسلامی ایران، نقش بی‌بدیلی که برای نجات عراق از داعش و سایر تروریست‌های تکفیری و حتی اشغالگری آمریکا ایفا کرد را نمی‌توان انکار کرد. مردم و دولتمردان عراق نیز بارها از این نقش مثبت و مهم سخن گفته و از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرده‌اند. از این پس نیز همکاری ایران و عراق با بهره‌گیری از نقش هدایتگرانه مرجعیت عالی عراق حضرت آیت‌الله سیستانی است که می‌تواند توطئه دشمنان عراق را خنثی کند، امنیت و حاکمیت قانون را به این کشور بازگرداند و نقشه شوم تجزیه را نقش بر آب نماید./ روزنامه جمهوری اسلامی

خروج از نسخه موبایل